Oferte locuri de munca top

Anghel Saligny: Proiecte intarziate, sistate, abandonate

Cu toate că sunt de mare necesitate pentru comunitățile locale, unele proiecte de investiții aprobate spre finanțare prin programul ”Anghel Saligny” vor fi sistate, iar pentru altele există chiar riscul să fie abandonate.

Situația a fost determinată de sistarea depunerii solicitărilor de transfer de către beneficiari la Ministerul Dezvoltării, după cum reiese din ancheta desfășurată de ARENA Construcțiilor, la care au răspuns mai mulți președinți de consilii județene.

Viteza cu care se vor derula în continuare investițiile în țară depinde, în cele mai multe cazuri, de momentul în care se va redeschide platforma online pentru depunerea cererilor de plată.

Până atunci, cele mai multe autorități județene nu vor putea deconta facturile emise de constructori pentru lucrările executate.

Situația generată de sistarea temporară are efecte diferite în teritoriu, în funcție de mai mulți factori. Cel mai important este capacitatea fiecărui județ de a susține lucrările din surse proprii până la reluarea decontărilor.

De asemenea, nu toate județele au derulat în același timp procedurile. Dacă în unele județe, proiectele sunt abia în stadiul de proiectare, altele au deja investițiile finalizate sau în stadii avansate de execuție.

Situația decontărilor afectează ritmul proiectelor aflate în plină execuție, fie în stadii incipiente ale lucrărilor, fie trecute de jumătatea lor.

În Argeș, unde sunt în implementare 11 investiții prin programul Anghel Saligny, un proiect a fost sistat din lipsa fondurilor. Consiliul Județean a notificat constructorii și ia în considerare utilizarea bugetului local pentru a evita blocarea șantierelor.

O situație comparabilă se regăsește în Vrancea, unde plățile către constructori au fost parțial achitate din resurse proprii, urmând ca restul să fie decontate după redeschiderea platformei MDLPA.

Dificilă este și situația județelor care nu dispun de resurse financiare suficiente pentru a susține investițiile.

În Botoșani, de exemplu, ritmul de execuție a scăzut semnificativ și niciunul dintre constructorii implicați nu a acceptat să continue lucrările din surse proprii. Singura soluție rămasă este prelungirea termenelor de execuție, cu consecința creșterii costurilor totale ale proiectelor.

În Bacău, toate cele trei proiecte de modernizare a drumurilor județene au fost oficial sistate, cu excepția unuia, unde antreprenorul a solicitat continuarea lucrărilor pe risc propriu, dat fiind stadiul fizic avansat al execuției.

Consiliul Județean Harghita riscă să intre în incapacitate de plată dacă situația nu se remediază curând. Bugetul a fost construit pe ideea de predictibilitate, pe con­siderentul că lucrările realizate vor fi deconta­te de ministerele de resort, ne-a transmis Bíró Barna-Botond, președintele CJ Harghita. Au fost acoperite din fonduri proprii o parte din plăți, dar CJ Harghita nu mai dispune de resurse suficiente până la reluarea finanțării. Constructorul, deși informat și înțelegător față de situația generată de minister, cere respectarea obligațiilor contractuale.

În Maramureș, două proiecte sunt în derulare fără plăți efectuate, iar Consiliul Județean organizează consultări cu antreprenorii pentru a identifica soluții de etapizare.

Situația este similară în Mureș, unde proiectele sunt încă în faza de elaborare a documentațiilor tehnice, iar lipsa decontărilor blochează lansarea licitațiilor pentru execuție.

Călărași raportează o situație de așteptare generală, cu proiecte neîncepute și constructori dispuși să continue lucrările din surse proprii, dar fără posibilitatea efectivă de finanțare la nivel județean.

Sunt și județe, precum Cluj și Ialomița, unde lucrările continuă fără sincope, întrucât autoritățile spun că dispun de rezerve bugetare suficiente pentru a asigura temporar finanțarea investițiilor. Proiectele derulate de Consiliul Județean Cluj sunt în stadii avansate de execuție, unele finalizate și aflate în recepție.

Situația este similară în Ialomița, unde cele două proiecte rutiere principale se derulează conform graficului, cu un progres fizic de până la 66%, fără întârzieri și fără riscuri de suspendare.

În alte zone, autoritățile județene analizează soluții temporare de finanțare, precum utilizarea fondurilor proprii sau replanificarea bugetară.

În majoritatea cazurilor, constructorii nu își permit să finanțeze din surse proprii continuarea lucrărilor. În schimb, autoritățile județene explorează alternative precum rectificările bugetare, etapizarea execuției sau identificarea unor finanțări complementare, inclusiv credite garantate de stat pentru investițiile prioritare.

Este de remarcat că, în general, consiliile județene își mențin angajamentul față de finalizarea proiectelor aprobate și încearcă să își adaptează planurile în funcție de disponibilitatea fondurilor.

Cititi si:

Arges: Unele investitii risca sa fie suspendate temporar din cauza sistarii decontarilorIlfov: Blocaje si intarzieri semnificative ale proiectelor de reabilitare drumuri

Harghita: Daca blocarea decontarilor persista, CJ Harghita risca sa intre in incapacitate de plata

Neamt: Lucrarile prin “Anghel Saligny” au fost sistate din septembrie

Valcea: Lucrarile continua cu diminuarea ritmului de executie

Mures: Doua proiecte, in imposibilitatea lansarii achizitiei lucrarilor

Botoșani: Sistarea decontarilor incetineste ritmul de executie a lucrarilor

Cluj: Proiectele de infrastructura avanseaza fara riscuri de blocare a lucrarilor

Maramures: Trei proiecte de reabilitare a drumurilor judetene, afectate de sistarea platilor catre constructori

CJ Ialomita dispune de fonduri pentru continuarea lucrarilor

Vrancea: Lucrarile prin Anghel Saligny nu vor fi sistate, dar vor continua cu diminuarea ritmului

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025

Revista Arena Constructiilor noiembrie-decembrie 2025


Etichete:
Sus