Lucrările de extindere a magistralei M4 de metrou, pe tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul, au început oficial. Anunțul a fost făcut de primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, în cadrul unei conferințe organizate la stația Tudor Arghezi.
„Dăm startul, astăzi, lucrărilor de extindere a magistralei M4 de metrou, tronsonul dintre Gara de Nord și Gara Progresul, cea mai mare investiție publică derulată în acest moment în România la nivel local”, a declarat edilul.
Daniel Băluță a precizat că proiectul beneficiază de o finanțare record: „Investim 3,5 miliarde de euro, peste 17 miliarde lei, fonduri europene nerambursabile”.
Noul tronson va avea 11 kilometri lungime și va străbate cartierele Gara de Nord, Uranus, 13 Septembrie, Giurgiului și Progresul, trecând pe teritoriul Sectoarelor 1, 4 și 5, precum și prin comuna Jilava, din județul Ilfov.
Primarul a dat asigurări că lucrările nu vor afecta semnificativ traficul: „Asigur cetăţenii că începerea acestor lucrări nu înseamnă că traficul va fi dat peste cap. Împreună cu cei de la Primăria Municipiului Bucureşti, Comisia Tehnică de Circulaţie, cu reprezentanţi ai Brigăzii rutiere şi împreună cu distribuitorii de utilităţi, vom găsi soluţii pentru ca traficul rutier şi pietonal să nu fie afectat”.
Proiectul ar urma să genereze un impact economic semnificativ, susține edilul: în etapa de execuție erau estimate 5.612 locuri de muncă, iar după finalizare încă 901 locuri permanente.
Un contract de peste 1 miliard de euro, extrem de disputat
Lotul 1 al proiectului (Gara de Nord – Eroii Revoluției 2), cu o valoare estimată de circa 6,16 miliarde lei fără TVA, a fost contestat intens de cei doi ofertanți – ambii constructori din Turcia.
Pentru atribuirea contractului au depus oferte: societatea Gülermak și Asocierea condusă de Dogus Insaat ve Ticaret A.S.
Primăria Sectorului 4 a desemnat drept câștigătoare oferta asocierii Dogus, cu peste 102 milioane de euro mai ieftină decât cea a Gülermak. Însă Gülermak a depus
o contestație la CNSC în care a acuzat asocierea Dogus de numeroase nereguli:
„Membrii Asocierii Dogus se fac vinovați de multiple situații de încălcarea flagrantă, constatată, sancționată și/sau (încă) investigată a normelor și principiilor incidente în achizițiile publice; multiple situații constând în fraudarea licitațiilor publice, delapidarea și utilizarea defectuoasă a fondurilor europene, manipularea, în diverse modalități interzise, a achizițiilor publice (…)”.
Compania reclama și faptul că în DUAE nu fusese menționat „absolut nimic” despre acest trecut, apreciind că simpla omisiune ar fi trebuit să ducă la excluderea ofertei.
La o zi distanță, asocierea Dogus a depus propria contestație, cerând ca oferta Gülermak să fie declarată inadmisibilă și subliniind că prețul propriei oferte era „semnificativ mai avantajos”. Însă CNSC a respins contestația Gulermak, dar și contestația Dogus, ca lipsită de interes. Prin urmare, Primăria a semnat contractul cu asocierea condusă de Dogus.
Gülermak este un actor major pe piața feroviară din România. Compania a câștigat anterior contracte în valoare totală de peste 12,44 miliarde lei, între care:
- Magistrala I de metrou Cluj (peste 9,05 miliarde lei);
- Reabilitarea liniei feroviare Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, lotul 3 (peste 2,11 miliarde lei);
- Lucrările structurale pentru Magistrala 6, lot 1.2 (1,278 miliarde lei).
Situația Lotului 2
Pentru Lotul 2 (Eroii Revoluției – Gara Progresul) a existat o singură ofertă, depusă în octombrie 2024, de Asocierea Construcții Erbașu (lider) – Concelex – Bog’Art, aflată încă în evaluare până la 30 decembrie 2025. Valoarea estimată depășește 5,23 miliarde lei, fără TVA.
Proiectul este implementat în parteneriat cu autoritățile locale din regiunea București-Ilfov: Consiliul Județean Ilfov și Primăria Sectorului 4.

