Pentru prevenirea neregulilor în gestionarea fondurilor europene, beneficiarii Programului de Dezvoltare Durabilă (PDD) vor aplica reguli noi în cazul subcontractării unor servicii / lucrări și / sau înlocuirii / nominalizării experților principali / secundari din cadrul contractelor, conform unei noi instrucțiuni.
Instrucțiunea a fost emisă de Direcția Generală Program Dezvoltare Durabilă și Tranziție Justă, din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.
Potrivit acesteia, beneficiarii proiectelor finanțate din PDD 2021-2027, în calitate de autorități / entități contractante (AC/EC), vor verifica, în cazul acceptării unui nou subcontractant (inclusiv în cazul înlocuirii unui subcontractant existent), respectarea următoarelor prevederi:
* subcontractantul propus nu se află în niciuna din condițiile de excludere a ofertanților din procedura de atribuire;
* acceptarea subcontractantului propus nu conduce la o situație de conflict de interese;
* subcontractantul propus are capacitatea tehnică și profesională necesară pentru partea din contract pe care acesta urmează să o îndeplinească;
* introducerea unui nou subcontractant / înlocuirea unui subcontractant nu are impact asupra îndeplinirii criteriilor de calificare / selecție raportat la momentul evaluării ofertelor, respectiv asupra rezultatului aplicării criteriului de atribuire (acolo unde este cazul), nu modifică prețul contractului, este strict necesară pentru îndeplinirea contractului;
* prin introducerea unui nou subcontractant nu este schimbat caracterul general al obiectului contractului / acordului-cadru, respectiv nu sunt afectate obiectivele principale urmărite de autoritatea/entitatea contractantă la realizarea achiziției inițiale, obiectul principal al contractului sau drepturile și obligațiile principale prevăzute în contract, inclusiv principalele cerințe de calitate și performanță.
Înlocuirea experților nominalizați prin ofertă și recrutarea experților care nu au fost nominalizați prin ofertă se face cu respectarea prevederilor contractuale, inclusiv cu respectarea cerințelor din documentația de atribuire (ex. Fișa de date a achiziției, caietul de sarcini, clarificări la documentația de atribuire).
În ceea ce privește înlocuirea experților principali, beneficiarii vor avea în vedere ca:
* expertul înlocuitor să îndeplinească cel puțin cerințele minime incluse în caietul de sarcini (dacă există o astfel de prevedere);
* expertul înlocuitor ar trebui evaluat în funcție de experiența acumulată până la momentul propunerii sale în contractul respectiv și nu la momentul evaluării ofertelor sau la momentul la care a fost evaluat expertul înlocuit;
* în cazul în care expertul înlocuit nu obține cel puțin același punctaj cu expertul înlocuit, AC/EC va verifica ca noul punctaj total obținut de contractant să îl claseze în continuare pe primul loc, pentru a nu se modifica echilibrul economic al ofertelor depuse.
Beneficiarii proiectelor finanțate din PDD 2021–2027 vor informa AM PDD cu privire la:
* înlocuirea subcontractorilor nominalizați în ofertă, respectiv nominalizarea subcontractorilor ulterior semnării contractului, prin menționarea numelui subcontractorului, a codului de identificare fiscală, respectiv transmiterea copiilor;
* înlocuirea experților nominalizați prin ofertă și recrutarea experților care nu au fost nominalizați prin ofertă, prin menționarea numelui acestora, transmiterea copiilor după documentele care certifică îndeplinirea prevederilor și aprobării Beneficiarului.
În cazul în care în urma verificărilor efectuate cu privire la informațiile furnizate de către Beneficiari se identifică omisiuni și/sau date inexacte, AM PDD își rezervă dreptul de a aplica prevederile Contractului de Finanțare ce reglementează suspendarea plăților, până la primirea și verificarea informațiilor.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025