Oferte locuri de munca top

Asociatiile de proprietari: Prevederi privind factura de apa, asigurari si digitalizare

Trei noi propuneri legislative vizează asociațiile de proprietari și administrarea condominiilor. Acestea includ încheierea asigurărilor de către asociațiile de proprietari, digitalizarea documentelor și rezolvarea problemelor legate de discrepanțele de la factura de apă.

Propunerile, inițiate de doi deputați USR, sunt în prezent înregistrate la Senat pentru dezbatere.

Asigurare pentru spații comune

Pentru spațiile comune din condominii se propune introducerea posibilității de încheiere de asigurare de către asociațiile de proprietari. Asigurările vor putea fi făcute facultativ, opțiunea de a încheia sau nu asigurări va aparține asociațiilor, care vor decide conform nevoilor și intereselor lor.

Asigurările ar acoperi, în eventualitatea producerii unor accidente sau unor evenimente naturale (inundații, furtuni, alunecări de teren ș.a.), costurile necesare reparării acestora.

În prezent nu există o astfel de prevedere legislativă, ceea ce face ca majoritatea asociațiilor de proprietari să repare din fonduri proprii eventualele distrugeri, deteriorări sau daune care apar în spații comune. Sumele de bani pentru realizarea acestor lucrări se suportă ulterior de către locuitorii condominiului, fiind plătite fie defalcat în întreținerea lunară pe mai multe luni calendaristice, fie într-o singură tranșă, dacă costurile sunt mici.

Spațiile comune pot fi casa scării, lifturile, balcoanele, locurile de depozitare a tomberoanelor, subsolurile, boxele de subsol, spălătoriile, uscătoriile, terasele de deasupra blocurilor, birourile administratorilor etc.

Propuneri pentru factura de apă caldă și rece

În ceea ce privește facturile de apă caldă sau rece, inițiatorii proiectului legislativ au propus ca pentru condominiile cu distribuție pe orizontală apometrele să se monteze la nivel de casa scării, iar operatorii economici care livrează apă caldă sau rece să încheie contracte individuale cu apartamentele din condominii și să factureze, așadar, la nivel de apartament.

Această prevedere ar veni în sprijinul asociațiilor de proprietari în care există probleme care se perpetuează de mulți ani din cauza consumului de apă care iese în pierdere lunar.

În cazul distribuției pe orizontală se emite o singură factură per asociație de proprietari, care ulterior se împarte conform numărului de metri cubi de apă caldă sau rece declarați lunar de proprietarii sau locatarii tuturor apartamentelor din condominiu. Situația ideală în acest context ar fi ca toți locatarii să citească corect și să declare corect consumul lunar de metri cubi. Însă, în majoritatea asociațiilor de proprietari există discrepanțe între suma tuturor metrilor cubi de apă caldă declarați de locatari lunar și ce arată branșamentul operatorului economic care livrează apa. Această diferență se calculează lunar, iar costurile aferente se împart în mod egal între toate apartamentele din asociația de proprietari. Motivele pentru care se înregistrează diferențe sunt variate, însă cele mai des întâlnite sunt două: locatarii declară diferit metri cubi pe care i-au consumat lunar, apometrele din apartamente folosesc sisteme manometrice diferite și înregistrează diferit consumul de apă.

Digitalizare

Pentru a debirocratiza activitățile asociațiilor de proprietari și a încuraja participarea la luarea deciziilor acestora au fost propuse soluții de digitalizare, respectiv posibilitatea folosirii unor aplicații online pentru a stoca documente, a le vizualiza, dar și pentru a lua parte la adunările generale ale asociațiilor.

Astfel, prin acordul adunării generale, asociația de proprietari își va putea desfășura activitatea în format digital prin intermediul unei aplicații online de management a asociației, acreditate de Ministerul Dezvoltării.

Ce trebuie să conțină aplicația

* să poată fi auditată și auditabilă de către autoritatea competentă

* să poată genera în format fizic toate documentele cerute de către un proprietar sau de către autorități

* aplicația trebuie să permită conducerii asociației să adauge în baza de date toate proprietățile individuale din condominiu (cu numere cadastrale)

* să poată gestiona raportul de activ-pasiv: completarea, formatarea, transmiterea către serviciile de îndrumare și control din autoritățile locale, imprimarea lui etc.

* să poată calcula automat cotele-părți indivize din părțile comune, care revin fiecărei persoane în parte, în funcție de dreptul/drepturile de proprietate pe care proprietarul respectiv le deține în condominiu

* să permită generarea de coduri QR ce pot fi afișate la avizierul fizic, alături de

* să permită conducerii asociației organizarea și convocarea adunărilor generale prin intermediul acesteia, precum și luarea deciziei (vot online) etc.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 7/octombrie 2024

Revista Arena Constructiilor octombrie 2024

Sus