Ca și cum nu ar exista o cerere foarte mare de locuințe venită din partea persoanelor ce nu își permit să cumpere la prețurile pieței, statul consideră că interesul pentru programul Noua Casă a scăzut dramatic de la prima lansare și reduce finanțarea.
De fapt, forma actuală a programului și facilitățile acordate prezintă un interes redus pentru tinerii care vor să își cumpere o locuință.
În loc să eficientizeze acest program, statul reduce la jumătate plafonul de garanții care pot fi emise prin Noua Casă, la 500 milioane lei în 2025, față de 1 miliard lei, cât a fost în 2024, conform unui proiect de hotărâre.
Ministerul Finanțelor explică faptul că în ultima analiză realizată pe baza datelor raportate în ianuarie 2024, față de primul an de derulare a strategiei, s-a diminuat considerabil raportul între volumul finanţărilor garantate acordate în cadrul Programului Prima Casă şi volumul creditelor pentru locuinţe acordate de finanţatori persoanelor fizice, negarantate de către stat în anul precedent raportării.
Scăderea este de la aproximativ 70% credite de tip ”Prima Casă” în anul 2017, la circa 10% în anul 2023.
Aceasta, invers proporțional cu creșterea corespunzătoare a finanțărilor negarantate de stat, destinate achiziției de locuințe de către persoanele fizice, are au atins pragul de 39%.
Conform unui raportul BNR asupra stabilității financiare din decembrie 2024, rata creditelor neperformante se menține la un nivel adecvat de 1,56% pentru creditele ”Prima casă”/”Noua casă”, față de 1,61% pentru creditele ipotecare standard.
Vor fi rezolvate problemele din cadrul ANAF
De asemenea, în prezent există un număr în creștere al dosarelor pentru care administrațiile fiscale din cadrul ANAF refuză preluarea debitelor și restituie FNGCIMM, în integralitate, dosarul de executare ca urmare a lipsei confirmării de primire de către debitori a Înscrisului – titlu de creanță în care este prevăzută creanța bugetară.
Această creanță bugetară reprezintă valoarea de executare a garanției plătită de Ministerul Finanțelor, finanțatorului și care urmează să fie recuperată de către ANAF.
Din cauza nepreluării acestor debite în evidența fiscală, dobânzile și penalitățile de întârziere aferente creanței bugetare rezultata din plată nu se mai calculează de către ANAF conform procedurilor legale, iar plățile nu pot fi recuperate de către ANAF de la debitori, respectiv nu se pot aplica măsurile de executare silită privind recuperarea valorii de executare a garanției.
Pentru a se evita situațiile în care ANAF refuză preluarea dosarelor de executare în vederea recuperării valorii de executare a garanției și a accesoriilor aferente, se propune completarea actului normativ cu posibilitatea ca în cazul în care comunicarea titlului de creanță nu a fost posibilă, (lipsă de la domiciliu), aceasta să se poată realiza prin publicitate, respectiv prin afișarea, concomitent, la sediul FNGCIMM cât şi pe pagina de internet a acestuia, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis titlul/înscrisul prin care se individualizează creanţa bugetară pe numele debitorului beneficiar al finanțării garantate.
Având în vedere faptul că noile prevederi în ceea ce privește comunicarea Înscrisului prin publicitate se aplică și creditelor garantate acordate în cadrul Programului înainte de intrarea în vigoare a hotărârii, inclusiv creditelor garantate pentru care FNGCIMM a primit cereri de plată din partea finanţatorilor sau pentru care Ministerul Finanţelor a efectuat plata garanţiilor, vor fi introduse norme tranzitorii în acest sens.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/martie 2025