La peste două miliarde de euro se ridică valoarea a trei mari contracte pentru construirea unor loturi de autostradă, contracte ce au câștigător desemnat și așteaptă unda verde de la Ministerul Finanțelor pentru a fi semnate.
După semnarea acestor contracte ar urma să înceapă proiectarea și execuția a încă aproape 100 de km care completează autostrăzi importante. Fără acești 100 km am rămâne cu cioturi de autostradă.
Loturile 1 și 2 ale autostrăzii A7 Pașcani – Suceava ar duce autostrada „Moldovei” chiar până în nordul Moldovei. Autostrada A7, așa cum a fost proiectată, leagă Ploieștiul și implicit Bucureștiul de Buzău, Focșani, Bacău, Pașcani, Suceava și Siret.
Toate contractele pentru proiectarea și execuția autostrăzii până în Pașcani au fost deja semnate și loturile dintre Ploiești și Pașcani sunt fie deschise circulației, fie în execuție. Semnarea contractelor pentru cele încă două loturi până la Suceava ar completa această autostradă.
Pe autostrada A8 se lucrează deja pe secțiunea 1, între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), iar contractul pentru construirea lotului 1b (Sectiunea 2) Miercurea Nirajului – Sărăţeni a fost semnat de CNAIR cu o asociere de firme turco-române. Astfel, semnarea următorului contract, cel pentru proiectarea și execuția lotului 1C ar duce autostrada spre Iași cu încă 32 de km.
Autostrada Moldovei A7
Lotul 1 Pașcani – Roșcani (33 km)
Spedition UMB este câștigătorul contractului pentru construirea lotului 1 al autostrăzii Pașcani – Suceava din Autostrada Moldovei A7.
Oferta câștigătoare a fost selectată pe 25 martie 2025 și are valoarea de 3,06 miliarde de lei, fără TVA.
Durata contractului este de 30 de luni, din care 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție .
Pe traseu vor fi construite inclusiv: viaduct pe peste DJ208 și CF517 (1.049,80 m), viaduct peste râul Ruja (604,60 m), pasaj peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500 (868 m), patru parcări de scurta durată, Spațiu de Servicii,
Toate parcările și spațiile de servicii vor fi dotate cu infrastructura necesară amplasării unui număr de minim 8 stații de încărcare pentru autoturismele electrice.
Contractul mai prevede construirea a trei noduri rutiere:
– Nodul Tătăruși – Heci, la intersecția cu DJ 208F (Fântâna Mare – Heci – Lespezi)
– Nodul Dolhasca, la conexiunea cu DJ 208I (Siliștea Nouă – Budeni),
– Nodul Roșcani.
Lotul 1 al autostrăzii Pașcani – Suceava va începe de la Nodul Rutier Pașcani (care aparține tronsonului anterior al A7) și se va termina în nodul rutier Roșcani.
Contractul este finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027.
Lotul 2 Roșcani – Suceava (29 km)
Tot UMB este și constructorul desemnat pentru Lotul 2 al autostrăzii Pașcani – Suceava.
După finalizare, întreaga autostradă Pașcani – Suceava va avea o lungime de 62 km.
Pentru construirea lotului 2, antreprenorul are la dispoziție 30 de luni (6 luni proiectare și 24 de luni execuție).
Câștigătorul a fost selectat la 11 aprilie a.c.
Valoarea contractului este 2,86 miliarde lei (fără TVA). Finanțarea este prin Programul Transport 2021- 2027.
Pe traseu vor fi construite 44 de structuri dintre care două cu o complexitate tehnică ridicată:
– pod peste Râul Siret și DJ208C, în lungime de 845,10 m,
– pasaj peste CF511, în lungime de 625,10 m.
Acest nou lot de autostradă va fi construit între Nodul Rutier Roșcani și estul municipiului Suceava, unde se va conecta cu tronsonul Suceava – Siret.
În zona acestei conexiuni va fi construit și un nod rutier care va permite acesul la Aeroportul Internațional Suceava și DN29, printr-un drum de legătură.
Contractul prevede ca pe traseu să mai fie construite două parcări de scurtă durată și două spații de servicii.
Fiecare spațiu de servicii și fiecare parcare de scurtă durată va avea infrastructura necesară amplasării a minimum opt stații de încărcare pentru autoturismele electrice.
Pe traseu urmează să fie construite și trei noduri rutiere:
– Roșcani, care va asigura atât ieșirea de pe autostradă cât și intrarea pe aceasta,
– la Dumbrăveni, la intersecția cu DJ 208B (Verești – Dumbrăveni),
– la Aeroport Suceava.
Contractul este finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027.
Autostrada Moldovei A8
Lotul 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km)
Contractul pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni este al doilea contract de proiectare și execuție aferent autostrăzii A8 care urmează să fie semnat între UMB și CNIR. Primul contract semnat a fost pentru lotul 2A Ditrău – Grințieș, după ce antreprenorul a fost de acord să achite garanția de bună execuție.
Oferta asocierii constructorilor din România şi Bosnia-Herţegovina a fost desemnată câştigătoare pe 6 martie 2025. Valoarea ofertei este de 4,94 miliarde lei, fără TVA.
Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare şi 40 de luni pentru execuţia lucrărilor.
Finanţarea este asigurată prin Programul Transport 2021-2027 şi din fonduri de la bugetul de stat.
Lotul 1 C Sărăţeni-Joseni se desfăşoară în judeţele Mureş şi Harghita și include: 39 de poduri şi pasaje; trei tuneluri unidirecţionale; patru polate şi două pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte).
Lungimea pasajelor şi a tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri reprezentând 50% din lungimea totală a acestui lot de autostradă. Cel mai lung pasaj va avea 1.721 metri (pasajul peste DN 13 A şi calea ferată, iar cel mai înalt viaduct, 45 de metri).
Pe traseul lotului 1C sunt prevăzute două parcări de scurtă durată (stânga/dreapta) cu 12 spaţii de încărcare pentru maşini electrice.