Numeroase contestații au blocat atribuirea finală a lucrărilor de execuție a Lotului 3 al Autostrăzii Ploiești – Buzău.
Între timp prețul contractului a crescut cu aproape un sfert.
Pentru Lot 3 Pietroasele – Buzău, de 13,90 km, a fost desemnat în luna mai a acestui an ca fiind câștigător constructorul turc Tekfen Insaat Ve Tesisat A.S., cu oferta de 1,16 miliarde lei (fara TVA). Prețul este semnificativ mai mare decât oferta primului câștigător desemnat, de circa 948 milioane lei, fără TVA.
Durata de execuție este prevăzut să fie de un an și opt luni, dar constructorul nu poate demara lucrările întrucât autoritățile nu au semnat contractul.
Finalizarea procedurii de atribuire a avut întârzieri din cauza numeroaselor nemulțumiri exprimate de participații la licitație, la finalizarea fiecărui ciclu de evaluare/reevaluare a ofertelor depuse.
Astfel, procedura de atribuire pentru acest lot este încă în desfășurare.
Câștigătorii desemnați anterior au fost:
* în martie 2022, asocierea Drum Asfalt SRL (lider) – Ilgaz Insaat Ticaret A.S. – Opr Asfalt SRL – Obras Publicas Y Ragadios SA – Trameco SA, cu preţul de 947,74 milioane lei fără TVA.
* în octombrie 2022, asocierea Nurol Inşaat Ve Ticaret Anonim Şirketi (lider) – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S., cu preţul de 1,093 miliarde lei fara TVA.
Noul câstigător – Tekfen Insaat Ve Tesisat A.S – a fost desemnat pe 22 mai 2023.
Ulterior, pe 31 mai 2023, unul dintre ofertanții participanți a depus o contestație la Consiliul National de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
În 3 iulie 2023, CNSC a emis decizia prin care a admis parțial contestația introdusă și a dispus reevaluarea ofertelor.
În prezent, ne aflăm în perioada de introducere a plângerilor la Curtea de Apel București.
În cadrul acestei proceduri au fost introduse nu mai puțin de șase contestații la CNSC și șase plângeri la Curtea de Apel București, litigii care au îngreunat exponențial finalizarea procedurii de atribuire și semnarea contractului de lucrări, precizează oficialii de la CNAIR.
Sursa de finanțare a acestui lot de autostradă este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și, prin urmare, proiectul trebuie finalizat în 2026.
Trebuie menționat faptul că, la nivel legislativ, având în vedere impactul pe care îl au întârzierile care sunt înregistrate în cadrul procedurilor de licitație, au fost luate următoarele măsuri:
* eliminarea întârzierilor artificiale în evaluarea ofertelor, prin stabilirea unui singur termen limită pentru răspunsul către ofertanți, privind documentele justificative;
* eliminarea ofertelor nejustificat de mici care conduc la blocarea ulterioară a proiectelor din cauza faptului ca antreprenorii nu mai au resurse financiare pentru a finaliza contractele, stabilindu-se în acest sens un prag de 80% pentru oferte. Ofertele aflate sub acest prag sunt considerate neobisnuit de scăzute, fiind supuse unei noi analize, iar în situația în care se constată că prețurile ofertate sunt sub valoarea de piață, acestea se resping;
* introducerea posibilității ajustării prețurilor pentru contractele de lucrări care au o durată mai mare de 6 luni, în funcție de evoluția prețurilor din piață;
* introducerea obligației pentru autoritățile contractante de a demara demersurile legale pentru reținerea cauțiunilor depuse de ofertanții care au pierdut contestațiile, scopul instituirii acestei obligații fiind cea de descurajare a contestațiilor nejustificate.