România și Ungaria fac pași importanți pentru un trafic rutier mai fluent la graniță, printr-un acord interguvernamental care va lega direct drumurile expres ale celor două state.
Guvernul urmează să aprobe astăzi negocierea și semnarea Acordului între Guvernul României și Guvernul Ungariei privind stabilirea conexiunii drumului Beba Veche și Kübekháza (HU).
Pe 6 februarie 2025, la Csenger, Ungaria, a avut loc o reuniune bilaterală la nivel de secretar de stat, unde s-au discutat detalii privind dezvoltarea infrastructurii rutiere între cele două state.
Este necesar ca la interconectarea tronsoanelor de drum expres de pe teritoriul României cu tronsoanele de drum expres de pe teritoriul Ungariei să fie corelate atât tipul de platformă, cât și punctele de intersecție cu linia de frontieră ale legăturilor de infrastructură rutieră la profil de drum expres.
Ce prevede Acordul
Principalele obiective ale Acordului sunt:
* Racordarea drumurilor expres dintre România și Ungaria pentru o legătură directă:
– România: Beba Veche – frontiera de stat
– Ungaria: Kübekháza – frontiera de stat
* Stabilirea punctelor de conexiune pe linia de frontieră româno-ungară, între bornele N2 și N2/2
* Reglementarea condițiilor tehnice necesare pentru realizarea joncțiunii rutiere.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
De asemenea, Acordul prevede înființarea unui Grup de lucru la nivel de experți.
La reuniunea Grupului de lucru pot participa specialiști ai ambelor Părți Contractante în domeniul proiectării, construirii, întreținerii și managementului de drumuri și poduri, precum și alți specialiști, după caz.
Anterior, în luna iunie a acestui an, DRDP Timișoara a anunțat stabilirea punctului de legătură dintre drumul național DN 59G (Dudeștii Vechi – Beba Veche) și drumul național 43112 din Ungaria, punct pe unde va trece noul drum care va lega cele două țări.
Proiectul cuprinde modernizarea celor 24 de km din DN 59G (etapa 2) și realizarea unui nou drum de 675 metri lungime pentru conexiunea cu drumul din Ungaria (etapa 1). Asocierea română Incons SRL – Dineng Dev SRL se ocupă de realizarea studiilor de specialitate și obținerea avizelor necesare proiectării, iar partenerii maghiari au finalizat proiectul. În partea maghiară, conexiunea va fi asigurată printr-un sens giratoriu.
Din Ungaria, prin punctul de trecere al frontierei Kubekhaza, se va putea trece în Serbia.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025