Mecanismul de cofinanțare propus de Ministerul Dezvoltării introduce o abordare diferențiată între unitățile administrativ-teritoriale mici și cele cu capacitate administrativă și financiară ridicată.
Pentru comunele și UAT-urile mici, statul nu va solicita cofinanțare, astfel încât lipsa resurselor locale să nu blocheze derularea unor proiecte esențiale de infrastructură.
În același timp, pentru a preveni situațiile în care aceste administrații ar solicita finanțare de la bugetul de stat fără o selecție riguroasă a investițiilor, autoritățile centrale vor introduce criterii suplimentare de prioritizare a proiectelor.
În cazul UAT-urilor mari (județe, municipii reședință de județ și sectoarele municipiului București) finanțarea va fi condiționată de o cofinanțare de 20%. Măsura este gândită ca un instrument de responsabilizare, care obligă aceste administrații să își evalueze necesarul real de investiții și să își asume financiar proiectele considerate prioritare.
După asumarea cofinanțării și transmiterea listelor de proiecte către Ministerul Dezvoltării, UAT-urile mari vor putea solicita transferuri de la bugetul de stat, decontarea urmând să se facă în ordine cronologică, în limita creditelor bugetare disponibile.
Mecanismul urmărește astfel să asigure o utilizare mai disciplinată a fondurilor publice și o selecție mai riguroasă a investițiilor finanțate din bugetul de stat.
Noile măsuri fac parte dintr-un proiect de act normativ pus în transparență de Ministerul Dezvoltării (MDLPA). Aceste măsuri au rolul de a ajuta ministerul să nu mai rămână în impas cu plata facturilor și pentru corelarea angajamentelor financiare cu capacitatea reală de implementare a beneficiarilor, în contextul consolidării fiscal-bugetare, începând cu anul 2026. Măsurile urmăresc fundamentarea realistă a bugetului de stat dar și evitarea acumulării de arierate.
- Criterii de prioritizare pentru transferurile din 2026
La fel ca anul acesta, și anul viitor MDLPA va transfera sumele solicitate pe baza unor criterii de prioritizare, cu excepția beneficiarilor UAT-uri mari.
Criteriile vor fi stabilite în funcție de categoria investițiilor și gradul de decontare din contractele de finanțare și vor fi aprobate prin hotărâre de Guvern, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noului proeict de act normativ.
Scopul este încadrarea strictă în creditele bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pe 2026.
- Cofinanțare de 20% pentru județe, municipii reședință și București
Pentru anul 2026, finanțarea proiectelor derulate de județe, municipii reședință de județ și sectoarele municipiului București va fi condiționată de o cofinanțare de 20% din valoarea solicitată, suportată din bugetele locale sau județene. Această contribuție nu va fi recuperată pe parcursul anului 2026.
Beneficiarii sunt obligați să comunice MDLPA, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii bugetului, sumele estimate pentru decontare, însoțite de hotărârile autorităților deliberative. Nerespectarea termenului atrage pierderea dreptului de a solicita transferuri în anul 2026.
Pentru beneficiarii nominalizați, MDLPA va centraliza solicitările, va rezerva creditele bugetare și va efectua transferurile în ordine cronologică, fără aplicarea criteriilor de prioritizare. În cazul depășirii valorii estimate a lucrărilor, sumele suplimentare pot fi transferate doar în limita creditelor disponibile și cu respectarea procentului de cofinanțare de 20%.
- Recuperarea contribuției, posibilă din 2028
Beneficiarii care decid să continue investițiile din surse proprii sau alte surse legale pot solicita recuperarea contribuției de la bugetul de stat începând cu 1 ianuarie 2028, în limita creditelor aprobate. Această etapizare este corelată cu calendarul de implementare a proiectelor și cu prevederile OUG nr. 52/2025.
La finalizarea obiectivelor, MDLPA va proceda, împreună cu beneficiarii, la regularizarea creditelor de angajament, prin diminuarea acestora cu valoarea cofinanțării de 20%.
- Impact bugetar estimat
Pentru cele trei categorii de beneficiari vizați, cofinanțarea de 20% ar reprezenta 1,074 miliarde lei, iar contribuția statului, de 80%, aproximativ 4,296 miliarde lei.
În scenariul în care toți beneficiarii programului își asumă cofinanțarea, sumele totale ar ajunge la 7,717 miliarde lei contribuție locală și 30,866 miliarde lei finanțare de la bugetul de stat.
Având în vedere ritmul redus de implementare din 2025, MDLPA estimează pentru 2026 o dinamică mai scăzută: aproximativ 195 – 200 milioane lei cofinanțare locală și 780 – 800 milioane lei finanțare de la bugetul de stat.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


