
Iuliana Feclistov, președinta Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP)
Cu toate că autoritățile contractante au o serie întreagă de obligații în ceea ce privește procedurile de achiziții publice, totuși acestea nu sunt întotdeauna respectate.
Prelungirea termenelor de depunere a ofertelor trebuie anunțată cu cel puțin trei zile înainte de expirarea termenului inițial, iar perioada de evaluare a ofertelor poate fi prelungită o singură dată, numai în situații temeinic justificate şi cu aprobarea conducătorului autorităţii contractante, după cum ne-a transmis Iuliana Feclistov, președinta Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP).
În multe cazuri, autoritățile contractante alocă perioade de 6 luni sau chiar un an pentru evaluarea ofertelor.
Legea achizițiilor publice obligă autoritățile contractante și la publicarea contestațiilor apărute în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice, în termen de o zi de la primirea contestației.
Pentru a asigura transparența licitațiilor publice și a nu îngrădi accesul companiilor interesate să participe la procedurile de atribuire a contractelor de achiziții publice, ANAP ne-a comunicat care sunt prevederile ce trebuie respectate de către autoritățile contractante.
Toate modificările la termenele inițial stabilite trebuie publicate în SEAP
În cazul în care, după publicarea unui anunţ, intervin anumite modificări faţă de informaţiile deja existente în acesta, autoritatea contractantă are obligaţia să transmită spre publicare un anunţ de tip erată la anunţul iniţial. Acesta trebuie să fie publicat nu mai târziu de 3 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru depunerea ofertelor sau cererilor de participare.
Autoritatea contractantă are obligația să realizeze prelungirea termenului limită de depunere a ofertelor prin publicarea unei erate și acționarea butonului extinde perioada de depunere din platforma SEAP.
De asemenea, atunci când stabilește perioada de valabilitate a ofertelor, autoritatea contractantă va lua în considerare estimările privind perioada necesară pentru analiza și evaluarea ofertelor, perioada necesară pentru verificările legate de aceste activități, precum și perioada legală prevăzută pentru rezolvarea eventualelor contestații.
Autoritatea contractantă are obligația să solicite prelungirea valabilității ofertelor, precum și, după caz, a garanției de participare, în situații excepționale care impun o astfel de prelungire. În cazul în care un operator economic nu se conformează acestei solicitări, oferta sa va fi respinsă ca fiind inacceptabilă.
Orice comunicare, solicitare, informare, notificare şi altele asemenea, sunt transmise în scris, prin mijloace electronice de comunicare sau, ca excepţie, prin alte mijloace decât cele electronice.
Contestațiile și hotărârile instanțelor trebuie publicate, de asemenea, în SEAP
Referitor la publicarea contestației depusă la o procedură de achiziție publică, aceasta se publică în SEAP în termen de o zi de la primirea de către autoritatea contractantă.
În cazul procedurilor de atribuire a căror iniţiere nu se realizează prin publicare în SEAP, autoritatea contractantă are obligaţia să comunice contestaţia şi celorlalţi operatori economici interesaţi/implicaţi în procedură, în termen de o zi de la data primirii acesteia, prin orice mijloc de comunicare.
Aceste obligații rezidă și în cazul contestațiilor formulate pe cale judiciară.
În ceea ce privește plângerea împotriva deciziilor CNSC de soluționare a contestațiilor, legislația nu conține prevederi care să vizeze o eventuală obligație de publicare în SEAP a acestora, ci doar obligația publicării în SEAP a hotărârii motivate pronunţată de instanţă.
Modificările aduse contractului de achiziție publică sunt publicate în secţiunea dedicată din SEAP, astfel încât să rezulte durata şi preţul final la finalizarea sau încetarea acestora.
Prelungirea termenului de evaluare a ofertelor nu este un motiv de anulare a procedurii de atribuire
Procedura de atribuire se finalizează:
– fie prin încheierea contractului de achiziție publică/acordului–cadru,
– fie prin anularea procedurii de atribuire, dar cazurile de anulare sunt expres și limitativ reglementate de art. 212 și art. 213 din același act normativ.
Prin urmare, prelungirea termenului de evaluare a ofertelor nu constituie circumstanță legală de anulare a procedurii de atribuire.
Mai mult, autoritatea contractantă are obligația de a nu crea circumstanțe artificiale de anulare a procedurii de atribuire.
În ceea ce privește situațiile în care autoritățile contractante ar întârzia excesiv evaluarea ofertelor, ANAP nu realizează o monitorizare punctuală în acest sens.
Totuși, ANAP publică anual Analiza indicatorilor de monitorizare a eficienței procedurilor de achiziție publică finalizate prin contract, în care se analizează și durata medie de derulare a procedurilor de achiziție publică.
Controalele efectuate de ANAP
ANAP realizează controale de tip control ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/ acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii şi, respectiv, a modificărilor acestor contracte/ acorduri-cadru.
Controlul ex-ante al procesului de atribuire a contractelor se exercită de ANAP în mod selectiv, pe baza unei metodologii de selecție. Acesta se realizează în baza listelor de verificare care înglobează atât aspecte de calitate, cât şi de regularitate.
Printre aspectele verificate de către ANAP, care vizează obligațiile de transparență se regăsesc aspecte de calitate și regularitate cu privire la răspunsul consolidat la solicitările de clarificări ale operatorilor economici, clarificarea din oficiu formulată de autoritatea contractantă, prelungirea termenelor de depunere a ofertelor, publicarea contestațiilor, modificările contractuale etc.
În cazul procedurilor care fac obicetul controlului ex-ante, ANAP emite avize conforme condiționate care prevăd măsuri de remediere cu privire la abaterile contatate în exercitarea atribuțiilor ce îi revin.
Totodată, în situația în care autoritatea contractantă decide continuarea procedurii de atribuire fără a remedia abaterile constate de ANAP prin avizul conform condiționat, ANAP solicită în instanţă constatarea nulităţii absolute a contractului încheiat.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024
Furtuna in paharul cu apa si demagogie specifica unei institutii inutile. Inutila, pentru ca pana in momentul in care Autoritatile Contractante nu vor fi penalizate DRASTIC pentru incalcarea legislatiei in materie de achizitii publice si legislatiei conexe (L 10/1995, HG 907, legea 72/2013 etc etc) toate avizele lor sunt hartii goale si fara valoare. Hai sa vedem PUBLIC macar o lista a contractelor pentru care ANAP a solicitat constatarea nulitatii absolute si mai ales, cate dintre aceste contracte chiar s-au anulat. Chiar si in acest caz, ofertantii sunt singurii care au investit efort si resurse in pregatirea ofertelor, in timp ce AutContr este libera sa reia in aceleasi conditii aceeasi achizitie cu aceleasi neregului. Si ne miram ca nu „atragem/implementam/finalizam” proiecte ..