O nouă propunere legislativă a fost înaintată pentru instituirea unor proceduri de prevenire a situației de criză financiară și insolvență a unităților administrativ-teritoriale. Acesta va fi singurul suport al administrațiilor publice locale de a continua investițiile, de a continua accesarea fondurilor europene şi de a asigura serviciile publice de interes local pentru comunităţi, conform inițiatorilor, mai mulți senatori și deputați PSD.
În prezent, la nivelul administraţiilor publice locale sunt în derulare atât proiecte finanţate din fonduri nerambursabile, accesate fie prin PNRR, fie prin exerciţiul financiar european 2021 – 2027, toate cu termene prestabilite, cât şi proiecte accesate în cadrul programelor naţionale inițiate şi susţinute.
Decontarea cererilor de plată uneori durează, în acest moment existând mai multe constrângeri de ordin bugetar, implicit încadrarea în deficitul bugetar, fapt care generează întârzieri la plată şi, implicit, dobânzi, majorări sau penalităţi de întârziere în sarcina unităţilor administrativ-teritoriale, explică inițiatorii.
De asemenea, în prezent nu există un alt remediu juridic la care o administraţie publică aflată în situaţie de dificultate ar putea recurge şi care să-i permită să-şi achite obligaţiile, să-şi restructureze activitatea şi să continue asigurarea serviciilor publice de interes local, precum şi finalizarea obiectivelor de investiţii.
Ce impact va avea legea pentru creditori
Scopul legii este instituirea procedurii concordatului de prevenire a situaţiei de criză financiară şi insolvenţă a unităţilor administrativ-teritoriale la care pot recurge debitorii unităţi administrative-teritoriale aflaţi în dificultate, pentru acoperirea pasivului acestora.
Inițiatorii au în vedere ca, până la omologarea planului de restructurare, creditorii să nu poată refuza executarea contractelor în derulare, să nu poată rezilia, executa în mod anticipat sau modifica aceste contracte în detrimentul debitorului, pentru creanţe născute anterior intervenirii suspendării executării, exclusiv pentru neplata creanţelor.
Anterior omologării planului de restructurare, debitorul va putea accesa finanţări intermediare, cu aprobarea prealabilă a administratorului concordatar.
Procedura de concordat preventiv
Va putea recurge la procedura de concordat preventiv orice debitor unitate administrativ-teritorială aflat în stare de dificultate, cu excepţia debitorului care în cei trei ani anteriori depunerii cererii de deschidere a procedurii colective a concordatului a mai beneficiat de procedura concordatului preventiv a cărei îndeplinire a eşuat.
Convocarea creditorilor va fi realizată de către administratorul concordatar sau la solicitarea unuia sau creditorilor care deţin cel puţin 30% din valoarea totală a creanţelor afectate de planul de restructurare.
Toate creanţele din evidenţele debitorului unitate administrativ-teritorială vor fi supuse verificării administratorului concordatar, în termen de 10 zile de la data deschiderii procedurii concordatului preventiv.
După finalizarea verificării creanţelor, administratorul concordatar va întocmi tabelul preliminar al creanţelor.
Împotriva tabelului preliminar al creanţelor orice persoană interesată poate formula contestaţie în termen de șapte zile de la comunicarea tabelului.
În termen de 90 de zile de la deschiderea procedurii, administratorul concordatar va elabora sau, după caz, asista debitorul în elaborarea planului de restructurare.
Următoarele creanţe vor fi constituite în categorii distincte:
* creanţele care beneficiază de drepturi de preferinţă;
* creanţele salariale;
* creanţele creditorilor indispensabili, dacă este cazul;
* creanţele bugetare;
* celelalte creanţe.
Descărcați aici
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


