Constructorii de drumuri resimt tot mai tare dificultățile financiare cauzate de incertitudinea finanțării, iar unele firme din domeniu sunt nevoite să își reducă activitatea și să ia în calcul disponibilizări de personal, dacă statul nu va reuși să le achite facturile.
Cătălin Simion, director general al Nomis 2003 SRL din Galați, firma de construcții cu circa 270 de angajați, avertizează asupra riscurilor generate de alocarea bugetară mică pentru finanțarea proiectelor de drumuri, aflate în stadiu incipient de execuție, și a lipsei de noi investiții care să fie începute în 2025.
“Nu putem lucra la nesfârșit fără finanţare, nu ne putem autofinanța cu valori atât de mari. Chiar și în momentul de față avem utilaje trase pe dreapta. Probabil că vom ajunge să avem mai multe sau chiar vom disponibiliza din personal. Însă noi nu putem să susținem continuarea lucrărilor fără finanțare”, ne-a declarat Cătălin Simion.
O problemă majoră apare în cazul proiectelor de drumuri/poduri abia demarate sau care urmau să înceapă în această primăvară, dar care riscă să fie mult întârziate sau suspendate din cauza alocării bugetare foarte mici.
Programul Anghel Saligny: Peste 2.000 de santiere de drumuri din toata tara risca sa fie blocate
Conservarea lucrărilor demarate este greu de făcut în condițiile în care drumul este circulat
În cazul șantierelor unde lucrările au început, dar stadiul fizic nu a ajuns la 40% iar finanțarea întârzie să apară, constructorii sau beneficiarii pot solicita sistarea lucrărilor.
Însă, domnul Simion spune că este practic imposibilă conservarea șantierelor de drumuri finanțate prin programul Anghel Saligny, deoarece deși sunt în execuție lucrări de reabilitare, drumurile sunt în continuare deschise circulației. Astfel, traficul rutier continuă tranzitarea acelui drum.
“Lucrările de drumuri deja demarate nu prea ai cum să le conservi. La noi, în România, drumurile se lucrează în circulație, iar circulația nu poate fi oprită. Deci este clar că există riscul de deteriorare”, subliniază Cătălin Simion.
Ca să conservi lucrările executate pe un drum ar trebui oprită circulația, ceea ce nu e posibil pentru că este drum public de care oamenii au mare nevoie.
În situațiile în care beneficiarii vor cere sistarea lucrărilor știind că nu vor avea finanțare, atunci vor trebui să achite lucrările necesare pentru readucerea șantierului la stadiul din momentul predării de către constructor.
Domnul Simion ne-a explicat: “În cazurile în care vor apărea șantiere unde beneficiarii ne vor cere sistarea lucrărilor, cu siguranță vom preda lucrările beneficiarilor, cu proces verbal privind stadiul lucrării. La preluarea șantierului, adică la reînceperea efectivă a lucrărilor, va trebui să facem din nou un document, cu privire la starea lucrării, ca să o aducem la stadiul în care era când am predat-o. Atunci cheltuielile vor reveni, clar, beneficiarului lucrării”.
Chiar dacă șantierele sunt asigurate, nici măcar asiguratorul nu va acoperi sumele de bani necesare pentru o lucrare deteriorată din cauza traficului rutier sau din cauză că beneficiarul a sistat șantierul respectiv.
Cel mai probabil beneficiarii nu vor opta, totuși, pentru soluția sistării șantierelor, mai ales pe o perioadă îndelungată, ci vor prefera ca firmele de construcții să continue lucrările.
Însă, dacă lucrările nu vor fi plătite, constructorii vor fi cei care vor apela la sistarea lucrărilor. “Conform legii, în momentul în care beneficiarul nu plătește pentru lucrări, ai dreptul să diminuezi ritmul de lucru sau să le sistezi tu la rândul tău”, ne-a spus Cătălin Simion.
În unele situații, autoritățile contractante nici măcar nu depun cererile de finanțare pentru proiectele despre care știu că au gradul de execuție redus, știind că vor fi plasate mai jos ca prioritate la finanțare.
În acest caz, riscul este ca un constructor să execute lucrări, să depună la plată facturi, dar pentru că beneficiarul nu le achită să fie nevoit să caute alte soluții pentru recuperarea banilor.
Întârzierea sau suspendarea șantierelor vor duce la disponibilizări ale muncitorilor din construcții
Un alt aspect care afectează firmele de construcții este eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din sectorul construcțiilor, ceea ce a dus la scăderea salariilor nete ale muncitorilor.
În condițiile în care autoritățile publice întârzie sau nu achită facturile pentru lucrările executate, firmele de construcții nu au putut majora salariile brute pentru a menține neschimbat nivelul salariilor nete.
Așa că ”oamenii vor încasa mai puțini bani pentru că s-au mărit taxele la stat.”
În acest context, multe firme care se confruntă deja cu dificultăți financiare, întârzieri la plată și lipsa lichidităților, se văd nevoite să ia în considerare restructurări sau disponibilizări.
“Dacă nu avem alte șantiere deschise sau posibilitatea să ducem muncitorii pe alte șantiere, îi vom disponibiliza pur și simplu, vom restructura personalul. De exemplu, acum avem un efectiv de 23 de camioane care sunt trase pe dreapta, pentru că nu avem șantiere unde să putem lucra. Nu avem nicio sursă sigură de finanțare. Noi mai avem de încasat și de anul trecut, din noiembrie și decembrie. În perioada asta nu ne ajută nici vremea oricum, dar nici nu avem efectiv unde să lucrăm”, a conchis Cătălin Simion. n