Cu toate că Autostrada A1 Sibiu – Pitești are termen de finalizare în 2027, totuși din vara anului viitor am putea să circulăm prin tunelurile Daniela și Alina, care se construiesc pe secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni.
Pe șantierul tunelului Daniela a avut loc turnarea betonului și decofrarea ultimului segment de tunel la nivel de structură de rezistență. Astfel a fost încheiată cea mai importantă activitate din acest șantier și sunt în curs de realizare celelalte lucrări, printre care cele de instalații, finisaje și infrastructura căii de rulare.
Pentru tunelul Daniela a fost deja finalizată structura de rezistență.
La construirea celor două fire ale tunelului se lucrează concomitent, 24 din 24 ore, 7 din 7 zile, potrivit lui Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
- Termenul de finalizare în 2027 depinde de permiterea lucrărilor în Parcul Național Cozia
Autostrada A1 Sibiu–Pitești, cea mai importantă legătură rutieră prin Carpați, ar trebui să fie finalizată până în 2027, însă lucrările avansează diferit pe fiecare tronson.
Pe secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni (9,86 km), unde se construiesc tunelurile gemene Daniela și Alina, lucrările au depășit 80%, iar circulația ar putea fi deschisă din vara anului viitor.
În schimb, secțiunile 2 (Boița – Cornetu, 31 km) și 3 (Cornetu – Tigveni, 37 km) sunt abia la început, cu un stadiu fizic de 6 – 8%.
Mai mult, încă lipsesc autorizațiile de construire pentru mai mult de jumătate din traseu.
Aici mai sunt necesare exproprieri, revizuirea acordurilor de mediu și obținerea derogărilor pentru zonele protejate din Parcul Național Cozia.
Pentru accelerarea lucrărilor, Ministerul Transporturilor propune declararea autostrăzii ca proiect major de importanță națională, măsură care ar permite continuarea lucrărilor în ariile naturale protejate și finalizarea completă a traseului până în 2027.
Studiile geotehnice au evidențiat riscuri de instabilitate și alunecări de teren, ceea ce impune lucrări suplimentare ce afectează zone-tampon, arii de conservare durabilă și chiar rezervația naturală din Parcul Național Cozia. Pentru aceste intervenții sunt necesare exproprieri și scoaterea din circuitul forestier a circa 13 hectare de pădure. În acest context, autoritățile propun derogări de la legislația de mediu pentru a permite finalizarea proiectului.
Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni (9,86 km)
Antreprenorul are mobilizate în șantier, pe tot lotul, peste 600 persoane și 210 utilaje și echipamente de construcții iar procentul de execuție a depășit 80%.
Lucrările pe această secțiune au început în vara anului 2023, iar progresul fizic al acestora se află în avans față de grafic și de termenul de finalizare (2027). Antreprenorul are o mobilizare bună. Irinel Scrioșteanu a transmis că ar putea fi deschisă circulația pe acest lot chiar de anul viitor (luna august).
Constructorul acestei secțiuni este antreprenorul austriac Porr Construct.
Valoarea totală a contractului a fost actualizată la 2,065 miliarde lei, fără TVA.
Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,4) km
Au fost emise autorizațiile de construire pentru etapa I și etapa II. Mai sunt de autorizat aproximativ 13,64 km din lungimea acestui lot, dar este necesară revizuirea acordului de mediu și realizarea exproprierilor suplimentare.
Termen contractual este anul 2027. Constructor este asocierea Webuild – Tancrad.
Valoarea contractului este de 5,32 miliarde lei fără TVA.
Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km).
Au fost emise autorizații de construire pentru Tunelul Robești – etapa 1 (900 m), viaductele 2, 3, și 5. Mai trebuie să primească autorizație de construire aproximativ 25 de km.
Valoarea contractului a fost actualizată la peste 5,22 miliarde lei (fără TVA).
Constructor este asocierea de constructori turci Mapa – Cengiz.
Termen contractual este tot anul 2027.


