Lucrările la autostrada A1 Sibiu – Nădlac au continuat să avanseze anul acesta, cu câteva obiective importante îndeplinite, precum deschiderea integrală a lotului dintre Pitești și Curtea de Argeș.
Anul viitor ar trebui să fie îndeplinit încă un obiectiv: deschiderea mult așteptatului „ciot”, Margina – Holdea. Acest tronson este finanțat prin PNRR împrumut și ar trebui finalizat în maxim luna august a anului următor.
Sunt discrepanțe semnificative între avansul fizic al secțiunilor unde sunt lucrări în derulare.
Autostrada Lugoj – Deva a avut un avans de la 6,5% în ianuarie la 44% la începutul lunii noiembrie (37,5 puncte procentuale)
Totodată, Autostrada Sibiu – Pitești a avut în medie un avans fizic de 11 puncte procentuale.
Pe de altă parte, pe toate secțiunile sunt în teren utilajele, fiind finalizate procedurile premergătoare, precum studii de teren sau proiectare.
Secțiunea cea mai avansată a ajuns la stadiul fizic de 80,18% la începutul lunii noiembrie.
Iar cea mai puțin avansată secțiune are stadiul fizic de 6,64%.
Circulația între Cornetu și Curtea de Argeș ar urma să fie deschisă în anul 2027, iar între Boița și Cornetu în 2028, după cum estimează CNAIR.
- Anul acesta lucrările au avansat în medie cu 18%
De la începutul lunii ianuarie și până la începutul lunii noiembrie, cele patru tronsoane ale A1 cu lucrări rămase de efectuat au avansat în medie cu 18,13 puncte procentuale. Cel mai mare avans este de 38%, iar cel mai mic este de 5,75%.
O problemă majoră o reprezintă acordul de mediu pentru zona Sibiu – Pitești: Autostrada Sibiu–Pitești, ultimul tronson lipsă al Coridorului „Transcarpați” are nevoie de derogări de mediu pentru a fi finalizat, deoarece lucrările suplimentare identificate pe teren afectează zone protejate, inclusiv 13 ha de pădure din Parcul Național Cozia.
Proiectul ar urma să fie declarat investiție de importanță națională pentru a permite exproprieri, defrișări și scoaterea terenurilor din circuitul silvic.
Traseul include 9 tuneluri, două ecoducte și numeroase poduri și viaducte, iar acordul de mediu impune diverse măsuri pentru protecția faunei, stabilizarea versanților și gestionarea apelor.
Din această cauză, avansul antreprenorilor pe aceste secțiuni este unul mic.
Între Sibiu și Pitești, progresul fizic este în medie de 11,76%. Secțiunile au fost împărțite și autorizate în etape, pentru a evita zonele unde nu s-a putut interveni.
Fără adoptarea hotărârii propusă de Ministerul Transporturilor, este puțin probabil ca termenele de finalizare să fie respectate, iar România ar putea pierde chiar banii europeni pentru aceste investiții.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
- Secțiunea 2, Boița – Cornetu (31.33 km)
Aceasta este secțiunea care a avansat cel mai puțin. Între ianuarie 2025 și noiembrie 2025 a progresat de la stadiul fizic de 0,89% la stadiul fizic de 6,64%.
Din octombrie până în noiembrie, avansul a fost de doar 0,1%
În prezent, sunt în derulare lucrări la 5 viaducte de pe sectoarele 1 si 2A și la tunelul Robești.
Contractul pentru construirea secțiunii 2 are o valoare de 4,25 miliarde lei (fără TVA), având finanțare prin Programul Transport 2021-2027.
Lotul 2 Boița – Cornetu (31 km) este construit de asocierea de constructori din Turcia Mapa-Cengiz. Termen de finalizare este anul 2028.
- Secțiunea 3, Cornetu – Tigveni (37,4 km)
Cornetu – Tigveni este urmatoarea secțiune înspre București pe hartă și următoarea ca avans fizic.
Lucrările pentru etapa 1 au început în februarie 2025 și au ajuns la 9,82% la început de noiembrie. În ultima lună lucrările au avansat cu 1,37%
Contractul a fost atribuit asocierii Webuild Spa – Tancrad SRL. Valoarea sa este de peste 5,323 miliarde lei, fără TVA.
- Secțiunea 4, Tigveni – Curtea de Argeș (9.86 km)
Stadiul fizic actual este de 80,18%, față de la 61% în ianuarie. În ultima lună, avansul fizic a fost de 1,2%.
Secțiunea 4 are 9,86 km, din care 1,35 km tunelul Momaia. Pe traseu vor mai fi construite 12 poduri şi pasaje.
Termenul de finalizare prevăzut în contract este anul 2027.
Lucrările sunt executate de Porr Construct SRL, firmă cu capital austriac. Contractul are valoarea de 1,678 miliarde lei fara TVA.
- Margina – Holdea
Lucrările pe această secțiune au cel mai rapid avans fizic.
La 1 noiembrie stadiul fizic înregistrat este de 44%, mai mult cu 2% decât în urmă cu o lună. La început de an, progresul fizic era de doar 6,5%.
Presiunea este mare pentru a finaliza acest tronson.
Recent a fost străpunsă noua galerie a Tunelului 1 pe sensul Lugoj–Deva, după finalizarea celei în sens opus în iulie. Lucrările avansează prin metoda austriacă, iar pe întregul tunel continuă excavațiile și căptușelile.
Proiectul, ce trebuie terminat până în august 2026 pentru a respecta condițiile PNRR, este realizat de asocierea Spediion UMB – Euro Asfalt, are o valoare contractuală de peste 1,82 miliarde lei.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


