Cinci contracte pentru proiectare și execuție lucrări de construire drumuri de mare viteză, proiecte derulate de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), mai sunt în prezent în procedura de evaluare a ofertelor depuse de constructori.
Termenele limită pentru finalizarea acestor proceduri au fost prelungite până în 2026, multe dintre acestea chiar până în a doua parte a anului.
Explicația este una tehnică, ne-au spus reprezentanții CNIR. Sistemul permite prelungirea o singură dată a termenului de evaluare a ofertelor, așa că acest termen a fost stabilit astfel încât să acopere și eventualele contestații.
CNIR a corelat termenul final de evaluare cu termenul de valabilitate a ofertelor.
„Dacă se decide o prelungire la evaluare de două – trei săptămâni să spunem, nu putem face decât o singură amânare în SEAP. Termenul prelungit o singură dată acoperă și eventuale contestații la CNSC sau Curtea de Apel”, ne-a explicat Alex Lancuzov, purtător de cuvânt al CNIR.
Totuși, el subliniază că până la sfârșitul acestui an vor fi desemnați „cu siguranță” câștigătorii a trei dintre marile contracte. Este vorba despre contracte cu valoarea totală estimată de aproape 22 miliarde de lei:
Tronson 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos (27 km)
Dată limită pentru evaluarea ofertelor este 17 noiembrie 2026
Licitația pentru proiectarea și execuția acestui tronson are valoarea estimată de până la 7,17 miliarde lei, fără TVA.
Procedura de atribuire a fost reluată după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins, la începutul lunii mai, contestația depusă de Kido Consult Proiect Construct, care cerea prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor. CNSC a decis să respingă contestația ca urmare a neîndeplinirii cerințelor legale privind soluționarea contestațiilor (nedepunerea cauțiunii).
Durata de realizare este de 46 de luni, din care 10 luni pentru etapa de proiectare și 36 pentru execuție lucrări.
La licitație au depus oferte:
* Asocierea SA&PE Construct SRL (lider): Tehnostrade, Spedition UMB, Euro-Asfalt
* Asocierea Danlin XXL (lider), Groma Hold Ltd, Intertranscom Impex, Evropeiski Patishta
* Asocierea Itinera Spa (lider), Saipem Spa, ICM Spa
* Asocierea Biskon Yapi Anonim Sirketi (lider), Straco Holding, Ilgaz Construction
* Asocierea Kalyon Insaat Sanay Ticaret Anonim Sirketi (lider), Ozkar Insaat Sanay Ve Ticaret Anonim Sirketi
* Asocierea Ictas Insaat Sany ve Ticaret (lider), Rotary Construcții Mentenanță.
Tronsonul prezintă următoarele provocări tehnice:
– 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri (pasajul de la km. 27 cu o lungime de 1100 metri)
– 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri
– 3 noduri rutiere (nod Moțca DN 24, Nod Pașcani DJ 208 și nod Târgu Frumos DN 28 B).
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
Tronson 2 Târgu Frumos – Lețcani (28,6 km)
Licitația pentru proiectarea și execuția acestui tronson are valoarea estimată de până la 6,5 miliarde lei, fără TVA.
Data limită pentru evaluare este 25 septembrie 2026.
Pentru atribuirea acestui contract au depus oferte:
* Ofertant unic: Strabag
* Asocierea Danlin XXL (lider), Groma Hold LTD, Intertranscom Impex SRL, Evropeiski Patishta
* Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turzim ve Ticaret A.S (lider), CBI Construcții Turism & Investiții SRL
* Asocierea Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (lider), Ozkar Insaat Sanayi ve Ticarte Anonim Sirketi
* Asocierea Biskon Yapi Anonim Sirketi (lider), Straco Holding, Ilgaz Construction
* Asocierea IC Ictas Insaat Sanayi ve Ticaret A.Ș. (lider), Rotary Construcții Mentenanță.
Licitația a fost reluată după ce CNSC a respins contestația depusă de Strabag.
Durata de realizare a întregului tronson 2 este de 46 de luni (10 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție).
Pe traseu sunt prevăzute următoarele structuri:
• 33 de poduri și pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri/cel mai lung pasaj de 1130 de metri peste râul Bahlui)
• două tunele
• 3 noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).
În cadrul contractului vor mai fi executate, inclusiv:
– Drum de Legătură cu 2 benzi cu DN 28 D în lungime de 5,23 km.
– Drum de Legătură cu 4 benzi cu DN 28 în lungime de 7,6 km.
– două parcări de scurtă durată, un spațiu de servicii tip S 3, un Centru de Întreținere și Coordonare – CIC.
Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț (51 km)
Data limită pentru evaluarea ofertelor este 20 august 2026.
Șapte oferte de la constructori din România, Bulgaria, Turcia și Ucraina au fost depuse pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor de construire.
Valoarea este estimată între 6,7 și 8,1 miliarde lei fără TVA, potrivit datelor din SEAP.
Durată de realizare prevăzută este de patru ani, dintre care un an pentru etapa de proiectare și trei ani pentru execuția lucrărilor.
Finanțarea investiției se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027 și de la Bugetul de Stat
Pentru atribuirea acesteui contract au depus oferte:
* Ofertant unic Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.S.,
* Asocierea SA & PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB,
* Asocierea Trace Group Hold (lider), Yüksel İnşaat Anonim Şirketi, Citadina 98, Oldroad Construct, Creative Road Design, Add Global Design SRL, Tancrad,
* Asocierea Precon Transilvania SRL (lider), Automagistral-Pivden SRL, Conextrust,
* Asocierea Bog’Art (lider), Rotary Construcții Mentenanță, Concelex, X-Way Infrastructure,
* Asocierea Biskon Yapi Anonim Şirketi (lider), Ilgaz Construction, Straco Holding,
* Asocierea Danlin XXL (lider), Groma Hold LTD, Intertranscom Impex SRL, Evropeiski Patishta, Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi.
Pe traseu vor fi construite inclusiv:
– 30 structuri (poduri, pasaje, viaducte) cu o lungime totală de aproximativ 16 kilometri;
– cinci noduri rutiere (nod rutier pentru conexiunea cu A7 , nod rutier Racova pentru conexiunea cu DN 15, nod rutier Podoleni, nod Săvinești și nod rutier Piatra Neamț);
– două spații de servicii;
– un Centru de Întreținere și Coordonare (CIC).