Activităţi importante ale autorităților locale sunt puse în pericol de noua ordonanță OUG 52. Aceasta încalcă principiul autonomiei administrative locale, susține Dan Bobouțanu, primarul din Hunedoara.
Ca răspuns, premierul Bolojan a anunțat că vor fi modificate aspectele ce birocratizează inutil procedurilor autorităților locale.
În forma în care a fost emisă, ordonanţa stopează procedurile pentru întocmirea de noi proiecte cu finanţare europeană, blochează reparaţiile curente la clădirile publice şi afectează posibilitatea organizării evenimentelor tradiţionale specifice sfârşitului de an, afirmă Dan Bobouțanu.
„Noi am înţeles mereu obligaţia de a fi chibzuiţi cu cheltuirea banului public, dar să impui măsuri care riscă să anuleze nişte evenimente care, şi-aşa, nu reprezentau o cheltuială însemnată pentru bugetul local mi se pare a fi o atitudine exagerată”, a spus primarul.
Premierul Bolojan: Săptămâna viitoare va fi modificată ordonanța
Ilie Bolojan a anunțat că intenționează ca săptămâna viitoare să aducă modificări ordonanței pentru a debirocratiza anumite proceduri.
În prezent, ordonanța „creează o formulă birocratică prin care dacă vrei să faci anumite cheltuieli, ai nevoie de un memorandum, care să fie aprobat, ceea ce, într-adevăr, birocratizează lucrurile. Pentru administrația locală ar crea într-adevăr o anumită constrângere birocratică”, a declarat șeful Guvernului la B1TV.
Reforma administrației publice este o necesitate urgentă, nu doar o opțiune politică, și a anunțat că reducerile de personal trebuie să fie efective. „Dacă nu facem acest lucru, toate încasările pe care le avem suplimentar, toate economiile mici, vor fi consumate de aceste cheltuieli”, consideră premierul.
Guvernul a făcut mari eforturi în aceste luni pentru ca investițiile să fie ținute în lucru, prioritizate proiectele și crescută absorbția de fonduri europene. Fără a pune în aplicare reforma administrativă, cu tot cu reducerea de personal, se va ajunge în situația în care să plătim dobânzi și mai mari, iar banii destinați investițiilor să ajungă să fie mutați în zona de salarii.
Drept exemplu, premierul a spus că dobânzile plătite de România pentru anul acesta, în valoare de 11 miliarde de euro, reprezintă costul total al autostrăzii Moldovei A7.
Cheltuieli interzise pentru întocmirea documentațiilor
Primarul Municipiului Hunedoara spune că actuală formă a ordonanței ar putea bloca absorbția de fonduri europene la nivelul județelor și localităților. Aceasta deoarece se interzic o serie de cheltuieli obligatorii pentru întocmirea documentaţiilor necesare. Fără aceste proceduri, primăria nu mai poate publica anunțuri în sistemul de achiziții publice.
„Guvernul vine şi anulează posibilitatea de a publica anunţurile de licitaţie conform legii. Pe de o parte vrem accelerarea absorbţiei de fonduri europene, dar Guvernul vine şi blochează întocmirea documentaţiilor pentru proiectele europene”, consideră Dan Bobouțanu.
De asemenea, primarul spune că ordonanța blochează reparaţiile curente la clădirile publice (sedii de instituţii, şcoli, grădiniţe, creşe) şi afectează posibilitatea organizării evenimentelor tradiţionale specifice sfârşitului de an: premierea performerilor oraşului, 1 Decembrie, activităţi şi evenimente specifice perioadei Sărbătorilor de Iarnă.
Ce prevede ordonanța
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/2025 instituie limitări temporare pentru angajarea unor categorii de cheltuieli și plafonează plățile lunare la titlul „Bunuri și servicii” în perioada octombrie – decembrie 2025.
Măsurile se aplică ordonatorilor de credite ai autorităților și instituțiilor publice.
Cu alte cuvinte, toți primarii și președinții de consilii județene, în calitate de ordonatori principali de credite, precum și conducătorii instituțiilor publice subordonate, trebuie să aplice aceste prevederi.
Cheltuieli care nu pot fi angajate în 2025
* Mobilier (birouri, scaune, dulapuri, rafturi etc.);
* Aparatură birotică (imprimante, copiatoare, faxuri, distrugătoare de documente etc.);
* Telefoane mobile și abonamente suplimentare;
* Autoturisme și combustibil (în afara cazurilor de urgență);
* Obiecte de inventar neesențiale (dotări noi de birou, echipamente decorative);
* Tipărituri și publicitate (pliante, broșuri, reclame, campanii media);
* Protocol (mese festive, recepții, cadouri);
* Organizări de evenimente fără finanțare externă;
* Consultanță și expertiză;
* Deplasări interne și externe (cu excepția celor strict obligatorii);
* Studii și documentații neprevăzute de lege;
* Reparații curente.
Cheltuieli permise în 2025
* Cheltuieli de personal (salarii, sporuri, contribuții);
* Utilități (energie, apă, gaze, salubritate, internet);
* Întreținerea clădirilor și funcționarea școlilor, grădinițelor, dispensarelor, primăriei
* Investiții finanțate prin fonduri europene, PNRR, POIM etc;
* Cheltuieli pentru sănătate și asistență socială (centre sociale, servicii pentru persoane vulnerabile, îngrijirea bolnavilor);
* Cheltuieli de urgență (intervenții ISU, situații de calamitate);
* Servicii impuse prin lege (audit, servicii bancare, IT obligatoriu, colectare taxe);
* Cheltuieli minime pentru buna funcționare a instituțiilor locale.
De reținut
În perioada octombrie–decembrie 2025, plățile la titlul „Bunuri și servicii” nu pot depăși media lunară a plăților efectuate în ianuarie–septembrie 2025, la care se adaugă 10%.
Exemplu: dacă totalul plăților din ianuarie–septembrie a fost de 900.000 lei, media lunară este 100.000 lei, iar plafonul pentru fiecare lună din octombrie–decembrie va fi 110.000 lei.
Ordonatorii de credite trebuie să justifice strictul necesar al fiecărei cheltuieli.
Cheltuielile finanțate prin fonduri externe nerambursabile (PNRR, programe europene etc.) pot fi efectuate chiar dacă se regăsesc pe lista interdicțiilor.
Curtea de Conturi va aplica un control riguros asupra respectării acestor prevederi.