
Liviu Tomulesei, președintele Patronatului Drumarilor, din Federația Patronatelor Societăților din Construcții
Presiunea pentru reducerea deficitului bugetar ar putea pune în pericol investițiile finanțate prin programele naționale.
”Am înțeles că unele lucrări aflate în desfășurare și care nu au un stadiu avansat ar putea fi oprite”, spune Liviu Tomulesei, președintele Patronatului Drumarilor, din Federația Patronatelor Societăților din Construcții.
Or, guvernanții par să nu înțeleagă implicațiile practice ale acestor decizii.
Domnul Tomulesei trage atenția că întreruperea finanțării de la bugetul de stat a lucrărilor aflate în derulare, în special prin programul Anghel Saligny, conduce la deteriorarea investițiilor demarate și chiar la falimentul antreprenorilor.
Oprirea lucrărilor face necesar ca autoritățile contractante să aloce fonduri pentru conservare.
”Altfel, lucrările care au acum stadiul fizic de 20 % se deteriorează în timp și peste un an sau doi când va fi refinanțată lucrarea, stadiul ei fizic va fi 5 %”, subliniază liderul Patronatului.
El spune: “Nu știu dacă cei care iau deciziile înțeleg cât de grave sunt aceste lucruri. Sunt multe probleme nerezolvate, dar soluția nu este oprirea lucrărilor”.
Liviu Tomulesei respinge și ideea că programul Anghel Saligny ar trebui suspendat din
cauza suspiciunilor de corupție, așa cum susțin unii politicieni.
“Unii spun că se fac golănii prin Anghel Saligny, dar dacă sunt ilegalități avem suficiente organe de control care trebuie să intervină. Nu putem opri un program esențial pentru comunități doar pentru că există suspiciuni. Să-și facă treaba instituțiile de control, nu să blocheze dezvoltarea, pentru că programul Anghel Saligny și cele prin CNI rezolvă o mulțime de probleme locale: de la infrastructură comunală, la reparații de școli și grădinițe, construirea de noi unități de învățământ”, este de părere domnul Tomulesei.
Problemele din sector nu sunt generate de programul în sine, ci de lipsa aplicării riguroase a legii în cazurile de nereguli.
“Sunt firme care vin la licitații doar cu mapa, după care nu au oameni, nu pot lucra și eventual dau șpagă la primar sau la inspectorul de la Inspectoratul de Stat în Construcții. Nu am văzut până acum niciun diriginte de șantier tras la răspundere pentru o lucrare neconformă. Dar asta nu înseamnă că nu mai trebuie făcute investiții, ci ca organele de control să își facă treaba”, crede domnul Tomulesei.
Totodată, întreruperea programelor naționale de investiții afectează și firmele de construcții care vor avea de suferit.
”Fără contracte și fără finanțare, multe vor intra în faliment. În România, cel puțin în sectorul drumurilor, lucrările sunt realizate aproape exclusiv cu statul. Nu sunt investitori privați care să construiască drumuri și poduri”, subliniază Liviu Tomulesei.
Fără suficiente firme de construcții, la programele de finanțare cu fonduri europene din următorul exercițiu financiar iar vor fi probleme în implementarea proiectelor.
Întârzierile cronice la plată continuă să afecteze grav sectorul
Cele mai multe firme de construcții încă așteaptă plata unor facturi pentru lucrările executate.
“Banii vin cu mare întârziere, mai ales începând de anul trecut, de prin luna octombrie”, spune Liviu Tomulesei.
Autoritățile locale depind de cele centrale, iar acestea evită să anunțe ceva concret și tergiversează plățile. ”Toată lumea așteaptă”, este de părere domnul Tomulesei.
Singura soluție este continuarea lucrărilor și asigurarea finanțării pentru toate proiectele deja contractate: “Toate lucrările care au fost licitate și nu sunt terminate trebuie bugetate. Altfel, își bat joc de constructori și de banii publici.”
Patronatul Drumarilor face parte din Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate – Construcții civile și industriale.
Confederația Antreprenorilor și Investitorilor din România (CAIR) a fost înființată la inițiativa Federației Patronatelor Societăților de Construcții și a Federației Patronatelor din Turismul Românesc.