Proiectul Drumului Transregio Feleac a devenit mai scump cu circa 148 milioane de euro.
Guvernul urmează să analizeze astăzi proiectul de hotărâre privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți acestui obiectiv de investiții din județul Cluj.
Valorile inițial estimate în cadrul Studiului de Fezabilitate, precum și actualizările realizate pe baza ICC nu au putut anticipa și acoperi scumpirea lucrărilor de construcții din intervalul 2022 – 2025 și creșterea substanțială a prețurilor furnizorilor, fundamentate și de proiectele de infrastructură majoră din zona municipiului Cluj-Napoca, coroborat cu avengura lucrărilor prevăzute în cadrul proiectului în principal pentru lucrările de structuri (poduri/pasaje) respectiv tuneluri.
Raportat la ultima valoare din devizul general actualizat, s-a evidențiat o suplimentare totală a devizului general de 8,45%, suplimentare în valoarea totală a investiției de 734.690.013 lei, cu TVA.
Valoarea totală a investiției ajunge astfel la 1,89 miliarde de euro (9.393.663 mii lei), inclusiv TVA.
Restul de executat are o valoare de 9.364.397 mii lei, din care valoarea lucrărilor de construcții și montaj este de 6.481.995 mii lei.
Lungimea totală a sectorului rutier a Centurii Metropolitane de 42,13 km din care: la Faza I – 23,67 km, la Faza II – 18,46 km.
Etapa I a proiectului este divizată în două loturi și are următorul stadiu:
* Lot 1 – Acordul contractual pentru proiectare și execuție încheiat în anul 2023 pentru Faza I – Centura Metropolitană TR 35 şi Drumuri de legătură Tronson 1 – Drum B4.1- Modernizare DN 1 de la km 481+500 la km 483+655, cu durata de execuție 20 luni, se încadrează în perioada aferentă Programului de Transport 2021-2027.
*Lot 2 – Procedura de achiziție publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiții Faza I Centura Metropolitană TR 35 şi Drumuri de legătură TR 35 de la km 14+747 (nod 5 Florești) până la km 24+365 (Nod 10 Calea Turzii) și TR35 de la km 24+365 (Nod 10 Calea Turzii) până la 38+418 (Nod 18 -Voce)”- procedura în derulare în prezent, are o durată de realizare de 4 ani, încadrându-se în perioada de eligibilitate decembrie 2027, la care se adaugă regula n+2, respectiv decembrie 2029.
Având în vedere dificultățile constatate în privința achiziționării serviciilor necesare realizării lucrărilor, a fost reanalizată valoarea estimată în cadrul studiului de fezabilitate pentru principalele categorii de lucrări a căror pondere poate influenta relevant costul investiției, respectiv tunelurile și structurile de poduri/pasaje/viaducte.
În proiectul Centurii Metropolitane TR 35 au fost prevăzute 5 tuneluri din care:
* pe TR 35– zona Pădure Făget / Sf. Ion
* pe TR 35– zona Pădure Făget / Mănăștur – fir dreapta la km 21+119.37, având lungimea L= 370 m.
* pe TR 35– zona Pădure Făget / Mănăștur – fir stânga la km 21+120.22, având lungimea L= 363 m.
* pe drumul B3 de legătură Florești – Baciu – zona Pădure Hoia
* pe drumul B3 de legătură Florești – Baciu – zona Pădure Hoia.
În cadrul întregului proiect a fost prevăzută realizarea a 38 de structuri pe Tronsonul 2 și 57 de structuri pe Tronsonul 3, de diverse categorii: poduri, pasaje, viaducte, poduri de încrucișare.
Durata de execuție a restului de executat este de 96 de luni.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/martie 2025