La construirea tronsoanelor 4 și 5 ale autostrăzii A8 Moțca – Ungheni, care ar urma să fie finanțate prin SAFE, costul componentelor care provin din exteriorul Uniunii, al statelor SEE-AELS sau al Ucrainei nu va putea depăși 35% din costurile estimate ale componentelor produsului final.
Acest criteriu i-ar putea afecta pe constructorii turci, care aveau avantajul materialelor mai ieftine din afara Uniunii Europene și care au obținut mari contracte pentru infrastructura rutieră din țara noastră.
Licitațiile pentru tronsoanele 4 și 5 ale Autostrăzii A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni au fost anulate și urmează să fie relansate, în baza noilor criterii, aliniate mecanismului european SAFE.
În același timp, criteriile de eligibilitate vor ține cont de lanțurile de aprovizionare existente și de cooperarea industrială cu parteneri din afara UE.
Sunt considerate eligibile achizițiile publice în comun care implică subcontractanți cărora li se alocă între 15% și 35% din valoarea contractului, chiar dacă aceștia nu sunt stabiliți sau nu au structurile de conducere executivă în Uniune, în statele SEE-AELS sau în Ucraina.
* Autostrada A8, extinsă dincolo de graniță: primii kilometri construiți în Republica Moldova
România și Republica Moldova au semnat un document prin care cele două state se angajează să construiască împreună primii cinci kilometri de autostradă pe teritoriul Republicii Moldova, ca extensie a Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni.
A fost deja formată o echipă comună româno-moldoveană, care lucrează la o primă etapă de proiectare, urmând ca, în maximum două luni, să fie demarată licitația pentru execuția lucrărilor.
Cei aproape cinci kilometri vor reprezenta prima porțiune de drum de mare viteză construită vreodată în Republica Moldova și vor constitui nucleul viitoarei autostrăzi moldovenești, asigurând legătura directă cu rețeaua de autostrăzi a Uniunii Europene.
„Este vorba de un prim tronson de autostradă pe care îl vom construi împreună. Va porni direct de la podul de la Ungheni și va intra aproximativ cinci kilometri pe teritoriul Republicii Moldova”, a precizat Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor
* De ce au fost anulate licitațiile inițiale
Licitațiile pentru tronsoanele 4 și 5 ale A8 – tronsonul 4 Nod Golăiești (valoare estimată de peste 4,85 miliarde lei fără TVA) și tronsonul 5 Pod Ungheni (peste 315 milioane lei fără TVA) – au fost anulate ca urmare a unei decizii definitive a Curții de Apel București.
Instanța a confirmat decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și a obligat Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) să elimine un factor de evaluare considerat nelegal.
CNIR a arătat că deși aceeași contestație a fost depusă în cadrul a trei proceduri diferite, deciziile Curții de Apel au fost diferite.
Pentru tronsonul 3, instanța a admis recursul CNIR și a respins decizia CNSC, arătând că eliminarea unui factor de evaluare după lansarea procedurii nu este posibilă tehnic și poate conduce la blocarea sau chiar anularea licitației. În schimb, pentru tronsoanele 4 și 5, aceeași instanță a menținut decizia CNSC, obligând autoritatea contractantă să elimine factorul de evaluare, ceea ce a dus la suspendarea procedurilor.
Această situație a făcut necesară anularea și relansarea licitațiilor pentru ultimele două tronsoane.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


