O schemă de ajutor de stat, bazată pe procedură de ofertare concurențială, ce vizează sprijinirea investițiilor destinate dezvoltării capacității naționale de producție de materii prime, materiale și produse necesare implementării proiectelor de infrastructură de transport, ar putea fi implementată.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de organism delegat pentru fondurile alocate României din Fondul pentru modernizare (FM) pentru eficiența energetică în sectorul transporturilor, a anunțat demararea procesului de consultare publică pentru Schema de ajutor de stat privind promovarea producției de materii prime, materiale și produse pentru susținerea implementării proiectelor de infrastructură de transport – ”PRO INFRA”, finanțată prin Programul-cheie 9 – Eficiență energetică în transporturi – reducerea emisiilor de CO₂ prin eficiență energetică și noi tehnologii în transporturi.
Schema de ajutor de stat se adresează exclusiv investițiilor legate direct de atingerea unui nivel mai ridicat de eficiență energetică. Astfel, ar putea fi finanțate proiecte pentru înlocuirea instalațiilor de producție, a echipamentelor și utilajelor cu alternative moderne, eficiente energetic și conforme standardelor europene. Sunt încurajate investițiile care renunță la echipamentele bazate pe combustie internă în favoarea celor electrice.
Bugetul total alocat schemei este de 200 milioane euro, disponibili prin Fondul pentru modernizare. Bugetul mediu anual nu va depăși 100 de milioane de euro, iar valoarea maximă care poate fi acordată unui beneficiar este de 15 milioane de euro. Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către solicitant.
Ministerul Transporturilor precizează că schema se bazează pe o procedură de ofertare concurențială, ceea ce înseamnă că proiectele vor fi selectate pe baza unor criterii clare, în urma competiției dintre solicitanți.
Sunt eligibile microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii, dar și întreprinderile mari care desfășoară activități încadrate în codurile CAEN menționate în document.
Un element obligatoriu al fiecărui proiect este instalarea și operaționalizarea unui sistem de management al energiei (EMS), care va monitoriza în timp real consumul de energie și performanța energetică a investiției.
Datele furnizate de acest sistem vor constitui baza auditului energetic anual, obligatoriu pe toată perioada de monitorizare a indicatorilor de rezultat, audit care trebuie să confirme reducerea emisiilor directe și indirecte de gaze cu efect de seră la nivelul conturului proiectului.
„În vederea atingerii obiectivelor stabilite la nivel național și european de decarbonizare a industriei, a sectorului construcțiilor și a sectorului transporturilor, precum și a asigurării eficienței energetice în procesul de producție a materiei prime, materialelor și produselor, este necesară adoptarea unor măsuri punctuale pentru consolidarea lanțurilor valorice interne, astfel încât România să poată asigura, în mod sustenabil și competitiv, furnizarea resurselor esențiale pentru implementarea proiectelor de infrastructură de transport”, se arată în documentul citat.
Descarcati aici
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


