Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, inaugurat în iulie 2023, a intrat în această primăvară într-o nouă etapă de intervenții: asfaltarea definitivă a căii de rulare 1, după ce, în mai puțin de doi ani, asfaltul a fost înlocuit de cinci ori.
În paralel, în spațiul public au apărut noi suspiciuni privind calitatea lucrării, fiind semnalate posibile tasări ale terenului de sub unul dintre blocurile de ancoraj, generate de infiltrații de apă și de o execuție necorespunzătoare a terenului de fundare.
În urma acestor informații, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ne-a transmis o serie de clarificări oficiale, respingând categoric ideea că podul „se scufundă” sau că ar exista deficiențe semnificative.
CNAIR: Tasările sunt fenomene normale, în limitele admise
„Tasările înregistrate în perioada de exploatare a podului sunt fenomene normale, prevăzute în mod expres de normativele tehnice în vigoare, și sunt caracteristice oricărei lucrări de infrastructură de mare amploare în primii ani de la deschiderea traficului”, se arată în răspunsul transmis redacției noastre de CNAIR.
Reprezentanții companiei subliniază că blocurile de ancoraj nu prezintă modificări de poziție, iar eventualele infiltrații observate sunt „izolate, de intensitate redusă și cu caracter punctual”, fiind gestionate conform proiectului tehnic aprobat.
În ceea ce privește structura de rezistență a terenului, CNAIR precizează că terenul de fundare a fost tratat conform documentației tehnice iar eventualele ajustări ale comportării acestuia sunt monitorizate continuu.
Termenul estimat pentru finalizarea intervențiilor și lucrărilor este 16 iunie 2025.
În privința reasfaltărilor repetate de pe pod, CNAIR transmite că documentația tehnică în baza căreia constructorul a intervenit necesită completări și modificări punctuale. După care, acestea urmează să fie supuse aprobării autorității.
Lucrările rămase urmează să fie finalizate până la data de 16 iunie 2025, conform ultimului Program de Lucrări transmis de antreprenor.
Până la recepția finală a proiectului și pe durata perioadei de garanție de zece ani, orice lucrare executată neconform va fi remediată de antreprenor în baza obligațiilor contractuale.
Potrivit CNAIR, stadiul fizic al lucrărilor este în prezent de 99,58%, iar deschiderea integrală a obiectivului va fi posibilă doar după recepția finală a lucrărilor.
Până în prezent au fost înregistrate peste 120 de revendicări din partea ambelor părți, iar antreprenorul a primit un nou certificat negativ pentru perioada ianuarie – aprilie 2025.
Potrivit reprezentanților CNAIR, antreprenorul nu a remediat toate cauzele care au dus la deschiderea rapoartelor de neconformitate și, astfel, în prezent există neconformități neînchise (RNC 105), ca urmare a nerespectării obligațiilor contractuale de către antreprenor.