Astăzi a fost emis Ordinul de Începere a Activității de Proiectare pentru modernizarea infrastructurii feroviare dintre București Nord și Giurgiu, contract de peste 415 milioane de euro.
Proiectul vizează modernizarea și electrificarea traseului dintre stațiile CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, Lotul 2, un coridor feroviar de importanță strategică ce leagă Capitala de punctul de frontieră Giurgiu – Ruse, una dintre principalele porți ale României către Bulgaria și Europa de Sud-Est.
Lucrările se vor desfășura pe Linia 103, între București Progresu (km 5+421) și Giurgiu Oraș (km 67+332), pe o lungime de 61,911 kilometri, cu excepția sectorului Vidra – Comana, aferent Lotului 1, și pe Linia 106, între Giurgiu Nord (km 64+044) și Pod Russe (km 69+700), pe o distanță de 5,656 kilometri.
Proiectul include modernizarea și electrificarea completă a liniei feroviare, introducerea sistemului ERTMS Nivel 2 integrat în CNMT București, dublarea liniei între Daia și Frătești, construirea viaductului Daia pe varianta de traseu, reabilitarea lucrărilor de artă, a clădirilor și peroanelor, precum și instalarea sistemelor CE, BLAI, ETCS Nivel 2 și GSM-R. Totodată, sunt prevăzute substații noi de tracțiune la Jilava și Frătești, dar și măsuri pentru protecția mediului, care includ conectivitate ecologică și sisteme de alertare a faunei.
Contractul pentru reabilitarea acestui lot de cale ferată a fost semnat pe 14 august 2025. Valoarea proiectului este de 2,108 miliarde lei (fără TVA), iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility) 2021 – 2027.
Lucrările la lotul 1 au fost deja finalizate. A fost redeschisă circulația feroviară pe pod peste râul Argeș, lucrări proiectate între localitățile Vidra (Ilfov) și Comana (Giurgiu), a fost finalizat anul trecut.
Procedura de atribuire a acestui contract a durat un an și trei luni. Câștigătorul selectat inițial de CFR SA a fost asocierea Railworks formată din Arcada Company (lider asociere) și Alstom Transport SA (asociat).
Decizia a fost contestată la CNSC de către asocierea Porr Construct (lider), Imsat.
CNSC le-a dat dreptate contestatorilor. Însă, asocierea Railworks a contestat decizia CNSC la Curtea de Apel București. Curtea nu le-a dat dreptate inițial respingând plângerea ca nefondată.
Asocierea Alstom a formulat recurs, iar aceeași Curte de Apel le-a dat în final dreptate. Plângerea le-a fost admisă, iar decizia anterioară a fost anulată.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025