Curtea de Conturi a constatat abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice la mai mult de jumătate dintre entitățile auditate în anul 2024 (58,12%). Ponderea entităților cu abateri în acest sector a fost în creștere comparativ cu anii anteriori (43,63% în anul 2023 și 39,99% în anul 2022).
Potrivit Raportului privind constatările Curții de Conturi a României în domeniul achizițiilor publice în anul 2024, în cazul a 791 de entități publice, din totalul celor 1361 verificate, auditorii au constatat, cumulat, 2.325 de abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice, dintre care:
* 605 în etapa de planificare / pregătire a procedurii de atribuire;
* 375 în etapa de organizare și derulare a procedurii de atribuire;
* 1.345 în etapa de post-atribuire / execuție a contractului de achiziție.
O consecință a abaterilor menționate a fost producerea de prejudicii în valoare totală de 206.029 mii lei. Domeniul de activitate în care au fost constatate, anul trecut, cele mai multe abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice este administrația publică locală (95,35% din totalul prejudiciilor).
În comparație cu anii anteriori, 2024 marchează o creștere semnificativă a numărului de abateri, depășind anii 2022 și 2023, dar rămânând sub nivelul din 2020 (2.445 abateri) și 2017 (3.157 abateri).
Cauze persistente și soluții amânate
Din analiza rapoartelor de audit, Curtea de Conturi identifică o serie de cauze recurente care stau la baza disfuncționalităților:
* legislația complexă și voluminoasă, în continuă modificare și completare de peste 8 ani;
* lipsa de îndrumare metodologică;
* deficitul de personal și gradul de calificare în domeniul achizițiilor publice existent la nivelul instituțiilor / autorităților publice.
Alte cauze rezidă în comunicarea defectuoasă între compartimentele interne implicate în procesul de achiziție publică, cât și între factorii decizionali și personalul de execuție; cunoașterea și aplicarea incorectă a legilor și a celorlalte reglementări aplicabile în domeniul achizițiilor publice; lipsa procedurilor interne referitoare la realizarea și monitorizarea achizițiilor derulate la nivelul instituției / autorității publice, precum și o monitorizare defectuoasă a derulării contractelor de achiziție publică.
Curtea de Conturi recomandă restructurarea sistemului
Pentru îmbunătățirea funcționării sistemului de achiziții publice în scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, Curtea de Conturi recomandă Comitetului interministerial pentru achiziții publice o analiză a cadrului legislativ, pentru identificarea și corectarea vulnerabilităților în modul de reglementare a procesului de achiziție publică.
De asemenea, Curtea recomandă eliminarea din legislația națională a prevederilor care nu sunt obligatorii potrivit directivelor europene, în vederea corectării și prevenirii inconsecvențelor legislative.
Alte recomandări ale Curții:
* Asumarea de către Secretariatul General al Guvernului a rolului de coordonator al domeniului achizițiilor publice;
* Realizarea și punerea în funcțiune a unui sistem informatic integrat, prin extinderea interconectărilor Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), care să permită accesul ușor la informații și documente disponibile în bazele de date ale instituțiilor cu care Autoritatea pentru Digitalizarea României a încheiat protocol, referitoare la operatorii economici / autoritățile contractante / entitățile contractante înregistrate în SEAP;
* Accesul liber și transparent la bazele de date existente la nivelul Ministerului Finanțelor, astfel încât persoanele interesate să fie informate cu privire la prețurile produselor / serviciilor / lucrărilor practicate de mediul de afaceri inclusiv în relația cu sectorul public;
* Reconfigurarea controlului ex-ante efectuat de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) prin acordarea de suport autorităților / entităților contractante care nu dispun de personal specializat în domeniul achizițiilor publice și/sau au nevoie de sprijin pentru realizarea procesului de achiziție, precum și întărirea rolului Agenției în domeniul îndrumării metodologice;
* Întărirea controalelor / acțiunilor de verificare efectuate de către organe de control din cadrul ministerelor / unităților administrativ-teritoriale în domeniul achizițiilor publice;
* Asigurarea accesului persoanelor interesate, cu respectarea regulilor GDPR, la toate datele referitoare la procesele de achiziție publică, prin intermediul unei platforme care să permită vizualizarea și analiza întregului proces de achiziție publică;
* Creșterea rolului Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate în ceea ce privește achizițiile de bunuri și servicii ce se achiziționează în sistem centralizat și înființarea de noi unități de achiziții centralizate specializate pe domenii de activitate pentru realizarea achizițiilor publice la nivel local.
Curtea de Conturi își propune să contribuie la întărirea controlului ulterior (ex-post) în domeniul achizițiilor publice, la transparentizarea proceselor specifice acestui domeniu și să dezvolte proceduri de verificare moderne, cu ajutorul unei aplicații informatice bazată pe inteligența artificială.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025