
Ștefan Ioniță, directorul executiv al CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică)
Din cauza reglementărilor tehnice învechite și chiar lipsa lor pe anumite zone din domeniu, încă nu avem cum să simțim foarte puternic în lucrările de construcții rutiere prezența noilor tehnologii, materiale și echipamente, apreciază Ștefan Ioniță, directorul executiv al CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică).
”Ce vedem astăzi la nivel de echipamente performante are la bază, în principal, dorința Antreprenorului de a-și optimiza procesul de execuție”, consideră domnul Ioniță.
La nivel de gestionare și întreținere rețea de drumuri existente, CNAIR începe să accelereze implementarea noilor tehnologii / echipamente noi, după cum se vede chiar și în CESTRIN, subunitate a CNAIR.
CESTRIN este abilitat pentru elaborarea Agrementelor Tehnice în construcții pentru Grupa specializată nr. 7 – Drumuri, Poduri Rutiere, Porturi și Aeroporturi.
Evaluarea performanțelor tehnice ale materialelor, tehnologiilor și echipamentelor noi utilizate în construcția rutieră se realizează de la faza de elaborare a Agrementelor Tehnice și a dosarelor tehnice aferente acestora, fază când se realizează teste de laborator, sectoare experimentale și se urmărește obținerea unor rezultate conforme cu cerințele de calitate existente.
”Sunt încă foarte multe de făcut. Din păcate, nu neapărat că nu știm, ci doar am uitat. Iar când ne aducem aminte spunem uite ce tehnologie nouă implementează terțul X, când de fapt această tehnologie era doar uitată din cauza susținerii insuficiente a cercetării, respectiv, NU căutam în primul rând rezolvarea problemelor prin noi”, subliniază Ștefan Ioniță.
Un exemplu – cazul Tunelelor
România a făcut tuneluri cu Noua Metodă Austriacă mai lungi și în condiții mult mai grele decât cele aferente, de exemplu, Tunelul de la Curtea de Argeș. A se vedea Tunelurile Gibei și Plostina de pe calea ferată Râmnicu Vâlcea – Vâlcele (nu departe de tunelul Curtea de Argeș).
Raportat la tehnologiile și echipamentele noi în construcția rutieră, reprezentantul CESTRIN consideră că acestea pot evolua doar o dată cu creșterea nivelului solicitat de Beneficiar, Antreprenorul având interese pur economice.
”Apelăm prea des la terți, terți care au o motivație în primul rând economică. Astăzi, majoritatea tehnologiilor noi, datorită în primul rând unei complexități din ce în ce mai mari, te fac dependent de un producător. Unii vor spune că limita inovației / tehnologiilor / echipamentelor este «cerul». În concret, însă, inovația / tehnologia / echipamentele NU se dezvoltă pur și simplu, ci doar în condițiile în care un administrator sau altul își crește cerințele de calitate «astăzi» pentru ziua de «mâine»”, este de părere domnul Ioniță.
CESTRIN evaluează sistematic starea tehnică a infrastructurii rutiere. Aceasta nu se rezumă doar la inspecții vizuale sau la identificarea degradărilor evidente, ci se bazează pe sisteme de management (colectare, analiză și interpretare a datelor).
Prin activitățile efectuate de către specialiștii CESTRIN, CNAIR poate avea o imagine completă și actualizată a stării tehnice a infrastructurii rutiere aflată în administrare, permițând astfel să prioritizeze intervențiile și să planifice eficient investițiile în modernizarea și întreținerea rețelei de drumuri naționale și autostrăzi.
Testele sau investigațiile din teren conduc la concluzii privind neîndeplinirea cerințelor de calitate solicitate de către Beneficiarul CNAIR. În esență, CESTRIN spune Bene-ficiarului CNAIR că cerințele minime de calitate impuse Antreprenorului nu au fost atinse de către acesta sau au fost atinse doar parțial.
Ștefan Ioniță, directorul executiv CESTRIN, reiterează aceeași problemă a cerințelor de calitate, cerințe care totuși nu pot depăși cadrul generat de reglementările tehnice (care necesită actualizare).
***
CESTRIN actualizează documentele care stau la baza cererilor de finanțare și emite puncte de vedere asupra studiilor de trafic, analizelor cost-beneficiu/ analize multicriteriale, Studii de Fezabilitate/ Proiecte Tehnice (actualizări) la solicitarea CNAIR.
Principalele obiective de investiție pentru care CESTRIN a actualizat studiile de trafic ce au stat la baza realizării analizelor cost-beneficiu și sunt parte integrantă în cadrul cererilor de finanțare realizate pentru accesarea fondurilor europene sunt: Autostrada Sibiu – Pitești, Drum expres Craiova – Pitești, Varianta de Ocolire Bacău, Autostrada Transilvania (Sector Gilău – Borș), Autostrada Sibiu – Făgăraș.
CESTRIN se exprimă în special pe aspecte tehnice și probleme de costuri cu soluțiile tehnice. Deciziile de aprobare Tehnică și Economică a proiectelor sunt luate la nivelul Administratorului, respectiv de către CNAIR prin Consiliul Tehnico Economic.
În calitatea sa de laborator național, acreditat și autorizat, Laboratorul CNAIR-CESTRIN furnizează servicii de testare a materialelor și lucrărilor puse în operă pe rețeaua națională atât pentru Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România și subunitățile acesteia, cât și pentru clienții interesați de calitatea lucrărilor și evitarea riscurilor apariției degradărilor la lucrările executate. n