Lucrările la Autostrada A3 Transilvania, pe segmentul care leagă Cluj-Napoca de Oradea, au continuat să avanseze în anul curent, însă nu pare că vreun nou tronson va fi inaugurat anul acesta.
De altfel, sunt discrepanțe semnificative de avans de la un tronson la altul.
La începutul lunii octombrie, unele loturi depășiseră pragul de 80% execuție fizică, în timp ce altele se află în faza de proiectare.
Mai mult, în primele trei trimestre ale anului curent, unele șantiere au înregistrat un avans de doar 8 puncte procentuale al stadiului fizic al lucrărilor, iar altele de peste 24. Cel mai rapid avansează lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, construit de antreprenorul Construcții Erbașu.
Un semn bun este că tronsonul care a suferit un blocaj major în trecut, Chiribiș – Biharia, s-a „urnit din loc” anul acesta. Au fost depășite problemele de achiziții și a fost semnat în cursul anului contractul de finanțare prin Programul Transport.
Ca urmare, toate tronsoanele între Cluj și Oradea sunt contractate și au ordin de începere proiectare / execuție.
Însă și la capitolul finanțare apar probleme.
Două tronsoane de autostradă, cu un progres fizic de 80 – 90%, nu vor continua să fie finanțate prin PNRR. Acestea nu sunt incluse în Memorandumul aprobat de Guvern.
Dacă autoritățile din România vor primi acordul Comisiei Europene să refinanțeze aceste tronsoane prin Programul Transport sau alte surse, atunci, este probabil ca aceste proiecte să primească rapid banii pe restul de facturi, dat fiind stadiul fizic avansat.
- Subsecțiunea Nădășelu – Mihăiești – Zimbor (30 km)
Lucrările aveau în ianuarie stadiul fizic de 81,90% fizic și au ajuns la 89,5% la începutul lunii octombrie, ceea ce indică un avans de aproape 8 puncte procentuale în execuție. Acest contract a fost finanțat inițial prin PNRR. Însă, acum nu va continua prin acest program, întrucât nu va fi finalizat până în august 2026.
În septembrie 2021, pe tronsonul km 22+800 – km 23+600 și pe tronsonul km 10+800 – km 11+300 s-au produs importante alunecări de teren, cu deplasarea masivului de pământ și evoluții accelerate.
Pe tronsoanele respective, antreprenorul a sistat lucrările prevăzute în proiectul tehnic de execuție avizat, până la finalizarea expertizei tehnice.
Expertiza a recomandat devierea traseului pentru a se evita zona cu risc de alunecări și, ca urmare, a fost semnat, în 27 iunie 2024, un nou contract: „Proiectare și execuție lucrări de deviere a traseului situate între km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890, aferente Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500).
Durata contractului prevede 9 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuția lucrărilor și 60 de luni pentru garanția lucrărilor, având ca dată estimată de finalizare luna octombrie 2026.
Contractul a fost atribuit companiei Spedition UMB la finele lunii decembrie 2020. Valoarea contractului semnat este de aproape 1,5 miliarde lei fără TVA.
* Subsecțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km)
Avansul lucrărilor pe acest șantier este mai consistent. În ianuarie șantierul era la 67,88% stadiu fizic și după nouă luni a ajuns la 87,2%, avansul fiind de 19,32 puncte procentuale.
Contractul a fost semnat pe 1 iulie 2020, tot cu UMB. Valoarea este de 836 milioane lei fără TVA. Durata cuprindea un an pentru proiectare și doi ani pentru construire.
Contractul este în aceeași situație, în ceea ce privește finanțarea, cu cel pentru Nădășelu – Mihăiești – Zimbor: inițial era prevăzută din PNRR, dar Ministerul nu l-a inclus în memorandumul trimis către Guvern.
* Subsecțiunea Poarta Sălajului – Zalău (Tunel Meseș) (41 km)
Contractul de peste 6,62 miliarde de lei fără TVA, este încă în stadiul de proiectare. A fost atribuit asocierii Makyol – Ozaltin pe 14 mai 2025 și a primit ordin de începere proiectare pe 18 august anul acesta. Durata contractului este de 18 luni proiectare și cinci ani pentru execuție.
Luând în considerare termenul contractual, acest tronson ar putea fi finalizat undeva în anul 2032. Este greu de crezut că va mai putea fi finanțat integral din Programul Transport (care se poate prelungi cu doi ani, până în 2029). Cel mai probabil va fi etapizat pe următorul exercițiu financiar.
- Subsecțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km)
Progresul antreprenorului Construcții Erbasu pe acest tronson este semnificativ.
În ianuarie 2025, stadiul lucrărilor era de 37% fizic (2,73% din actualul contract) și iar în septembrie a urcat la 61,61% fizic (39,06% din contract). Avansul lucrărilor este substanțial: de peste 24 puncte procentuale pe proiect și de peste 36,3 pp în ceea ce privește actualul contract semnat cu Construcții Erbașu.
Contractul a fost semnat la finele lunii septembrie 2023, la valoarea de peste 884,1 milioane lei, fără TVA.
- Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km)
Ordinul de începere a fost emis în iulie, întâi pentru un tronson de 8,5 km, iar în septembrie pentru restul tronsonului. La jumătatea lunii octombrie, stadiul fizic al lucrărilor raportat de CNIR a ajuns la 18%.
Contractul cu Asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 are valoarea de 785,16 milioane lei, fără TVA. Finanțarea este din Programul Transport PT 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.