Lucrările la Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cel mai complex proiect rutier din țara noastră, avansează într-un ritm susținut atât pe secțiunile aflate în execuție avansată, cât și pe cele unde se lucrează intens la structuri majore, tuneluri și viaducte, potrivit secretarui de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu,
Cele mai recente informații din șantier arată că traversarea munților prin tunel ar putea deveni posibilă chiar înainte de termenul contractual din 2027.
- Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș: A fost turnat asfaltul din tunel
Pe Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș a fost finalizată turnarea betonului rutier în tunelul Curtea de Argeș, pe ambele fire de circulație.
Lucrările au fost realizate cu un complex de trei utilaje speciale, aduse din Germania, care au permis o turnare continuă a sistemului rutier.
Procedura a început în urmă cu două săptămâni pe primul fir de tunel, denumit „Alina”, iar sâmbăta trecută a fost finalizat și al doilea fir, „Daniela”.
Sistemul rutier a fost realizat în două straturi de beton, cu vibrare, nivelare la cota finală de circulație și armare în zona rosturilor de lucru. Suprafața a fost ulterior striată pentru asigurarea aderenței, iar betonul a fost tratat cu o soluție de impermeabilizare pentru controlul evaporării apei.
Complexul de utilaje a permis turnarea a aproximativ 700 de metri cubi de beton pe zi. În continuare, la cele două fire ale tunelului urmează lucrări de instalații, finisaje și conectarea acestora la corpul principal al autostrăzii.
Pe întreaga secțiune se lucrează concomitent, 24 de ore din 24, șapte zile din șapte. Antreprenorul are mobilizați peste 550 de muncitori și aproximativ 200 de utilaje și echipamente. Lucrările au început în vara anului 2023, iar progresul fizic este în avans față de graficul contractual, ceea ce deschide posibilitatea circulației pe acest lot ”chiar din august anul viitor, cu mult înainte de termenul de finalizare din 2027”, a subliniat oficialul de la Transporturi.
Potrivit datelor CNAIR, stadiul fizic era de peste 80% la începutul lunii noiembrie.
Valoarea totală a contractului a fost actualizată la 2,065 miliarde lei, fără TVA. Constructor este Porr Construct. Finanțarea va fi realizată prin Programul Transport 2021-2027.
- Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni: Termen de deschidere a traficului este 2027
Lucrările pentru etapa 1 au început în februarie 2025 și au ajuns la 9,82% la început de noiembrie. În ultima lună lucrările au avansat cu 1,37%.
Contractul a fost atribuit asocierii Webuild Spa – Tancrad SRL. Valoarea sa este de peste 5,323 miliarde lei, fără TVA. Termenul de deschidere a traficului este anul 2027.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
- Secțiunea 2 Boița – Cornetu: Foraje în tunel și structuri în execuție
Un ritm bun de lucru se înregistrează și pe Secțiunea 2 Boița – Cornetu, un lot care include tuneluri lungi și numeroase viaducte.
La tunelul Robești au fost forați 170 de metri pe firul de tunel aferent sensului Sibiu – Pitești și 127 de metri pe firul Pitești – Sibiu. Forajul se realizează prin metoda austriacă modernă de excavație, adaptată condițiilor geologice locale, utilizând explozibili în funcție de duritatea rocii, conform planului tehnic și normelor de siguranță. În paralel, se lucrează la portalul tunelului dinspre Sibiu.
La viaductul 1 Boița, primul care a primit autorizație de construire, au fost finalizate toate elevațiile, lucrările fiind concentrate în prezent pe suprastructură. Totodată, se execută lucrări la alte patru viaducte autorizate, unde au fost forați, armați și turnați toți piloții, au fost realizate radierele, iar aproximativ 50% din elevații sunt deja finalizate.
Pe șantier a fost instalată și cea de-a doua stație de beton, continuă relocarea rețelelor de utilități și realizarea drumurilor tehnologice de acces.
În perioada următoare este așteptată emiterea autorizației de construire pentru încă trei viaducte, tunelul Boița și 1,7 kilometri de autostradă.
În paralel, se află în curs procedura de revizuire a Acordului de Mediu, care ar urma să fie finalizată până în luna martie a anului viitor, astfel încât, în luna mai, secțiunile 2 și 3 să aibă autorizație de construire pe întreaga lungime.
Pentru eficientizarea activității, antreprenorul a achiziționat o hală de producție de aproximativ 10.000 mp în proximitatea șantierului, unde sunt fabricate elementele necesare structurilor de pe întregul lot. Până în prezent au fost produse 300 de tone de tablier metalic din totalul de 4.000 de tone necesare și 220 de grinzi de beton din cele 1.050 prevăzute pentru pasaje, poduri și viaducte.
Pe Secțiunea 2 sunt mobilizați aproximativ 400 de muncitori și 100 de utilaje, iar la tunel se lucrează în trei schimburi, 24 de ore din 24.
Contractul prevede realizarea a 31,33 kilometri de autostradă, 49 de poduri și viaducte, șapte tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 și 1.590 de metri, precum și un ecoduct de 210 metri în zona localității Lazaret, care va traversa râul Olt, calea ferată și DN7. Antreprenor general este Mapa – Cengiz.
Lucrările au început în august 2024 iar termenul de finalizare este anul 2028. Valoarea contractului este de 522,75 milioane lei fără TVA.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


