O nouă posibilitate de finanțare pentru proiectele de investiții care nu au fost incluse în memorandumurile transmise de ministere pentru continuarea implementării prin PNRR va intra în vigoare.
Potrivit unei ordonanțe de urgență ce urmează să fie adoptată de Guvern, toți ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme și investiții vor putea întocmi liste cu proiectele suspendate în baza OUG nr. 41/2025, pentru a le continua fie din alte programe europene de finanțare aferente exercițiului financiar 2021–2027, fie din fonduri publice naționale.
Cele mai clare exemple sunt în transporturi și sănătate. Ministerul Transporturilor va putea propune spre finanțare proiecte precum loturile cuprinse între județul Cluj și Oradea ale autostrăzii A3.
De asemenea, Ministerul Sănătății a anunțat deja că nouă spitale care erau inițial finanțate prin PNRR vor fi transferate pe Programul Sănătate. „Pe lângă cele opt spitale majore care rămân finanțate prin PNRR, alte nouă proiecte deja începute, cu șantiere în derulare, vor continua prin Programul Sănătate 2021–2027, cu fonduri europene nerambursabile”, potrivit lui Alexandru Rogobete, ministrul Sănătății.
Mecanismul acoperă inclusiv cheltuieli deja efectuate în acest an, care vor fi recunoscute ulterior ca eligibile în noile programe europene.
În plus, ordonatorii de credite primesc dreptul de a dezangaja soldurile rămase din PNRR, fără a putea reutiliza aceste sume pentru noi proiecte, în timp ce beneficiarii vor avea posibilitatea să continue investițiile din alte surse, fonduri europene nerambursabile post-aderare, bugete locale, bugetul de stat sau credite.
Guvernul va aproba listele proiectelor reluate prin memorandum
Ordonanța stabilește procedura de selecție: fiecare coordonator de reformă sau investiție trebuie să elaboreze criterii de selecție pentru proiectele eliminate din PNRR pe care vrea să le continue, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în cel mult 60 de zile.
După aprobare, coordonatorii trebuie să notifice beneficiarii în maximum cinci zile.
Pentru proiectele care nu intră pe liste, contractele PNRR vor fi denunțate unilateral, dar beneficiarii vor putea solicita transferul cheltuielilor angajate sau plătite (exceptând avansurile), într-un termen de zece zile.
Ministerul Transporturilor: Proiecte majore PNRR care nu au fost incluse la finanțare
MTI poate semna acte adiționale prin care schimbă sursa de finanțare din PNRR în Programul Transport 2021–2027.
Cheltuielile realizate în intervalul 1 ianuarie 2025 – 17 noiembrie 2025 pot deveni eligibile ulterior în programul european. Pentru a evita dubla finanțare, sumele deja plătite din titlurile PNRR rămân definitiv în sarcina bugetului de stat.
MTI este obligat să introducă proiectele în bugetul propriu la titlul 56 (FEN post-aderare) și să modifice documentațiile tehnico-economice unde este necesar.
Totodată, se autorizează Ministerul Finanțelor să ajusteze repartizarea creditelor bugetare în funcție de aceste modificări.
Printre proiectele neincluse la finanțare se numără:
* Autostrada A3 Transilvania, Nădășelu – Poarta Sălajului
Două tronsoane din autostrada A3 Transilvania, pe teritoriul județului Sălaj, sunt la stadiul fizic de aproape 90%, însă lucrările nu vor continua să fie finanțate prin PNRR. Aceste tronsoane nu sunt incluse în Memorandumul aprobat de Guvern. Ministerul ar putea include aceste proiecte în noul memorandum pentru finanțarea din alte surse disponibile.
Nădășelu – Zimbor (30 km)
Stadiul fizic al acestui sector este de 90%, potrivit ultimelor date puse la dispoziție de CNAIR. Contractul a fost atribuit companiei Spedition UMB la finele lunii decembrie 2020. Valoarea contractului semnat este de aproape 1,5 miliarde lei, fără TVA. Durata contractului cuprindea un an pentru proiectare și doi ani pentru execuție.
Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km)
Stadiul fizic al acestui sector este de 89,1%.
Contractul a fost semnat pe 1 iulie 2020, tot cu Spedition UMB. Valoarea este de 836 milioane lei, fără TVA. Durata cuprindea un an pentru proiectare și doi ani pentru construire.
* Autostrada A8 Unirii, Secțiunile 1 și 3
Două secțiuni ale autostrăzii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț erau inițial finanțate prin PNRR, dar nu au fost nici ele incluse în memorandumul aferent OUG 41, prin care Ministerul și-a asumat continuarea implementării unor proiecte și finalizarea lor la termenul limită.
Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)
Stadiul fizic pe această secțiune este de peste 25%, potrivit ultimelor date disponibile. Acest lot este construit de antreprenorul turc Nurol. Execuția lucrărilor a început la jumătatea lunii mai a acestui an, iar durata execuției este de doi ani, potrivit datelor din SEAP. Valoarea contractului este de peste 2,46 miliarde lei, fără TVA.
Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț (29,9 km)
Lucrările au fost întrerupte de câteva luni, când finanțarea inițială PNRR a fost pierdută, însă acum sunt în derulare, potrivit lui Cătălin Urtoi, membru în CA CNIR.
Acest tronson are termen de finalizare 24 luni, adică februarie 2027.
Pe 3 februarie 2025 au început lucrările de construire.
Contractul are valoarea de 1,56 miliarde lei (fără TVA) și a fost semnat la 31 octombrie 2023 cu asocierea SA & PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB.
* Proiectele Ministerului Sănătății
Ministerul Sănătății va putea transfera proiectele finanțate inițial prin PNRR către Programul Sănătate 2021–2027 și, în anumite situații, către Programul Educație și Ocupare.
Proiectele de construire, modernizare și dotare a unor spitale, care au în prezent un stadiu de raportare mai mic de 36% urmează să fie transferate pe lista proiectelor finanțabile din fonduri nerambursabile europene, prin Programul Sănătate.
Aceste proiecte sunt:
* sediu nou Spitalul de Urgență al MAI Prof. Dr. Dimitrie Gerota;
* laborator de radioterapie la Spitalul Județean de Urgență Pitești;
* relocarea și modernizarea secției de oncologie și înființarea unui compartiment de cardiologie intervențională la Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia;
* construirea unor secții noi la Spitalul nr. 2 Vaslui;
* Institutul Regional de Oncologie Timișoara;
* spital nou cu secție de oncologie și neurologie la Spitalul de Urgență Giurgiu;
* construire și dotare clădire destinată secțiilor de boli infecțioase și pneumologie în Oradea;
* investiții în Cazarma 705 Pitești la Spitalul Militar de Urgență Dr. Ion Jianu.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


