Pe circa 55 de km din autostrada A3 București – Borș ar urma să înceapă lucrările anul viitor, alții aproape 37 de km fiind în curs de execuție.
Astfel, vor începe lucrările pe Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km), proiectul fiind în etapa de elaborare a documentației pentru obținerea autorizației de construire.
Pentru tronsonul Chiribiș – Biharia (28,55 km) urmează ca Instanța să ia o decizie. Contractul a fost semnat în martie anul acesta cu asocierea Precon Transilvania SRL – Citadina 98 SA, dar CNAIR trebuie să aștepte pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive în dosarul privind rezilierea contractului anterior. Acesta fusese încheiat cu asocierea Trameco SA – Vahostav-SK, a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL, care a contestat decizia de reziliere a contractului.
Pe autostrada A3 Cluj – Borș sunt în curs de execuție lucrări pe subsecțiunile Nădășelu – Mihăiești (24,59 km) și Zimbor – Poarta Salajului (12,24 km).
Secțiunile Gilău – Nădașelu, dar și Nușfalău – Suplacu de Barcău sunt date în circulație.
Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autorităților, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.
Tronsonul Ploiești – Brașov, cel care ar trebui să aducă o alternativă la aglomeratul DN1, este cel mai departe de a fi implementat. Momentan, se află în faza studiului de fezabilitate și de elaborare a proiectului tehnic, a cărui dată de finalizare era inițial 11 septembrie, anul acesta. Conform actului adițional nr. 4 la acest contract, termenul de finalizare a proiectării a fost împins până în 2031.
Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) + Mihăiesti – Zimbor (13,26 km)
Lucrările pe aceste două subsecțiuni sunt împărțite în autostrada propriu-zisă la care lucrează UMB și viaducte ce vor fi realizate de Ozaltin.
În prezent, pe secțiunile Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) și Mihăiești – Zimbor (13,26 km) este o bună mobilizare a antreprenorului român UMB. Stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 78,20%, după cum ne-a transmis Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Valoarea contractului semnat este 1,495 miliarde lei, fără TVA.
Din cauza alunecărilor de teren de la Nădășelu și cele de la Topa Mică, a fost nevoie de adăugarea la proiect a două viaducte în lungime de 1,2 km și 2 km.
În lipsa viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică, secțiunea Nădășelu – Zimbor (30 km) nu va putea fi deschisă.
Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului situate pe Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500) a fost atribuit pe 27 iunie 2024, asocierii Ozaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi, Visio Construction Works, Ilgaz Insaat Ticaret Anonim Sirketi, care de altfel a depus singura ofertă.
Durată contractului este de 27 de luni, din care 9 luni de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.
Valoarea contractului semnat este de 994 de milioane de lei, fără TVA.
Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km)
Lucrările pe această subsecțiune sunt executate în proporție de 62,82%.
Termenul de finalizare stabilit inițial pentru 2024 a fost amânat până în 2026, conform ultimului program de execuție.
Contractul a fost atribuit firmei Spedition UMB, valoarea fiind după ajustări de 836,89 milioane lei, fără TVA.
Poarta Sălajului – Zalău + Zalău – Nușfalău (41 km)
Constructorul pentru aceste două subsecțiuni a fost desemnat la 1 noiembrie 2024, în urma expirării celor 10 zile pentru depunerea contestațiilor a început procedura de semnare a contractului, după cum explică șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Câștigătorul desemnat de către CNAIR este asocierea de firme turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS.
Valoarea contractului este de 6,62 miliarde de lei fără TVA.
Pe traseul acestui sector din Autostrada Transilvania va fi construit Tunelul Meseș (în lungime de 2,89 km), cel mai lung tunel de autostradă din România. Acest tunel este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km. Vor fi făcute și 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km).
Nușfalău – Suplacu de Barcău
Secțiunea a fost deschisă traficului în septembrie anul trecut.
Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km.)
Pentru această secțiune antreprenorul Construcții Erbașu a predat CNAIR proiectul tehnic.
Contractul prevede durata de 18 luni pentru execuția lucrărilor.
Traseul include și trei viaducte, opt pasaje, opt poduri, precum și un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m peste lac de acumulare
Valoarea contractului semnat este de 884,123 milioane de lei, fără TVA.
Chiribiș – Biharia (28,55 km)
Contractul pentru proiectarea și execuția acestei secțiuni a fost semnat pe 15 martie 2024 cu asocierea Precon Transilvania SRL – Citadina 98 SA. Durata contractului este de 24 de luni (6 luni proiectare, 18 luni execuție). Valoarea contractului semnat este de 785,21 milioane de lei, fără TVA.
În trecut, CNAIR a avut un contract semnat cu Asocierea Trameco SA – Vahostav-SK, a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL.
Contractul a fost reziliat de CNAIR, dar decizia de reziliere a contractului a fost contestată de către antreprenor, ceea ce înseamnă că Instanța poate să dea câstig de cauza antreprenorului și să-l repună în contract. Astfel, acesta ar putea relua proiectarea și execuția lucrărilor conform contractului și Ordinului de începere inițial.
Din acest motiv a fost introdusă în noul contract condiția rezolutorie de încetare imediată a contractului în situatia în care Instanța de Judecată nu menține printr-o hotărâre definitivă decizia Autorității Contractante de reziliere a contractului.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024