
Președintele Consiliului Județean, Virgiliu Daniel Nanu
Un sistem diferențiat de cofinanțare a investițiilor locale, care ar presupune contribuții mai mari din partea UAT-urilor cu venituri proprii ridicate, le-ar putea restrânge investițiile.
“Deși județul Prahova are un profil economic relativ solid și o infrastructură administrativă dezvoltată, presiunea cumulată asupra bugetului local – generată de cheltuieli curente, obligații contractuale, cofinanțări existente și proiecte de investiții în derulare – limitează semnificativ spațiul bugetar disponibil pentru noi contribuții financiare”, declară președintele Consiliului Județean, Virgiliu Daniel Nanu.
Potrivit acestuia, gradul de îndatorare și nevoia de a asigura funcționarea serviciilor publice de interes județean – sănătate, asistență socială, infrastructură rutieră, educație – creează constrângeri suplimentare.
Chiar și în acest context restrictiv, un mecanism diferențiat de cofinanțare, dacă este bine calibrat, ar putea susține o serie de investiții cu impact județean sau regional.
Printre domeniile vizate se numără:
- Infrastructura rutieră și de transport: modernizarea și extinderea drumurilor județene, construirea de pasaje, poduri sau centuri ocolitoare, dezvoltarea transportului public județean;
- Sănătatea publică: reabilitarea sau construirea de spitale și secții, dotarea cu echipamente moderne, dezvoltarea centrelor de diagnostic precoce;
- Cultura, patrimoniul și turismul: restaurarea conacelor, bisericilor vechi și muzeelor, organizarea de festivaluri și evenimente culturale de amploare.
Totuși, introducerea unui sistem care impune contribuții mai mari județelor cu venituri proprii ridicate ar putea genera efecte negative asupra planului anual de investiții.
Oficialul CJ Prahova atrage atenția că, în acest caz, ar putea fi necesară realocarea fondurilor de la alte investiții pentru acoperirea cofinanțărilor, ceea ce ar duce la amânarea sau chiar eliminarea unor proiecte finanțate exclusiv din bugetul local.
În ceea ce privește echitatea unui astfel de sistem, administrația prahoveană susține că aplicarea unui model diferențiat la nivel național ar putea fi justă, cu condiția să fie “fundamentat pe criterii clare și aplicat transparent”.
Scopul ar trebui să fie facilitarea participării reale a UAT-urilor mai slab dezvoltate la proiecte mari, în spiritul reducerii disparităților teritoriale, obiectiv esențial al politicii de coeziune a Uniunii Europene.
Pentru ca mecanismul să fie funcțional și să nu blocheze investițiile locale, CJ Prahova propune respectarea unui set clar de condiții:
- criterii de alocare transparente,
- praguri reduse pentru UAT-urile mici,
- fonduri de sprijin pentru cofinanțare,
- prioritatea acordată serviciilor publice de bază,
- suport administrativ și tehnic,
- evaluare și ajustare periodică a sistemului.
“Există riscul să creeze blocaje administrative, inechități sau să descurajeze accesarea fondurilor externe dacă nu este implementat corect”, avertizează președintele CJ Prahova.
Prin urmare, edilul recomandă autorităților centrale:
- un cadru legal clar și predictibil,
- sprijin administrativ și tehnic pentru UAT-uri,
- corelarea finanțărilor cu prioritățile naționale și regionale,
- evitarea rigidităților excesive,
- introducerea unui mecanism de feedback și ajustare anuală.
“Un sistem diferențiat de cofinanțare nu trebuie să penalizeze dezvoltarea locală, ci să o echilibreze. Pentru ca el să funcționeze, trebuie să fie clar, flexibil, susținut financiar și să sprijine în mod activ UAT-urile care altfel ar rămâne pe dinafară”, concluzionează reprezentanții CJ Prahova.