
Astăzi au fost emise de către Compania Națională de Investiții Rutiere, ordinele de începere a proiectării pentru încă 47 de kilometri din secțiunea montană a Autostrăzii A8 Târgu Mureș -Târgu Neamț.
Contractele pentru proiectarea și execuția acestor două loturi au o valoare de aproape 6 miliarde lei și au fost semnate în urmă cu două săptămâni.
2026 va fi anul proiectării secțiunii de munte dintre Sărățeni, județul Mureș și Pipirig, județul Neamț.
Pentru toți cei 116 kilometri ai acestei secțiuni, reprezentând cele patru loturi montane, sunt stabilite termenele de începere după cum urmează :
– Lotul 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km) proiectarea începe din 30 martie 2026
– Lotul 1D Joseni – Ditrău (14,4 km) proiectarea începe din 12 ianuarie 2026
– Lotul 2A Ditrău – Grințieș (37,9 km) proiectarea a început din 30 iunie 2025
– Lotul 2B Grințieș -Pipirig (31,5 km) proiectarea începe din 30 martie 2026.
Pe aceste patru loturi sunt prevăzute 180 de poduri și viaducte, precum și 38 de tuneluri.
Lotul Sărățeni – Joseni va fi executat de UMB și are valoarea de peste 4,94 miliarde lei fără TVA. Iar lotul Joseni – Ditrău va fi construit de asocierea Danlin XXL – Groma Hold LTD și are valoarea de 911,55 milioane lei fără TVA.
* Din A8 Tg Mureș – Tg. Neamț, doar Pipirig – Leghin mai are de primit ordin de începere a proiectării
Din totalul de aproximativ 302 km planificați ai autostrăzii A8 Unirii, Târgu Mureș – Iași – Ungheni sunt în execuție puțin peste 50 km. Restul traseului se împarte între proiectare, licitații în curs și proceduri suspendate.
Lucrările au început pe secțiunea 1 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) în mai 2025 și au ajuns la un stadiu fizic de circa 25%, la începutul lunii noiembrie.
De asemenea, și pe secțiunea 3 Leghin – Târgu Neamț (29,9 km) au început lucrările din februarie 2025, stadiul fizic fiind de 6,3%.
În curs de proiectare sunt 61,3 kilometri din secțiunea montană: Miercurea Nirajului – Sărățeni și Ditrău – Grințieș.
Proiectarea va începe anul viitor pentru loturile dintre Sărățeni și Pipirig.
Pentru lotul Pipirig – Leghin urmează să fie emis ordinul de începere, contractul fiind atribuit antreprenorului UMB.
Pe tronsonul estic Moțca – Iași – Ungheni, trei tronsoane sunt încă în licitație, iar alte două licitații vor fi reluate.

