Oferte locuri de munca top

Adrian Florea, Concelex: Stam bine la strategie. De ce nu acceleram?

Adrian Florea, directorul exe­cutiv al Concelex București

Unul dintre primii piloni pentru digitaliza­rea procedurilor administrative necesare pentru sectorul construcțiilor este dialogul dintre mediul de afaceri și in stituțiile statu­lui, consideră Adrian Florea, directorul exe­cutiv al Concelex București, companie de construcții cu peste 3.000 an gajați, inclusiv subcontractori.

 

 

 

România se prezintă foarte bine la capito­lul strategii pentru digitalizare, avem multe documente oficiale, fiecare cu sute de pa­gini, care descriu obiectivul digitalizării. Avem un cadru strategic solid pen tru digi­talizare și inteligență artificială, însă decala­jul față de media UE în ceea ce privește ser ­viciile publice digitale arată că implementarea acestor strategii trebuie ac­celerată, mai ales în relația cu cetățenii și companiile.

La conferința anuală Innoconstruct, Adrian Florea a prezentat perspectiva constructo­rilor asupra nivelului real de digitalizare la care a ajuns România.

Schimbul de documente online

În prezent, schimbul de documente online este posibil în comunicarea dintre firme și in­stituții – de exemplu SICAP, REVISAL, ANOFM, INS sau ANAF. Dar, subliniază execu­tivul Concelex, există încă multe instituții un­de pentru a face schimb de documente este nevoie ca un angajat al firmei să se prezinte fizic la locație, cu documentele tipărite. În unele cazuri, se depune același document, în copie, de mai multe ori.

Semnătura digitală

De asemenea, semnătura digitală nu a fost implementată de toate instituțiile statului, ci doar de câteva. Exemplele pozitive sunt ANAF, CNI sau SICAP. În schimb, executivul Concelex a subliniat că un exemplu negativ îl reprezintă caietele de sarcini pentru achiziții­le publice. Aceste documente se printează, se semnează olograf, se ștampilează și apoi se semnează digital și se încarcă în sistem, când ar putea fi semnat doar digital, în for­mat PDF și încărcate pe portalul SICAP.

Servicii integrate

Încă nu avem serviciile publice real in tegra­te și, ca urmare, lipsa acută de comun icare între instituții creează sincope. Conform le­gii, instituțiile publice și alte org anizații ca­re oferă servicii publice nu au voie să solici­te persoanelor fizice sau firmelor copii după acte emise de alte in stituții publice. Dacă un document a fost deja emis de o al­tă instituție a statului, atunci instituția care oferă serviciul public trebuie să-l obțin ă di­rect (în unele cazuri se cer documen te emi­se chiar de instituția la care se depun solici­tări), fără să mai pun ă solicitantul pe drumuri.

Însă, în practică, această lege nu este apli­cată, subliniază domnul Florea. De ce în ca­drul procedurilor de achiziție publică deru­late prin SICAP, portalul nu obține cazierul fiscal al administratorului, pas realizabil printr-o simplă integrarea cu MAI.

Un alt exemplu este legat de in spectorii ITM, care, atunci când verifică actele anga­jaților, cer angajatorului să informații pe ca­re le pot obține via REVISAL.

Directorul Concelex este de părere că o mai bună comunicare între instituțiile sta­tului privind schimbul de documente ar economisi mult timp și i-ar scuti pe con ­structori de drumurile necesare obținerii unor documente, contribuind astfel chiar și la reducerea amprentei de carbon.

BIM (Building Information Modelling)

Cu toate că în Caietele de Sarcini ale achiziții­lor publice au început să apară cerințe cu pri­vire la folosirea sistemelor BIM, încă nu exis­tă un grad suficient de pregătire în acest domeniu.

Pregătirea atât a personalului din construcții, cât și a funcționarilor publici din cadrul auto­rităților contractante va dura mult timp și nu trebuie neglijată, subliniază domnul Florea.

Totodată, spune el, infrastructura informatică cu care sunt dotate instituțiile publice nu es­te suficient de avansată pentru implementa­rea unor sisteme atât de complexe.

Human Centric App și Cloud-ul Guvernamental

Una dintre soluțiile de digitalizare propuse de executivul Concelex este implementarea unei aplicații unice care să înglobeze servicii­le necesare schimbului de documente.

“Human Centric App” este un concept cen­trat pe utilizatorul uman. O astfel de aplicație este concepută în jurul nevoilor, comporta­mentului și experienței utilizatorului. Accentul cade pe ușurința în utilizare, de­sign intuitiv și aplicabilitate reală, nu doar pe funcționalități tehnice. Scopul este ca tehnologia să se adapteze utilizatorului, nu invers.

O altă propunere este implementarea cât mai rapidă a Cloud-ului Guvernamental, o in­frastructură digitală centralizată care permi­te instituțiilor publice să stocheze, proceseze și partajeze date în siguranță, eficient și interoperabil. n


Etichete:
Sus