Oferte locuri de munca top

ADR Bucuresti – Ilfov: Apelurile de proiecte sunt preponderent de tip competitiv

Dan Nicula, director general ADR Bucureşti-Ilfov

Apelurile de proiecte din cadrul Programului Regional București-Ilfov 2021-2027 sunt preponderent de tip competitiv.

 

 

 

Proiectele depuse sunt selectate în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute în etapa de evaluare tehnică și financiară.

În situația în care mai multe proiecte obțin același punctaj, procesul de departajare se realizează pe baza unor criterii de prioritizare specifice apelului respectiv, în ordinea menționării acestora în ghidurile solicitantului și, ulterior, în ordinea depunerii acestora în MySMIS (după dată și oră), dacă este cazul. Un exemplu în acest sens pentru beneficiarii privați ar fi raportul dintre finanțarea nerambursabilă solicitată prin proiect și valoarea cifrei de afaceri realizată în exercițiul financiar precedent depunerii cererii de finanțare.

Apelurile de proiecte din cadrul Programului Regional București-Ilfov 2021-2027 de tip necompetitiv sunt: proiectele etapizate (începute în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 şi continuate prin PR BI), proiectul de importanță strategică din cadrul Priorității 1 – acțiunea 1.5 “Dezvoltarea și operaționalizarea Parcului Științific și Tehnologic „Măgurele Science Park” și proiectele din cadrul acțiunii 5.1 “Infrastructură rutieră județeană complementară TEN T”. Este important de menționat că pentru cele două din urmă categorii de proiecte, solicitantul unic și eligibil este Consiliul Județean Ilfov. În cazul apelurilor cu beneficiari publici (UAT-uri), în selecția proiectelor nu contează dacă a reușit sau nu să finalizeze la termen proiectele anterioare pentru care a obținut finanțare din fonduri europene.

Pentru apelurile de proiecte destinate beneficiarilor publici, Autoritatea de Management pentru Programul Regional București-Ilfov 2021-2027 nu a impus condiții specifice referitoare la proiecte anterioare  implementate în cadrul altor programe cu finanțare europeană, însă există pentru toate apelurile criterii care vizează (punctează) capacitatea administrativă a solicitanților de finanțare.

Cel mai utilizat mecanism de plată rămâne, totuși, cel al rambursării ulterioare a cheltuielilor efectuate de către beneficiari

Managementul financiar al proiectelor depuse în cadrul  Programului Regional București – Ilfov 2021-2027 acoperă atât aspectele legate de cofinanțare, care de obicei este de minim 10% din valoarea eligibilă a proiectului, cât și mecanismul financiar adoptat de către solicitant pentru realizarea investițiilor pe durata implementării proiectului. Solicitantul poate opta atât pentru mecanismul cererilor de plată, cât şi pentru cel al cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate.

Mecanismul cererilor de plată presupune că, după primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/prestarea serviciilor/execuția lucrărilor recepționate, acceptate la plată, beneficiarul depune la Autoritatea de management o cerere de plată şi documentele justificative aferente acesteia.

Autoritatea de Management are un termen de maxim 20 de zile lucrătoare pentru a verifica aceste documente. După această verificare, Autoritatea virează beneficiarului suma cheltuielilor rambursabile, în termen de trei zile lucrătoare.

Cel mai utilizat mecanism de plată rămâne totuși cel al rambursării ulterioare a cheltuielilor efectuate de către beneficiari.

Acest mecanism implică existența surselor de finanțare proprii pentru realizarea cheltuielilor eligibile și neeligibile din cadrul proiectului, inclusiv TVA, dacă este cazul.

Există riscul ca în 2024 și 2025 să nu poată fi respectate termenele de plată

Dan Nicula, director general ADR Bucureşti-Ilfov admite că în perioadele de programare 2007-2013 şi 2014-2020 au fost uneori întârzieri la plată din cauze multiple/diferite (fluxul documentelor între instituțiile implicate, legislație, neîndeplinirea la timp a obiectivelor de către beneficiari, gradul mare de încărcare în anumite perioade etc.), întârzieri care în ultimii doi ani au fost într-adevăr de natură să genereze nemulțumire.

”În acest moment nu avem încă în derulare contracte și nu putem prevedea cu exactitate situația de peste câteva luni.

Ne-am propus respectarea termenelor în toate etapele, dar pe baza experienței, putem afirma că există riscul ca în 2024 si 2025 să nu poată fi îndeplinite din motive interne (în principal gradul de încărcare a personalului existent și dificultatea în găsirea de personal specializat pe piața muncii, sau externe (sisteme informatice care nu sunt gestionate de autoritățile de management, modificări de legislatie, situaţii neprevăzute)”, este de părere domnul Nicula.

Eligibilitatea cheltuielilor aferente implementării unui proiect se verifică de către autoritatea de management/ organismul intermediar, după caz, iar plăţile se efectuează numai dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile de eligibilitate.

Aceste termene sunt respectate pentru toate etapele proceselor de verificare şi autorizare realizate la nivelul organismului intermediar şi al autorităţii de management.

Autoritatea de management comunică

beneficiarului, prin aplicaţia informatică MySMIS 2021/SMIS2021, în maxim o zi lucratoare, autorizarea cheltuielilor, printr-o notificare care cuprinde:

  1. a) suma autorizată la plată;
  2. b) sume care au făcut obiectul reducerilor procentuale/corecţiilor financiare/deducerilor financiare/reţinerilor, după caz, inclusiv al celor reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă, şi motivele pentru care nu au fost autorizate.)

Microîntreprinderile din construcții încă nu sunt incluse în apelul pentru modernizarea tehnologică

Prioritatea 1: O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice, din cadrul Programului Regional București-Ilfov 2021-2027, este destinată aproape în întregime mediului privat (pentru unele acțiuni pot fi solicitanți eligibili și institutele naționale de cercetare-dezvoltare, clusterele de inovare, incubatoarele de afaceri).

La jumătatea lunii mai, Autoritatea de management lansase în consultare publică ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte dedicat sprijinului pentru creșterea durabilă și modernizarea tehnologică a microîntreprinderilor, împreună cu anexele aferente. În cadrul Anexei 9, care include lista codurilor CAEN eligibile, la acest moment, firmele de construcții (cele cuprinse in diviziunile CAEN 41-42) nu apar ca eligibile.

”Această decizie se datorează necesității unor discuții suplimentare interne pentru a valida includerea lor în categoria celor eligibile. Toate aceste aspecte vor fi supuse pentru dezbatere și aprobare în Comitetul de Monitorizare a Programului Regional București-Ilfov 2021-2027, înainte de lansarea ghidului solicitantului în variantă finală”, subliniază domnul Nicula.

Sus