Oferte locuri de munca top

Statul ar trebui sa pregatească 30 miliarde de euro pentru contractele de constructii

La cel puțin 30 miliarde de euro se ridică va­loarea investițiilor pe care statul român și le-a asumat prin contracte pentru lucrări de con­strucții publice semnate anul acesta și valoa­rea estimată a contractelor aflate în curs de atribuire.

 

Login Required

 

 

 

Numai cele mai mari 50 de contracte semna­te de la începutul acestui an și până la jumă­tatea lunii septembrie au o valoare totală de peste 10 miliarde de euro.

Totodată, mai sunt contracte rutiere de circa 20 miliarde de euro, pentru care cele două companii de stat – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) – aveau în diverse etape de derulare, la începutul toamnei, proceduri de achiziție publică. Aceste contracte vizează proiectare și execuție autostrăzi, drum ex­pres, precum și servicii de supervizare, de consultanță, întreținere curentă, etc.

Nu am luat în calcul contractele pentru lu­crări de infrastructură feroviară, aflate în lici­tație și pe care urmează să le semneze CFR SA, contracte ce cumulează o valoare estima­tă de peste 3 miliarde de euro.

În condițiile în care statul pare că s-a angajat la investiții pe care nu le poate susține, teme­rile constructorilor sunt legate de amânarea ordinelor de începere sau de întârzieri în efectuarea plăților.

Totuși, Executivul a promis că întreprinde toate demersurile necesare pentru a găsi sur­se de finanțare a proiectelor pe care le-a iniți­at. Dar este posibil să prioritizeze și să mai amâne unele proiecte, mai ales dintre cele la care nu au început lucrările.

Mari contracte, semnate anul acesta, de peste 10 miliarde de euro

Topul primelor 50 cele mai mari contracte de achiziții publice pentru lucrări de construcții realizat în funcție de mărimea valorii, contrac­te semnate anul acesta până la jumătate lunii septembrie, confirmă concentrarea investiții­lor publice majore pe infrastructura rutieră.

Valoarea lor totală depășește 10 miliarde de euro.

Cel mai mare contract din acest clasament este de 1,3 miliarde de euro, fără TVA și pre­vede proiectarea și execuția a două subsecți­uni din autostrada Brașov – Oradea, pe tron­soanele Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, inclusiv tunelul de la Meseș, contract atribuit constructorilor turci de la Makyol și Ozaltin.

Din valoarea totală a contractelor din Top 50, peste 78 % provine din contracte cu valoarea individuală foarte mare, de peste 1 miliard de lei. În mare parte, aceste contracte au fost atribuite constructorilor străini, mai ales turci (aproape 45 % din valoarea totală a contracte­lor de peste 1 miliard de lei fiecare).

Peste 83 % din valoarea totală a celor 50 de mari contracte este pentru infrastructura de transport: 66 % pentru proiecte rutiere și 17 % pentru proiecte feroviare.

După acestea urmează infrastructura de să­nătate, cu circa 10 % din valoarea totală a ce­lor mai mari 50 de contracte semnate în anul curent.

În ceea ce privește finanțarea acestor mari contracte, 62 % din valoarea totală este pen­tru proiecte finanțate prin Programul Operațional Transport POT 2021-2027, potri­vit datelor din SEAP. Procentul reprezintă o sumă de peste 6,3 miliarde euro.

Cu finanțare prin PNRR au fost semnate mari contracte care cumulează peste 504 milioane euro, cele mai multe dintre acestea fiind pen­tru spitale.

În top se regăsesc și contracte finanțate prin Programele Regionale, contracte ce cumulează o valoare totală de peste 275 milioane de euro.

Majoritar, contractele din Top 50 semnate anul acesta sunt pentru proiectare și execu­ție și se află încă în etapa de proiectare.

Contracte rutiere de aproape 5 miliarde de euro ar urma să fie semnate până la finalul anului

Dintre marile contracte pentru proiectare și execuție lucrări pentru care CNAIR și CNIR au în derulare proceduri de achiziție publică nu­mai trei au termen de depunere în septembrie – octombrie. Acestea au o valoa­re estimată de peste 1,75 miliarde euro.

Cele mai multe dintre contractele în licitație au depășit deja termenul final de deliberare și desemnare a ofertelor câștigătoare. Aceste contracte au o valoare totală estimată de peste 8,6 miliarde de euro, dar valoarea de contractare va fi substanțial mai redusă.

În majoritatea lor, contractele au constructor desemnat. Cu excepția unei licitații pentru care nu a fost desemnat constructorul și a trei în care se așteaptă deciziile Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, pen­tru toate celelalte ar urma să fie semnate contractele până la finalul acestui an.

Luând în calcul valorile ofertelor câștigătoare, statul trebuie să semneze contracte de peste 4,8 miliarde euro.

Urmează contractele aflate în etapa de evalua­re a ofertelor depuse de firmele de construcții. Acestea au, de asemenea, o valoare substanți­ală, estimată la puțin sub 8,6 miliarde euro.

Semnarea contractelor este totuși incertă. Pe de o parte, autoritățile contractante nu sunt si­gure dacă au finanțare pentru aceste contrac­te, iar, pe de altă parte, constructorii desem­nați au rețineri să semneze contracte cu risc mare de întârziere sau neplată la termen. n


Etichete:
Sus