
Primarul general interimar, Stelian Bujduveanu
Investițiile majore ale municipiului București se împart în două mari categorii, după cum a explicat primarul general interimar, Stelian Bujduveanu.
Prima categorie se referă la lucrările de înlocuire a rețelei de țevi, finanțate din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), la care s-a adăugat un sprijin financiar important dintr-un credit contractat de la Banca Europeană de Investiții (BEI).
„Am plătit constructorii săptămâna aceasta din fonduri provenite din creditul BEI, astfel încât să nu punem o presiune suplimentară pe bugetul municipiului București. Viziunea noastră este să eliberăm cât mai mult bugetul local prin finanțări externe sau credite avantajoase”, a precizat edilul.
A doua categorie o reprezintă modernizarea infrastructurii de tramvai, capitol de investiție în care intră și lucrările pe șinele de pe linia 5. Potrivit primarului, aici există o întârziere, dar aceasta nu pune în pericol desfășurarea lucrărilor.
„În rest, suntem foarte bine cu plățile pentru constructori. Așteptăm ca firmele să depună facturile, pentru ca noi să le înregistrăm, să solicităm fondurile europene și să efectuăm plata”, a adăugat acesta.
În legătură cu șantierul Liniei 5, primarul Capitalei afirmă că a stabilit împreună cu constructorul un plan de eșalonare a sumelor restante, urmând ca acestea să fie achitate lunar.
„De îndată ce avem asigurată finanțarea nerambursabilă, vom putea face tragerile din creditul BEI, nemai fiind o presiune pe bugetul local”, a spus directorul Cătălin Aflat, directorul de investiții din cadrul Primăriei Capitalei.
Incepe modernizarea sinelor de tramvai de pe Bulevardul Chisinau din Bucuresti
Lucrările de modernizare a infrastructurii de tramvai pe Bulevardul Chișinău al Bucureștiului au demarat oficial. Proiectul vizează reabilitarea a 850 de metri de cale de rulare și va avea o durată estimată de 12 luni.
Lucrările sunt executate de firma bucureșteană Mari Vila Com.
Potrivit Primăriei Municipiului București, valoarea investiției este de aproximativ 30 milioane de lei, cu TVA inclus. Finanțarea este asigurată prin Programul Transport, dintr-un pachet total de 385 milioane de euro, iar cofinanțarea provine dintr-un credit de la Banca Europeană de Investiții (BEI).
„Cofinanțarea este asigurată dintr-un credit de BEI, deci nu punem presiune pe bugetul municipului București”, a declarat primarul general interimar Stelian Bujduveanu.
Pe perioada lucrărilor, traficul va rămâne organizat în ampriza tramvaiului, iar Primăria anunță măsuri pentru a minimiza disconfortul călătorilor, inclusiv introducerea de autobuze care vor circula permanent pe traseul afectat.
Cătălin Aflat, directorul de investiții din cadrul Primăriei Capitalei, a subliniat că termenul de execuție este similar cu cel de pe linia 5, unde lucrează același constructor. Însă, lucrările de pe Bulevardul Chișinău sunt de dimensiuni mai reduse.
Întârzierile nu sunt din vina constructorului
Discuțiile dintre municipalitate și constructor au scos la iveală problemele legate de întârzierea plăților și de termenele de execuție, mai ales în cazul lucrărilor la linia 5.
La momentul de față, dintr-un contract de 160 milioane de lei (cu TVA) pentru linia 5, Primăria a achitat 86 milioane de lei, iar facturi în valoare de 27 milioane de lei se află în curs de procesare.
„Nu a fost un blocaj pe partea de plată, au fost niște întârzieri legate de designul adăposturilor de călători, care trebuiau să respecte anumite standarde europene. Această problemă a fost acum depășită”, a precizat Cătălin Aflat.
Reprezentantul constructorului susține că întârzierile nu îi pot fi imputate: „Vina nu este a mea, este a primăriei. Eu am zis că încep și aceste lucrări fără a avea pretenție la bani. Pot să le susțin până în decembrie, dar, până la urmă, trebuie să primesc și bani. Fără bani nu se poate face nimic.”
Acesta consideră că proiectul de pe Bulevardul Chișinău este mai simplu și că finalizarea până la termen este posibilă, dacă nu apar probleme majore cu utilitățile.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025