Lucrările de refacere integrală a planșeului Unirii din București avansează conform calendarului stabilit.
Potrivit declarațiilor primarului Sectorului 4, Daniel Baluță, șantierul este în grafic, fără întârzieri sau probleme tehnice neprevăzute, iar circulația rutieră pe Splaiul Independenței va reveni la normal din 8 septembrie, odată cu începutul noului an școlar.
80 de piloți forați finalizați, urmează grinda de coronament
Lucrările vor fi executate pe patru mari etape, trei dintre acestea fiind deja active.
În zona din fața Hanului Manuc au fost executați 80 de piloți forați, parte dintr-un total de 254 de coloane de beton pe care se va sprijini noul planșeu. Acestea sunt componente esențiale ale noii structuri.
Au fost utilizate 350.000 kg de armătură în piloți și 2.500 metri cubi de beton deja turnat.
Toți piloții executați până acum au fost testați conform normativelor de siguranță, iar rezultatele au fost „foarte bune”, potrivit edilului.
Urmează construirea grinzii de coronament, care va conecta piloții și va susține viitoarea placă de beton armat ce va forma planșeul nou.
„În aceste condiții, odată cu începutul noului an școlar vom ridica toate restricțiile de circulație instituite la începutul verii pe Splaiul Independenței. Practic, pe Splaiul Independenței se va putea circula normal, în ambele sensuri, ca și până la momentul începerii lucrărilor de la planșeu”, a declarat Daniel Baluță
Lucrările vor continua și în celelalte zone vizate de proiect:
* În Parcul Unirii, se află în desfășurare execuția piloților forați. Începând cu săptămâna viitoare, toate utilajele grele vor fi mutate aici pentru a începe și dezafectarea vechiului planșeu din zonă.
* În zona fântânilor (etapa a treia a proiectului) se lucrează intens la dezafectarea fântânilor și la pregătirea frontului de lucru pentru executarea piloților.
Potrivit primarului, toate aceste lucrări nu vor afecta circulația rutieră până la sfârșitul anului, traficul urmând să fie menținut în parametri normali.
Termen de finalizare: vara anului 2027
Întrebat despre termenul estimat pentru încheierea completă a lucrărilor, Daniel Baluță a confirmat că vara anului 2027 este ținta pentru finalizarea integrală a planșeului Unirii.
După această etapă, va urma o a doua intervenție majoră: refacerea pasajului Unirii, o lucrare „la fel de complexă”.
Totoodată, finanțarea prin Anghel Saligny este asigurată, afirmă primarul Băluță.
Deși proiectul este finanțat prin Programul Național Anghel Saligny, program care trece în momentul de față prin probleme de supracontractare, fiind epuizat deja bugetul, primarul Sectorului 4 a precizat că finanțarea a fost asigurată printr-o ordonanță de urgență, având în vedere importanța strategică a obiectivului.
„Este o lucrare de siguranță națională, pentru că aici este un nod în care se întâlnesc traficul rutier, Dâmbovița, metroul, clădirile. Ar fi fost rușinos pentru România să nu găsească o soluție pentru așa ceva”, a declarat Daniel Baluță.
Acesta a subliniat că toate instituțiile implicate – Guvernul României, Ministerul Dezvoltării, Primăria Capitalei și Primăria Sectorului 4 – au colaborat pentru a debloca rapid și eficient problema finanțării.
Mai mult, a confirmat că și pentru etapa de refacere a pasajului Unirii va exista finanțare asigurată de la bugetul de stat.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025