Grupurile de firme multinaționale și cele de firme naționale de mari dimensiuni vor fi impozitate după noi reguli prevăzute într-un proiect de ordonanță de urgență, intrat în consultare publică.
Ordonanța clarifică modul de calcul al impozitului suplimentar, introduce reguli pentru credite fiscale și pierderi, și creează protecții pentru a evita dubla impunere. România se aliniază astfel cadrului global de impozitare minimă de 15%.
Scopul este să prevină erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor în jurisdicții cu taxe mici.
Proiectul de OUG introduce noțiunea de „credit fiscal transferabil tranzacționabil”: Credit fiscal este un avantaj fiscal (reducere de impozit) acordat de stat, Transferabil, adică poate fi vândut sau cedat unei alte firme (care nu face parte din același grup).
Tranzacționabil înseamnă că trebuie vândut la un preț minim stabilit de standardele OCDE și în termen de maxim 15 luni de la acordare.
Totodată, va fi definit și ”Profitul excedentar național”. Acesta este profitul contabil raportat de firmele din România, ajustat după reguli comune.Dacă firmele din același grup aplică reglementări contabile diferite sau au ani financiari diferiți, profitul se recalculează conform art. 19.
”Impozitul suplimentar național” se calculează după formula: Impozit suplimentar = (15% – cota efectivă de impozitare) × profit excedentar + impozit suplimentar adițional.
Se stabilește clar ce se întâmplă dacă există diferențe de monedă contabilă: se poate folosi fie moneda națională, fie moneda de raportare a grupului (dar se convertește la plată).
De asemenea, creditele rambursabile calificate și creditele transferabile tranzacționabile sunt considerate venit. Creditele necalificate nu se includ în venit.
Dacă o firmă înregistrează pierderi sau un impozit suplimentar negativ, aceste valori pot fi reportate și compensate în anii următori.
Dacă impozitul suplimentar al României respectă standardele OCDE (contabilitate, consecvență, administrare), nu se aplică un impozit suplimentar suplimentar.
Se introduc regimuri tranzitorii și regimuri permanente de protecție pentru a evita dublarea impozitelor în primii ani.
Grupurile pot alege: să nu aplice excluderea profitului pentru activități cu substanță economică (salarii și active corporale) sau să aplice reducerea profitului impozabil cu aceste elemente (pentru a stimula investițiile reale).
Se stabilesc reguli pentru:
– entitățile de investiții (fonduri, vehicule de investiții) – cum se calculează impozitul efectiv.
– cazurile de fuziuni și achiziții – pragul de venituri (750 mil. euro) se consideră atins dacă suma veniturilor entităților depășește acest nivel, chiar dacă nu există situații financiare consolidate.
Grupurile vor trebui să desemnează o entitate locală responsabilă cu depunerea declarației privind impozitul suplimentar.
Pentru primul an de aplicare, termenul de depunere și de plată este 18 luni de la sfârșitul anului de raportare (în loc de 12 luni).
Descarcati aici
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025