Statele Peninsulei Arabe trebuie sa decida curand asupra sortii mult asteptatei retele feroviare la nivelul Peninsulei, in sensul daca va fi sau nu operationala pana in anul 2020.
In timp ce proiectele de constructie a tronsoanelor de metrou in Doha, Dubai, Jeddah, Meca si Riad inainteaza rapid, demersurile de dezvoltare a ambitiosului proiect de constructie a unui tronson feroviar care sa lege cele 6 state arabe ale Peninsulei par a stagna, se arata intr-un raport transmis de Gheorghita Neagu, consilier economic la biroul de comert exterior al Romaniei din Doha.
Proiectele de constructie retele feroviare si de metrou in curs de executare in regiune, totalizeaza 61 mld USD, din care peste 40 mld USD reprezinta costul proiectelor de constructie a metroului din Doha si respectiv din Riad.
Singura lucrare feroviara de suprafata in curs de realizare este faza finala de executie a tronsonului feroviar de mare viteza “Haramain”, dintre Jeddah si Medina si liniile de transport de marfa care deservesc exploatarile miniere de la Dammam, Jubail si Waad Al-Shamal.
In pofida lentoarei exista si unele indicii optimiste asupra evolutiei acestui domeniu in regiune. Astfel Caile Ferate omaneze au scos la licitatie, in prima parte a lui 2015, proiecte in valoare de 6 mld USD, din cadrul primei faze a retelei feroviare omaneze, in timp ce Qatar Rail are in vedere sa scoata la licitatie, in prima parte a anului 2016, proiectele primei faze de constructie a tronsoanelor feroviare de lunga distanta, de transport calatori si marfa, estimate la cca 15 mld USD.
Discutiile pe marginea construirii retelei feroviare intra-peninsulare decurg anevoios din cauza unor factori precum: costuri, geopolitica, tehnologie si obtinerea drepturilor de a traversa unele teritorii.
Un exemplu il constituie faza a doua de constructie a tronsonului feroviar “Ittihad”, in valoare de 5 mld USD, care va lega Abu Dhabi de granita cu Arabia Saudita, catre Al-Ain urmand a se conecta cu sectiunea de pe teritoriul Omanului, tronson care face parte din reteaua feroviara la nivelul CCG. In pofida licitatiilor la respectivul proiect, care au fost evaluate pe parcursul a peste 2 ani, clientul a hotarat, recent, scoaterea la licitatie a respectivului proiect, fapt care se va solda cu intarzieri suplimentare.
Nici Kuweitul nu este mai aproape de a aloca realizarea tronsonului sau feroviar, luand in considerare ambele solutii de finantare, privata si publica, iar Arabia Saudita incearca sa finalizeze proiectarea tronsonului feroviar Landbridge, in valoare de 7 mld USD, dintre Jeddah si Riad, de mai bine de 10 ani.
Este prevazuta realizarea a peste 34.000 km de proiecte feroviare la nivelul Orientului Mijlociu si a Africii de Nord, care va necesita investitii in valoare de peste 200 mld USD, facand regiunea una dintre cele mai active, la nivel global, in acest sector.
Se constata insa ca sectorul metroului avanseaza mai repede. In plus fata de metrourile din Doha si Riad, ambele in curs de executie, atribuirea contractului de construire a metroului din Mekka, estimat la 11 mld USD, este iminenta, in timp ce sunt asteptate licitatiile pentru metroul din Jeddah, in valoare de 13 mld USD si potential in cursul lui 2016, pentru retelele de metrou din orasele saudite Medina si Dammam.
In mod similar este in curs procesul de scoatere la licitatie pentru “linia rosie” a metroului din Dubai, care va face jonctiunea cu locul de desfasurare a Expo 2020.
Proiectele de metrou par a fi prioritare pentru municipalitati, care se confrunta cu o sporire continua a aglomeratiilor in traficul urban.
Pe de alta parte exista perceptia faptului ca substantialele investitii implicate in proiectele de constructive a retelelor feroviare de suprafata de lunga distanta se amortizeaza pe o perioada mult mai lunga de timp, fapt ce a contribuit la amanarea implementarii lor.
Considerabilele oportunitati si provocari pe care regiunea MENA le ofera clientilor, contractorilor, consultantilor si furnizorilor, vor fi detaliate in cadrul apropiatei a 11-a editii a “Meed MENA Rail&Metro Summit”, care va avea loc la Dubai, in perioada 5 – 7 octombrie 2015.