Pentru Drumul Expres Satu Mare – Baia Mare, Consiliul Județean Satu Mare a aprobat studiul de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici și devizul general. Aceasta după ce proiectul a primit avizul Consiliului tehnico – economic al CNAIR.
În continuare, proiectul urmează să parcurgă tot circuitul de avizare: CTE la Ministerul Transporturilor, Comitetul interministerial, iar apoi, promovarea hotărârii de Guvern. Abia după aceea, CNAIR va putea pregăti documentația de achiziție publică pentru proiectare și execuție.
Astfel, termenul estimat pentru lansarea licitației este primul trimestru al anului 2026.
Drumul expres Satu Mare – Baia Mare va avea o lungime totală de 59,177 km.
Va fi construit la standarde europene, cu două benzi pe sens, o lățime a platformei de 21,5 metri și o viteză de proiectare de 120 km/h pe cea mai mare parte a traseului.
Proiectul include 7 noduri rutiere, 35 de pasaje, 18 poduri, precum și 106 podețe dalate pe drumul expres și alte 95 de podețe aferente nodurilor și drumurilor de legătură.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
Printre cele mai importante conexiuni prevăzute se numără:
- la km 0+000, un nod rutier care va lega drumul expres de DN19 (E81) și Varianta de ocolire Satu Mare (DN19H);
- la km 10+000, un nod rutier către DN1C și drumul spre vama Halmeu (7 km), precum și o legătură cu DN19F (4,85 km);
- în zona localității Apa (km 25+350), un nod rutier care conectează DJ109I și asigură legătura între DN1C și DN19F;
- în zona Seini (km 29+560), un nod rutier cu un drum de legătură de 1,15 km;
- în zona localităților Pomi și Ardusat, alte două noduri rutiere cu DJ193;
- la km 48+800, nodul rutier Lăpușel, ce va conecta drumul expres Satu Mare – Baia Mare cu Drumul Expres 4B și Varianta de ocolire Baia Mare;
- punctul final al traseului, la km 59+177, se află în municipiul Baia Mare, la intersecția străzii Europa cu Bulevardul Independenței (DN1C).
De-a lungul drumului expres sunt prevăzute două perechi de parcări de scurtă durată, un Centru de Întreținere și Coordonare și un spațiu de servicii tip S1.
Valoarea totală a investiției este estimată la 5,93 miliarde lei (inclusiv TVA), echivalentul a 1,17 miliarde euro, la un curs de 5,0783 lei/euro.
Din această sumă, lucrările de construcții și montaj reprezintă 4,21 miliarde lei (cu TVA). Durata de execuție a lucrărilor este estimată la 42 de luni.
Finanțarea proiectului este preconizată, potrivit oficialilor CNIR, a se realiza din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021–2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Studiul de fezabilitate a fost realizat de Drum Pod Invest SRL, în baza contractului de completare și revizuire a SF-ului semnat în iulie 2022 între consiliile județene Satu Mare și Maramureș.
Proiectantul recomandă promovarea variantei tehnice cu structură rutieră semirigidă, având cea mai bună eficiență tehnico-economică.


