Modificarea OUG 114/2018 este considerată absolut necesară de către membrii Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO). Laurențiu Plosceanu,
președintele ARACO spune că, în urma sesizărilor/solicitărilor primite din partea unor operatori economici, membrii ARACO apreciază ca absolut necesară analiza unor observații și promovarea urgentă a unor amendamente.
În acest sens, antreprenorii au transmis săptămâna trecută catre Guvern şi către comisiile de specialitate din Senat şi Camera Deputaţilor următoarele propuneri:
- Eliminarea discriminării introduse de pragul precizat in OUG 114/2018 în sensul in care obligația de majorare a salariilor se aplica tuturor societăților de constructii/materiale de constructii aferente codurilor CAEN precizate in timp ce de facilitați pot beneficia doar cele care îndeplinesc condiția pragului de 80%. Aceasta prevedere este de natura sa afecteze si elemente de concurentialitate din sector.
Pe cale de consecință, solicităm eliminarea pragului de 80% prevăzut în cadrul Art.66 pct.5 lit.b).
- Instrucțiunea ANAP nr. 2/2018 tine de legislația tertiara. Este necesar să se precizeze în OUG 114/2018 ca beneficiarii de lucrări ( atât publici cât și privați) trebuie să preia prin adiționale la contractele în derulare actualizările de prețuri la manoperă. Dacă nu se întâmplă așa, societățile de construcții obligate să majoreze manopera cu 01.01.2019 vor fi afectate sever din punct de vedere financiar iar efectele aplicării ordonanței se pot întoarce împotriva lor prin efecte negative pe termen scurt si mediu.
- Este imperativă adoptarea în cadrul Bugetului de Stat pe 2019 a unor prevederi prin care să fie asigurate resursele financiare necesare acoperirii diferențelor de prețuri la manoperă în cazul contractelor aflate în derulare.
- Actualizarea de prețuri trebuie sa țină cont de efectele aplicării OUG 114/2018, atât la manopera directa cat si la cea indirecta, inclusiv deservenții de utilaje si transport, la care se adauga efectul creșterii manoperei in prețul materialelor de constructii.
- Gama de coduri CAEN precizate in OUG 114/2018 trebuie completată cel puțin cu o serie de coduri care lipsesc (stații de asfalt, diverși producători de materiale, laboratoare care lucrează pentu constructii etc), respectiv:
2351 Fabricarea cimentului
2352 Fabricarea varului și ipsosului
2399 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
7120 Activitati de testări și analize tehnice (pentru laboratoare care activează pentru sectorul construcțiilor)
- Completarea Art.66 din OUG 114/2018 cu urmatorul paragraf:
Pentru veniturile ce depasesc 30.000 lei lunar, calculul scutirilor se face luând în calcul pragul de 30.000 de lei, urmând ca doar sumelor ce depașesc acest prag să nu li se aplice scutirile prevăzute la pct. 5.
Un alt efect negativ al aplicării OUG 114/2018 este legat de reducerea sau anularea unor programe de investiții anunțate deja de beneficiari din zona energetică (Hidroelectrica), mediul bancar sau sistemul de comunicații.
Măsurile promovate prin OUG 114/2018 nu își vor putea atinge scopul dacă nu va exista o relansare în acest an a investițiilor publice, inclusiv din fondurile europene.
În acest sens, solicităm in regim de urgentă relansarea si monitorizarea dinamică a investițiilor publice, astfel încât previziunile din Bugetul de stat pentru anul în curs să fie confirmate în realitatea economică a sectorului de constructii din România.
ARACO a fost înființată în 1990 și reprezintă interesele societăților de construcții care activează în România, având peste 42.000 salariați, executanți ai principalelor proiecte de infrastructură energetică, rutieră și CF, de mediu și de sănătate, atât proiecte civile cât și industriale.
Citiți și:
Un mare dezvoltator rezidential din Capitala pregateste trei noi proiecte
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.8/ nov-dec 2018