Împrumuri de 600 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții pentru două proiecte feroviare, incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), au fost aprobate de Guvern.
Proiectel vizează liniile feroviare Caransebeș – Arad și Cluj Napoca – Episcopia Bihor.
Împrumuturile vor finanța deficitul bugetului de stat creat pe parcursul implementării proiectului.
Calea ferată Caransebeș – Arad
Proiectul presupune modernizarea liniei de cale ferată Caransebeș – Timişoara – Arad, în lungime de 162 km, ca linie dublă, electrificată, pentru circulația trenurilor cu viteze cuprinse între minim 120 km/h şi maxim de 160 km/h, pe întreg tronsonul, precum şi implementarea sistemului ERTMS (Sistemul european de management al traficului feroviar).
Proiectul este compus din patru secțiuni ale liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad:
* Caransebeș-Lugoj (39,38 km)
* Lugoj-Timișoara Est (53,91 km)
* Timișoara Est-Ronaț Triaj gr. D (13,86 km)
* Ronaț Triaj gr. D–Arad (54,86 km).
Se estimează că proiectul va fi finalizat în 2029, iar data finală de disponibilizare a împrumutului este de 72 de luni de la data semnării contractului de finanțare.
Împrumutul acoperă până la 50% din costul total al proiectului.
Valoarea estimată a proiectului este de 1,758 miliarde euro (inclusiv TVA și achiziția de terenuri), alocarea aferentă din PNRR fiind de circa 1,1 miliarde euro. Diferența urmează să fie acoperită de la bugetul de stat.
Calea ferată Cluj Napoca – Episcopia Bihor
Proiectul vizează electrificarea şi modernizarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h.
Prin proiect se realizează 18 km de linie dublă nouă, se desființează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate.
Se estimează că proiectul va fi finalizat în 2027, iar data finală de disponibilizare a împrumutului este de 60 de luni de la data semnării contractului de finanțare.
Și în acest caz, împrumutul acoperă până la 50% din costul total al proiectului, iar restul va fi asigurat de către stat.
Valoarea totală estimată a proiectului este de 1,975 miliarde euro, inclusiv TVA, alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de circa 1,1 miliarde euro.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025