Sunt șanse mari să înceapă anul acesta lucrările de execuție a mai mult de 130 de drum expres. În total, în diverse etape de pregătire sunt proiecte de investiții pentru realizarea a aproape 1450 de km de drum expres.
Cel mai aproape de demarare sunt investițiile pentru drumul expres Arad – Oradea (loturile 1, 2 și 3) și pentru drumul expres conexiune Satu Mare – Oar.
Cele două drumuri au fost incluse în bugetul Ministerului Transporturilor, între proiectele ce vor fi derulate de CNAIR în 2025.
Pentru Lotul 1 al drumului expres Arad – Oradea a fost desemnat ofertantul câștigător (Precon Transilvania SRL România – Automagistral Pivden SRL Ucraina), cu prețul de 2,32 miliarde lei, fără TVA.
Aceeași asociere de firme a fost aleasă câștigătoare a contractului pentru Lotul 3, cu prețul de 2,97 miliarde de lei fără TVA. Dar CNSC a admis contestația constructorilor turci de la Nurol și a obligat pe CNAIR să le reevalueze oferta.
Ofertele pentru lotul 2 erau în evaluare până la finele lunii februarie. Lotul 2 are o valoare estimată de 3,4 miliarde lei, fără TVA.
Prin urmare, cele trei loturi ale drumului expres Arad – Oradea, ce cumulează 120,47 km, au o valoare a investiției de aproape 1,75 miliarde de euro.
Contractele pentru drumul expres Arad – Oradea și conexiunea Satu Mare – Oar sunt pentru execuția lucrărilor, proiectarea fiind finalizată. Astfel că, după finalizarea procesului de achiziție publică și emiterea ordinului de începere, vor putea fi deschise șantierele.
Pentru contractul de execuție a lucrărilor pentru conexiunea Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno – Ungară – Drum Expres M49 Ungaria), ofertele depuse sunt în evaluare până pe 14 martie 2025.
Restul proiectelor de construire drumuri expres sunt fie în curs de licitare pentru atribuirea contractelor de proiectare și execuție, fie au SF-urile în curs de elaborare, fie se licitează în continuare atribuirea contractelor de elaborare a studiilor de fezabilitate.
Tot anul acesta vor fi finalizate lucrările pe 27 km de drum expres.
Este vorba de drumul expres Brăila – Galați și drumul expres conexiune A3 (Turda) – DN1 (Tureni).
Totodată, mai sunt de executat și cei 12 km rămași din drumul expres Craiova – Pitești, pentru realizarea conexiunii cu A1.
Contracte de proiectare și execuție ce vor fi atribuite anul acesta
Autostrada Craiova – Filiaşi şi Drum Expres Filiaşi – Târgu Jiu (110 km)
Drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu are profil mixt (profil de autostradă între Craiova și Filiași și profil de drum expres între Filiași și Târgu Jiu).
Pentru toate cele șase loturi ale acestui proiect au fost lansate procedurile de achiziție publică în vederea atribuirii contractelor de proiectare și execuție a lucrărilor.
Contractele prevăd 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Chiar dacă vor fi atribuite anul acesta contractele, totuși lucrările de execuție nu vor putea începe mai devreme de anul viitor.
Lotul 1 de 10,3 km are valoare estimată a contractului de maximum 1,64 miliarde lei, fără TVA.
Cele patru oferte depuse au termen de evaluare până la 30 aprilie.
Lotul 2 are 14,40 km și valoarea estimată între 1,96 și 2,23 miliarde lei, fără TVA.
Au fost depuse șase oferte, care urmează să fie evaluate până pe 14 mai.
Lotul 3 are 21,70 km și valoarea estimată de peste 3,08 miliarde lei, fără TVA.
Termenul de depunere a ofertelor este 27 februarie.
Lotul 4 are 22,92 km, dintre care 5,10 km profil de autostradă și 17,82 km profil de drum expres.
Termenul de depunere a ofertelor este 28 februarie.
Valoarea estimată a contractului este de peste 2,48 miliarde lei fără TVA.
Lotul 5 de 21,52 km are valoarea estimată de 2,94 miliarde lei, fără TVA.
Ofertele pot fi depuse până la data de 3 martie.
Lotul 6 are 19,25 km, valoarea contractului fiind estimată la 2,55 miliarde lei, fără TVA. Ofertele pot fi depuse până pe 28 februarie.
Drum Expres Bacău – Piatra Neamț (51 km)
Pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a drumului expres Bacău – Piatra Neamț a fost lansată licitația, iar ofertele pot fi depuse până pe 20 martie 2025.
Contractul va fi licitat într-un singur lot, iar durata de realizare este de patru ani, din care un an pentru proiectare și trei ani pentru execuția lucrărilor.
Valoarea estimată a contractului este de aproximativ 6,7 miliarde lei, fără TVA
Drum expres Focșani – Brăila (73,5 km)
Cinci oferte au fost depuse de constructori din România, Bulgaria și Italia pentru atribuirea contractului de proiectare și execuția lucrărilor de construire a Drumului Expres Focșani – Brăila. Valoarea estimată a acestui contract se ridică la 5,3 miliarde lei, fără TVA
Durata de realizare este de trei ani și jumătate: șase luni pentru proiectare și trei ani pentru etapa de execuție.
Ofertele vor fi evaluate până pe 28 aprilie 2025.
Drumul Expres Focșani-Brăila, cu lungime de 73 kilometri, va asigura legătura între Autostrada Moldovei Ploiești-Pașcani (A7), Podul peste Dunăre de la Brăila, Drumul Expres Brăila-Galați (DEx 6), Tulcea și Constanța.
Drum expres Baia Mare – Satu Mare (59 km)
Autoritățile susțin că se vor concentra pe obținerea tuturor avizelor necesare finalizării etapei SF și a recuperării întârzierilor acumulate în cadrul acestui proiect.
Termenul de finalizare pentru studiul de fezabilitate a fost în 2024, conform documentației, iar în 2025 ar trebui lansată procedura de atribuire a contractului pentru proiectare și execuție.
Drum Expres Tisița – Albița (160 km)
Varianta finală de traseu este stabilită, va fi confirmată oficial, după care se va trece la studii de teren. Oficialii de la Transporturi estimează ca, până în toamna anului 2025, să fie finalizat studiul de fezabilitate, luând în calcul ca și Vasluiul să fie conectat la drumul expres Tișița-Albița, tot cu un drum expres.
Este probabil că licitația pentru atribuirea contractului de execuție să fie lansată la începutul anului 2026.
Patru drumuri de mare viteză vor lega sudul de vestul țării
Studiile de fezabilitate pentru cele patru drumuri de mare viteză care vor lega sudul de vestul țării și de rețeaua de autostrăzi deja existente sunt încă în lucru.
Unele dintre SF-urile pentru loturile dintre Filiași și Severin, de la Severin la Domașnea, de la Domașnea la Caransebeș și de la Caransebeș la Lugoj ar putea să fie finalizate la sfârșitul acestui an.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a precizat că, după terminarea studiilor de fezabilitate, vor fi lansate în licitație contractele de proiectare și execuție, cel mai probabil, anul viitor.
Drum de mare viteză Filiași – Drobeta Turnu Severin (70 km)
Stadiul fizic al realizării SF-ului este de aproape 30 %.
Ordinul de începere a fost dat pe 12 iulie 2023, iar termenul de finalizare este 12 martie 2025, conform documentației. Însă de vreme ce investigațiile geotehnice au început pe 4 februarie 2025, sunt slabe șanse să fie respectat termenul de finalizare a SF-ului.
Drum de mare viteză Drobeta Turnu Severin – Domașnea (65 km)
A fost avizată analiza multicriterială a variantelor de traseu etapa 2, fiind stabilită varianta finală de traseu care va fi detaliată la faza studiu de fezabilitate, potrivit datelor de la CNAIR.
Stadiul fizic al elaborării SF-ului este de 25 %.
În data de 19 iulie 2023 a fost emis ordinul de începere a contractului. Data finalizării, potrivit documentației, este 27 noiembrie 2025.
Drum de mare viteză Domașnea – Caransebeș (45 km)
A fost transmisă de către proiectant spre analiză documentația analizei multicriterială 2, care urmează să fie avizată în Consiliul Tehnico – Economic al CNAIR.
Stadiul fizic al realizării SF-ului este de 5 %.
Ordinul de începere a fost emis în 10 octombrie 2023, iar durata contractului este de doi ani, data finalizării fiind pe 10 octombrie 2025.
Drum de mare viteză Caransebeș – Lugoj
Contractul pentru elaborarea SF-ului a fost semnat la începutul lunii decembrie 2024, având durata de 21 de luni pentru finalizare.
Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava (369,25 km)
Loturile 1 și 2 sunt încă în faza de elaborare a studiului de fezabilitate, iar pentru lotul 3 a fost avizată varianta optimă de traseu.
Lotul 1 Baia Mare – Bistrița este împărțit în Baia Mare – Dej (120 km) și Dej – Bistrița (79 km). Pentru acestea au fost stabilite variantele optime de traseu.
Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei (63,25 km) este tot în faza de elaborare a studiului de fezabilitate, realizat în proporție de 43 %. Aici au început studiile geotehnice. De asemenea, procedura pentru obținerea Acordului de Mediu este în derulare.
Lotul 3: Vatra Dornei – Suceava (107 km) a fost predat de CNAIR la Consiliul Județean Suceava. În acest caz, a fost avizată varianta optimă de traseu.
Drum Expres Buzău – Brăila (111,66 km)
Termenul de finalizare a SF-ului, care era inițial iunie 2022, a fost prelungit până în decembrie 2025.
Contractul de elaborare studiu de fezabilitate și proiect tehnic de execuție pentru obiectivul Drum Expres Buzău – Brăila a fost semnat în februarie 2020. n