Reabilitarea infrastructurii judeţene şi regionale – în special drumuri şi poduri, reabilitarea infrastructurii din sănătate şi realizarea de dotări specifice, reabilitarea infrastructurii culturale şi recreative, reabilitarea infrastructurii şi funcţionarea instituţiilor de învăţământ special din judeţ sunt principalele direcţii de alocare pe anul curent a bugetului de investiţii al Județului Galați.
Bugetul local al Judeţului Galaţi pentru anul curent este de 1,42 miliarde de lei.
Cheltuielile au fost repartizate pe capitole bugetare, în principal pentru transporturi (785,28 milioane lei), sănătate (185,92 milioane lei), cultură (148,13 milioane lei), învăţământ (116,41 milioane lei), asistenţă socială (89,49 milioane lei), protecţia mediului (70,34 milioane lei), autorităţi publice, alte servicii publice generale, apărare naţională.
Cele mai mari sume, adică aproape un miliard de lei, vor fi investite în infrastructura rutieră și sănătate. ”Avem investiții de modernizare a peste 200 de kilometri de drum, de dotare a spitalelor cu aparatură medicală nouă și de construire a unui nou spital la Tecuci”, a declarat Costel Fotea, preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi.
Cele mai mari proiecte de investiţii programate să demareze în acest an
Consiliul Judeţean Galaţi are depuse sau intenţionează să depună mai multe proiecte pentru finanţare din fonduri europene, în domenii diverse cum ar fi: infrastructura rutieră, infrastructura sanitară şi îmbunătăţirea serviciilor medicale, infrastructura culturală, educaţie, digitalizarea serviciilor, dezvoltarea turistică a judeţului.
Dintre cele mai mari proiecte de investiții programate să demareze în acest an:
Infrastructură rutieră
Drum de legătură între DN 25 și DX Brăila – Focșani;
Modernizare drum existent DN 25, între Galați și Tudor Vladimirescu;
Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe tronsonul funcțional de interes județean DN 24D – DJ 251B – DJ 251A – DJ 251H – DJ 251 – DJ 255A – DN 25;
Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe tronsonul funcțional E 581 – DJ 241 – DJ 241A – DJ 241G;
Infrastructură spitalicească
Extindere, modernizare și dotare Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei” Galați;
Construcția unui nou corp de clădire pentru Spitalul Orășenesc Târgu Bujor.
Dezvoltarea infrastructurii medicale din cadrul Ambulatoriului Integrat de Specialitate al Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei” Galați;
Reabilitare termică și modernizare energetică a instalațiilor aferente Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei” Galați;
Ambulatoriu integrat Spitalul Municipal „Anton Cincu” Tecuci – corp nou;
Eficientizarea energetică a Clădirii Serviciului de Ambulanţă Tecuci, judeţul Galaţi;
Creșterea eficienței energetice pentru corp C9 – pavilion Cardiologie și corp C4 – pavilion Obstretică Ginecologie din cadrul Spitalului Municipal „Anton Cincu” Tecuci,
Creșterea eficienței energetice pentru Spitalul de Pneumoftiziologie – corp B – Secția Medicală 1, corp G – Laboratoare și corp D – secția Ftiziopediatrie, municipiul Galați,
Creșterea eficienței energetice pentru Ambulatoriu de Specialitate a Spitalului Municipal „Anton Cincu” Tecuci,
Creșterea eficienței energetice pentru secția pediatrie din cadrul Spitalului Municipal „Anton Cincu” Tecuci,– Lot 1 (corp C1 și Corp C2);
Creșterea eficienței energetice pentru corp C18 – Bucătărie / spălătorie, corp C1 – pavilion administrativ, corp C17 – centrală termică și atelier, corp C 28 – pavilion UPU din cadrul Spitalului Municipal „Anton Cincu” Tecuci, »;
Eficientizare energetică
Lucrări de amenajare și eficiență energetică pentru imobil Parc de Soft Galați;
Lucrări de amenajare și eficiență energetică pentru imobil Parc industrial Galați;
Creșterea eficienței energetice pentru Muzeul de Artă Vizuală, strada Eroilor nr. 6, corp C1;
Creșterea eficienței energetice pentru imobilul situat in Municipiul Galați, strada Eroilor nr. 7 – corp C2;
Creșterea eficienței energetice pentru imobilul în care își desfășoară activitatea Muzeul de Artă Vizuală Galați, situat în Municipiul Galați, strada Tecuci nr. 3, Bloc V3B, corp C1;
Creșterea eficienței energetice pentru Casa „Hortensia Papadat Bengescu” Ivești;
Cultură
Restaurarea, conservarea și dotarea Conacului „Costache Conachi” din satul Țigănești, comuna Munteni,
Restaurare şi punere în valoare a sitului arheologic Piroboridava,
„S.O.S. Natura – Restaurare şi punere în valoare a sitului arheologic Poiana Piroboridava. Etapa I – Conservare-Consolidare Taluzuri Sit Arheologic”. Investiția propusă vizează lucrări de intervenție pentru protecția taluzurilor care înconjoară pintenul de deal pe care este așezat situl arheologic Piroboridava;
Istoria care ne unește – Consolidare, restaurare și punere în valoare a monumentului istoric ”Statuia lui Ioan Vodă cel Viteaz”. Proiectul își propune consolidarea, restaurarea și punerea în valoare a monumentului istoric Statuia lui Ioan Vodă cel Viteaz, inclusiv amenajarea parcării aferente monumentului.
Schimbări legislative intempestive, termene lungi pentru aprobări și avize, lipsa de ofertanți, nerespectarea graficului de finanțare
Printre problemele întâmpinate pe parcursul derulării proiectelor de investiții, reprezentanții CJ Galați amintesc schimbările legislative care intervin pe durata implementării proiectelor și care nu pot fi anticipate la semnarea contractelor de execuție lucrări, furnizare bunuri sau prestări servicii.
Aceste schimbări de legislație pot genera costuri de capital sau operaționale suplimentare din partea investitorului sau pot îngreuna derularea corespunzătoare a proiectelor.
O altă problemă pe care o semnalează autoritatea contractantă este depășirea duratei de execuție a proiectelor din cauza prelungirii termenelor prevăzute pentru aprobări, avizări, achiziții, execuție, plăți către diverși furnizori sau a nerespectării graficului de finanțare.
Referitor la problemele întâmpinate la proiectele de construcții, acestea au fost legate de lipsa ofertanților la achizițiile de lucrări, dar și de neseriozitatea constructorilor în respectarea graficului de lucrări, fapt ce a determinat în unele cazuri rezilierea contractelor pentru execuție.
Pentru proiectele aflate în derulare, o problemă întâmpinată este procedura greoaie de obţinere a avizelor şi acordurilor.
Ar fi de mare ajutor ca firmele de construcţii contractante de lucrări să fie certificate tehnico-economic
”Pentru o concurenţă reală între firmele din domeniul construcţiilor, pentru ca proiectele licitate să fie câştigate prin oferte competitive, apreciem că ar fi de mare ajutor ca firmele de construcţii contractante de lucrări să fie certificate tehnico-economic.
Un certificat de capabilitate tehnico-economică a competenţelor companiilor de construcţii ne oferă garanţia că lucrările de infrastructură şi lucrările edilitare se pot dezvolta prin proiecte valoroase de către firme care au capacităţi tehnice şi umane, precum şi un palmares relevant cum că pot să execute anumite categorii de lucrări”, subliniază Costel Fotea, președintele CJ Galați.
Decontarea facturilor către constructor depinde de momenul la care ministerele virează fondurile
În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, decontarea facturilor către constructori se realizează după efectuarea plății de către ministerul de resort (Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Sănătății etc.), ca urmare a depunerii cererii de transfer de către beneficiar.
Prin urmare, decontarea facturilor către constructori depinde de momentul la care ministerele virează fondurile, termen care poate dura una sau mai multe luni. Pentru proiectele aflate în implementare în acest moment la nivelul Consiliului Judeţean Galaţi, termenul de plată a fost respectat și este cel stabilit prin contract, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.