Pericolul ”alunecării” autostrăzii, așa cum s-a întâmplat inițial pe segmentul Margina – Holdea de pe A1 Lugoj – Deva, se manifestă și pe tronsonul Nădășelu – Mihăiești din Autostrada A3 Transilvania.
Pe teren au apărut fenomene grave de instabilitate a taluzurilor, care riscau să compromită lucrările. Instabilitatea taluzurilor pare să nu fi fost luată în calcul de Studiile de Fezabilitate.
Ministerul Transporturilor a emis în această vară două autorizații de construire care vizează modificarea proiectului Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul Nădășelu–Mihăiești (subsecțiunea 3A2, km 8+700 – km 25+500).
Autoritățile vor să evite repetarea situației care a afectat tronsonul Margina – Holdea și au introdus în proiect noi viaducte și au deviat traseul.
Fără devierea traseului, lucrările ar fi presupus excavații adânci în zone instabile, ceea ce ar fi crescut riscul unor noi alunecări și ar fi pus în pericol atât siguranța șantierului, cât și viitoarea circulație pe autostradă.
Astfel, soluția cu viaducte, deși mai costisitoare, este considerată mai sigură și mai durabilă.
Investițiile autorizate se ridică, împreună, la o valoare de peste 850 milioane lei, bani care vor fi folosiți pentru a finaliza această porțiune de autostradă în condiții de siguranță și durabilitate.
Probleme identificate: instabilitate și alunecări de teren
Conform expertizelor tehnice, pe traseul autostrăzii au apărut alunecări de teren între km 10+800 – km 11+300 și km 22+800 – km 23+600.
Fenomenele au evoluat rapid și au fost de mare amploare, atât ca dimensiuni, cât și ca volume de pământ deplasat, afectând versanți și suprafețe întinse.
Specialiștii au recomandat devierea traseului spre aval, pentru a elimina săpăturile adânci care ar fi putut destabiliza și mai mult terenul. Practic, soluția tehnică presupune ocolirea zonelor cu risc și construirea unor viaducte lungi care să traverseze zonele problematice.
Ce prevăd noile autorizații
Ministerul a emis două documente distincte:
* Autorizația nr. 60/11.07.2025, pentru o parte a lucrărilor, cu o valoare de 153,58 milioane lei (fără TVA).
* Autorizația nr. 74/25.08.2025, pentru restul lucrărilor, cu o valoare de 703,09 milioane lei (fără TVA).
Lucrările autorizate includ:
– drumuri și terasamente, adaptate noului traseu;
– colectarea și evacuarea apelor pluviale, pentru a preveni acumulările care pot afecta stabilitatea solului;
– poduri, pasaje și viaducte – printre cele mai importante fiind:
* Viaductul peste cimitirul din Nădășelu, viaductele stânga și dreapta între km 10+417 și km 11+552, fiecare cu lungimi de peste 1,2 km;
* Viaductul peste pârâul Țopa Mică și DN1F, între km 22+395 și km 24+375, cu o lungime de aproape 2 km;
– lucrări pentru siguranța circulației (parapete, marcaje, semnalizare rutieră);
– consolidări și lucrări hidrotehnice pentru stabilizarea versanților;
– împrejmuiri și iluminat rutier.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025