Programul național pentru transformarea digitală a autorităţilor publice locale va continua până la sfârșitul anului 2026, cu scopul de a interconecta sistemele informatice ale autorităților și instituțiilor din administrația publică.
În anul 2025, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului are disponibile 25 milioane lei creditele de angajament si bugetare din totalul de 200 milioane lei aferent programului.
Până în prezent, au fost încheiate un număr de 185 contracte de finanțare, în valoare totală de 17,74 milioane lei.
În acest context, serviciile publice digitalizate oferite de unitățile administrativ–teritoriale sunt în multe situații aproape inexistente, iar acolo unde nu a fost impus și furnizat de către unități din administrația centrală, un sistem informațional/digital autoritățile locale nu au implementat servicii digitalizate.
Scopul principal al proiectului este integrarea armonioasă cu proiectul Cloud Guvernamental, asigurând accesul la o platformă comună pentru toate autoritățile publice locale.
Totodată, se va asigura sprijinirea autorităților publice locale în interconectarea acestora cu nodurile eIDAS europene, dar și în adaptarea sistemelor informatice pentru îndeplinirea normelor de interoperabilitate (NRRI) la nivelul unității administrativ teritoriale.
Ce efecte sunt așteptate
– creșterea capabilităților și rezilienței sistemelor și rețelelor informatice ale statului, prin platforme informatice și soluțiilor tehnice astfel încât sistemele să poată fi administrate și întreținute mai ușor;
– asigurarea posibilității de conectare a structurilor din administrația publică locală la sistemul Ghișeul.ro. Această măsură este esențială pentru optimizarea procesului de colectare a taxelor și impozitelor, având ca scop creșterea gradului de eficiență în gestionarea resurselor financiare la nivel local;
– interconectarea sistemelor informatice de la nivelul autorităților publice locale cu sistemul național ROeID nu doar că va facilita accesul cetățenilor la diversele servicii publice online, dar va contribui și la creșterea gradului de securitate în utilizarea acestora. Astfel, cetățenii vor beneficia de un mediu digital sigur și transparent, în timp ce autoritățile vor putea gestiona eficient și securizat informațiile cu caracter sensibil;
– interconectarea în platforma PDUro, una dintre cele mai importante platforme pentru dezvoltarea serviciilor electronice pentru cetățeni și întreprinderi, a instituțiilor și autorităților publice pentru a emite documente precum certificate, aprobări și alte documente electronice cu semnătură electronică calificată, cu aceeași valoare juridică ca și documentele olografe, vizează îmbunătățirea accesului cetățenilor la serviciile guvernamentale electronice, dezvoltarea instrumentelor de gestionare a proceselor digitale și de interoperabilitate pentru instituțiile publice, digitalizarea și retehnologizarea proceselor operaționale, optimizarea operațiunilor guvernamentale și integrarea cu alte sisteme electronice naționale;
– asigurarea cerințelor privind simplificarea procedurilor în cadrul administrației publice centrale și locale. Conform legii, entitățile din administrația publică au o serie de obligații (informații privind serviciile publice furnizate disponibile online și ușor accesibile, ghiduri online detaliate pentru accesarea serviciilor publice, formulare online în format accesibil și editabil necesare pentru accesarea serviciilor publice, informațiile privind serviciile publice accesate disponibile în mai multe limbi etc) în relația cu cetățeanul si mediul privat;
– modernizarea și eficientizarea administrației publice locale în România și, totodată, la creșterea gradului de colectare a taxelor și impozitelor locale, la compensarea deficitului de personal prin introducerea de fluxuri RPA (automatizare robotică procese) la nivel local, digitizarea documentelor și achiziția de aplicații pentru digitalizare.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


