
Adrian Florea, directorul executiv al Concelex București
Unul dintre primii piloni pentru digitalizarea procedurilor administrative necesare pentru sectorul construcțiilor este dialogul dintre mediul de afaceri și in stituțiile statului, consideră Adrian Florea, directorul executiv al Concelex București, companie de construcții cu peste 3.000 an gajați, inclusiv subcontractori.
România se prezintă foarte bine la capitolul strategii pentru digitalizare, avem multe documente oficiale, fiecare cu sute de pagini, care descriu obiectivul digitalizării. Avem un cadru strategic solid pen tru digitalizare și inteligență artificială, însă decalajul față de media UE în ceea ce privește ser viciile publice digitale arată că implementarea acestor strategii trebuie accelerată, mai ales în relația cu cetățenii și companiile.
La conferința anuală Innoconstruct, Adrian Florea a prezentat perspectiva constructorilor asupra nivelului real de digitalizare la care a ajuns România.
Schimbul de documente online
În prezent, schimbul de documente online este posibil în comunicarea dintre firme și instituții – de exemplu SICAP, REVISAL, ANOFM, INS sau ANAF. Dar, subliniază executivul Concelex, există încă multe instituții unde pentru a face schimb de documente este nevoie ca un angajat al firmei să se prezinte fizic la locație, cu documentele tipărite. În unele cazuri, se depune același document, în copie, de mai multe ori.
Semnătura digitală
De asemenea, semnătura digitală nu a fost implementată de toate instituțiile statului, ci doar de câteva. Exemplele pozitive sunt ANAF, CNI sau SICAP. În schimb, executivul Concelex a subliniat că un exemplu negativ îl reprezintă caietele de sarcini pentru achizițiile publice. Aceste documente se printează, se semnează olograf, se ștampilează și apoi se semnează digital și se încarcă în sistem, când ar putea fi semnat doar digital, în format PDF și încărcate pe portalul SICAP.
Servicii integrate
Încă nu avem serviciile publice real in tegrate și, ca urmare, lipsa acută de comun icare între instituții creează sincope. Conform legii, instituțiile publice și alte org anizații care oferă servicii publice nu au voie să solicite persoanelor fizice sau firmelor copii după acte emise de alte in stituții publice. Dacă un document a fost deja emis de o altă instituție a statului, atunci instituția care oferă serviciul public trebuie să-l obțin ă direct (în unele cazuri se cer documen te emise chiar de instituția la care se depun solicitări), fără să mai pun ă solicitantul pe drumuri.
Însă, în practică, această lege nu este aplicată, subliniază domnul Florea. De ce în cadrul procedurilor de achiziție publică derulate prin SICAP, portalul nu obține cazierul fiscal al administratorului, pas realizabil printr-o simplă integrarea cu MAI.
Un alt exemplu este legat de in spectorii ITM, care, atunci când verifică actele angajaților, cer angajatorului să informații pe care le pot obține via REVISAL.
Directorul Concelex este de părere că o mai bună comunicare între instituțiile statului privind schimbul de documente ar economisi mult timp și i-ar scuti pe con structori de drumurile necesare obținerii unor documente, contribuind astfel chiar și la reducerea amprentei de carbon.
BIM (Building Information Modelling)
Cu toate că în Caietele de Sarcini ale achizițiilor publice au început să apară cerințe cu privire la folosirea sistemelor BIM, încă nu există un grad suficient de pregătire în acest domeniu.
Pregătirea atât a personalului din construcții, cât și a funcționarilor publici din cadrul autorităților contractante va dura mult timp și nu trebuie neglijată, subliniază domnul Florea.
Totodată, spune el, infrastructura informatică cu care sunt dotate instituțiile publice nu este suficient de avansată pentru implementarea unor sisteme atât de complexe.
Human Centric App și Cloud-ul Guvernamental
Una dintre soluțiile de digitalizare propuse de executivul Concelex este implementarea unei aplicații unice care să înglobeze serviciile necesare schimbului de documente.
“Human Centric App” este un concept centrat pe utilizatorul uman. O astfel de aplicație este concepută în jurul nevoilor, comportamentului și experienței utilizatorului. Accentul cade pe ușurința în utilizare, design intuitiv și aplicabilitate reală, nu doar pe funcționalități tehnice. Scopul este ca tehnologia să se adapteze utilizatorului, nu invers.
O altă propunere este implementarea cât mai rapidă a Cloud-ului Guvernamental, o infrastructură digitală centralizată care permite instituțiilor publice să stocheze, proceseze și partajeze date în siguranță, eficient și interoperabil. n