Întârzierea plăților îi bulversează grav pe constructori și pun în pericol calendarul de implementare a investițiilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), avertizează ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș.
În lipsa unui Guvern stabil, măsurile pregătite pentru fluidizarea decontărilor și pentru consolidarea capacității administrative rămân blocate.
„Nu este firesc ca o plată către un beneficiar să dureze 3-6 luni de zile, vă dați seama în ce situație se află constructorul care trebuie să implementeze lucrările. Nu e de domeniul normalului”, a declarat ministrul.
El a explicat că, înainte de intrarea în interimat a Guvernului, era pregătit un pachet de măsuri pentru întărirea capacității coordonatorilor de reforme și investiții. În plus, MIPE propusese transferul implementării unor investiții complexe către instituții cu capacitate administrativă mai bună.
„Sunt situații în care am propus ca anumite investiții de infrastructură complexe să fie preluate de la coordonatorii de reformă care le implementează în prezent și trecute la alți coordonatori de reformă, respectiv investiții care au capacitate de implementare adecvate, adică transferul implementării între coordonatori de reformă și investiție, astfel încât să intrăm în normalitate”, a exemplificat ministrul.
Un alt factor care pune presiune pe buget este cofinanțarea din bugetul de stat.
„Am făcut un calcul: finanțarea publică națională, adică cofinanțarea pentru PNRR, este de 9 miliarde de euro, ceea ce într-adevăr ridică probleme pentru Ministerul Finanțelor, pentru că totul se duce în deficit”, a explicat Boloș.
Această presiune provine, spune el, din nerespectarea standardelor de cost asumate inițial, ceea ce a dus la creșterea contribuției statului. Totuși, până în prezent, Ministerul Finanțelor a reușit să susțină acest efort.
Ministrul Finanțelor nu mizează pe o prelungire cu un an și jumătate a PNRR.
„După părerea mea, este puțin probabilă în momentul de față, dar niciodată nu se știe ce aduce ziua de mâine. Nu recomand decât să se mobilizeze toți beneficiarii pentru ca România să-și poată implementa proiectele și să poată să beneficieze de pe urma acestor investiții. Cred că aceasta este prioritatea imediată”, a afirmat el, adăugând că proiectele trebuie finalizate până la termenul actual, 31 august 2026.
Până în prezent, România a încasat 9,4 miliarde de euro din PNRR și a făcut plăți în valoare de 8,3 miliarde de euro.
Întrebat unde vor merge următoarele 1,3 miliarde de euro care urmează să fie încasate în iunie, ministrul a indicat câteva proiecte prioritare: „În special pentru Autostrada A7, care este finanțată din Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru proiectul de infrastructură feroviară Arad-Timișoara-Caransebeș, de asemenea, pentru ceea ce înseamnă modernizarea școlilor. Sper eu să începem să-i folosim mai consistent și pentru spitale.”
În ceea ce privește cele 19 spitale din PNRR, Boloș a recunoscut că implementarea lor este abia la început și nu se derulează într-un ritm mulțumitor.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 4/iunie 2025