Oferte locuri de munca top

Autostrada A8 Motca – Ungheni: Deciziile contradictorii ale Curtii de Apel intarzie atribuirea contractelor

Deciziile contradictorii ale Curții de Apel București riscă să întârzie procedurile de atribuire a contractelor pentru proiectarea și execuția celor cinci tronsoane ale autostrăzii A8 Tg. Neamț (Moțca) – Ungheni.

Aceasta în condițiile care capătul estic al autostrăzii A8 Unirii, până la granița cu Republica Moldova, ar urma să fie finanțat prin programul de reînarmare al Uniunii Europene, SAFE,  componenta dedicată infrastructurii cu dublă utilizare, militară și civilă, după cum a anunțat Guvernul.

Valoarea totală estimată a autostrăzii Moțca – Ungheni este de peste 5 miliarde de euro, fără TVA.

Pentru acest sector de autostradă a fost finalizată etapa studiului de fezabilitate și au fost lansate licitațiile de proiectare și execuție a celor cinci tronsoane.

Trei dintre cele cinci tronsoane sunt în prezent în curs de evaluare a ofertelor, în timp ce pentru ultimele două tronsoane au fost suspendate procedurile din cauza deciziei Curții de Apel București.

În cadrul licitațiilor pentru tronsoanele 3, 4 și 5, Demo Strade Group Ag SRL a depus câte o contestație pentru fiecare lot, împotriva unui factor de evaluare.

Potrivit reprezentanților ofertantului, „factorul de evaluare (cu pondere de 17%) conduce la o libertate de apreciere nelimitată” a comisiei de evaluare, încălcând dispozițiile legale.

În toate cele trei cazuri, CNSC a admis contestațiile și a obligat autoritatea contractantă să elimine din documentație factorul de evaluare căruia CNIR i-a alocat un punctaj total de 17%.

Însă CNIR a făcut recurs la Curtea de Apel București.

Pentru tronsonul 3, Curtea a admis recursul CNIR și a respins contestația inițial admisă de  Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor în ceea ce privește rezultatul procedurii de atribuire.

În decizia definitivă a instanței în legătură cu tronsonul 3 se arată că „dispoziția Consiliului de eliminare totală a factorului de evaluare generează blocaje în derularea procedurii și poate conduce inclusiv la anularea procedurii”. Totodată, instanța a clarificat că nu există posibilitatea tehnică de a elimina un factor de evaluare după lansarea procedurii.

Dar, pentru tronsoanele 4 și 5 aceeași Curte de Apel a menținut decizia CNSC în ceea ce privește eliminarea factorului de evaluare.

În acest context, sunt suspendate procedurile de atribuire pentru contractele tronsoanelor 4 și 5, întrucât în acele cazuri, instanța cerea CNIR tocmai eliminarea factorului de evaluare.

TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi

Tronson 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos

Licitația pentru proiectarea și execuția acestui tronson are valoarea estimată de până la 7,17 miliarde lei, fără TVA

În prezent ofertele se află în faza de evaluare până la 29 septembrie 2025.

La licitație au depus oferte:

* Asocierea SA&PE Construct SRL (lider): Tehnostrade, Spedition UMB, Euro-Asfalt

* Asocierea Danlin XXL (lider): Groma Hold Ltd, Intertranscom Impex, Evropeiski Patishta

* Asocierea Itinera Spa (lider): Saipem Spa, ICM Spa

* Asocierea Biskon Yapi Anonim Sirketi (lider): Straco Holding, Ilgaz Construction

* Asocierea Kalyon Insaat Sanay Ticaret Anonim Sirketi (lider): Ozkar Insaat Sanay Ve Ticaret Anonim Sirketi

* Asocierea Ictas Insaat Sany ve Ticaret (lider): Rotary Construcții Mentenanță

Pentru a asigura legătura între Moțca (DN 2/secțiunea III a Autostrăzii Unirii A8, lotul Leghin – Târgu Neamț) și Autostrada Moldovei A7 (secțiunea Bacău – Pașcani), a fost inclusă în documentație acordarea unui punctaj suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează execuția segmentului cu o lungime de 5,5 kilometri în termen de cel mult 12 luni.

Tronsonul 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos din județul Iași prezintă următoarele provocări tehnice:

  • 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri (pasajul de la km. 27 cu o lungime de 1100 metri)
  • 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri
  • 3 noduri rutiere (nod Moțca DN 24, Nod Pașcani DJ 208 și nod Târgu Frumos DN 28 B).

Procedura de atribuire pentru acest tronson a fost reluată după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins, la începutul lunii mai, contestația depusă de compania Kido Consult Proiect Construct, în care compania cerea prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor. CNSC a decis să respingă contestația ca urmare a neîndeplinirii cerințelor legale privind soluționarea contestațiilor (nedepunerea cauțiunii).

Durata de realizare este de 46 de luni, din care 10 luni pentru etapa de proiectare și 36 pentru execuție lucrări.

Tronson 2 Târgu Frumos – Lețcani

Licitația pentru proiectarea și execuția acestui tronson are valoarea estimată de până la 6,5 miliarde lei, fără TVA.

Ofertele depuse sunt în evaluare până la data de 24 septembrie 2025.

Pentru atribuirea acestui contract au depus oferte:

* Ofertant unic: Strabag

* Asocierea Danlin XXL (lider): Groma Hold LTD, Intertranscom Impex SRL, Evropeiski Patishta

* Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turzim ve Ticaret A.S (lider): CBI Construcții Turism & Investiții SRL

* Asocierea Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (lider): Ozkar Insaat Sanayi ve Ticarte Anonim Sirketi

* Asocierea Biskon Yapi Anonim Sirketi (lider): Straco Holding, Ilgaz Construction

* Asocierea IC Ictas Insaat Sanayi ve Ticaret A.Ș. (lider): Rotary Construcții Mentenanță

Licitația a fost reluată după ce CNSC a respins contestația depusă de Strabag.

Durata de realizare a întregului tronson 2 Târgu Frumos-Lețcani (28,6) este de 46 de luni (10 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție). Pentru a asigura finalizarea în cel mult 14 luni a segmentului de autostradă care va funcționa ca o centură a localității Podu Iloaiei, CNIR a prevăzut acordarea punctajului suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează acest segment cu o lungime de 4 kilometri.

Pe traseu sunt prevăzute următoarele structuri:
• 33 de poduri și pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri/cel mai lung pasaj de 1130 de metri peste râul Bahlui)
• două tunele
• 3 noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).

În cadrul contractului vor mai fi executate, inclusiv:
– Drum de Legătură cu 2 benzi cu DN 28 D în lungime de 5,23 km.
– Drum de Legătură cu 4 benzi cu DN 28 în lungime de 7,6 km.
– 2 parcări de scurtă durată, un spațiu de servicii tip S 3, un Centru de Întreținere și Coordonare – CIC.

Tronson 3 Lețcani (DN 28) – DN24 (Iași)

Licitația este estimată la peste 6,2 miliarde lei fără TVA.

Data limită pentru depunerea ofertelor este 15 octombrie 2025, după ce a fost soluționată definitiv contestația Demo Strade. Curtea de Apel București a decis că un factor de evaluare nu poate fi eliminat după lansarea procedurii.

Tronsonul 3 are o lungime de  17,7 kilometri,  o valoare estimată a contractului de proiectare și execuție de 5,2 miliarde lei și o durată de realizare de 46 luni (10 proiectare și 36 execuție). Include 6 tunele, 18 poduri și pasaje (cel mai lung de 1105 metri), 2 noduri (nod DJ 282 Nord Iași la km 70 respectiv Nod DN 24 la km 76) și un Centru Monitorizare Tunel în zona nodului rutier de la km 76.

Tronson 4 Dn 24 (Iași) – Nod Golăiești și tronson 5 Nod Golăiești – Vamă (Pod peste Prut la Ungheni).

Ambele licitații sunt la acest moment suspendate. Valoarea estimată pentru proiectarea și execuția tronsonului 4 este de peste 4,8 miliarde euro, iar pentru podul peste Prut valoarea estimată este de 315 milioane lei.

Tronsonul 4 cu o lungime de 12,7 km și un cost estimat de 4,1 miliarde lei include 12 poduri/pasaje, două tuneluri și un nod rutier de perspectivă -Drum de Legătură cu Spitalul Regional și Aeroport Iași. Tunelul din zona localității Cilibiu/Pădurii Icușeni are o lungime de 1730 m. Durata de realizare a tronsonului este de 46 luni.

Tronsonul 5, în lungime de 2,77 kilometri va asigura legătura cu Podul peste Prut de laUngheni (în execuție), la frontiera cu Republica Moldova. Acest tronson are o valoare estimată de 267 milioane lei, include două poduri și un nod rutier la Golăiești (intersecție cu DJ 249), iar termenul de realizare este de 18 luni.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025


Etichete:
Sus