Oferte locuri de munca top

DN73: De la Pitesti la Brasov, prin Campulung

Demarat în urmă cu 10 ani, proiectul de modernizare a DN 73 Pitești – Câmpulung – Brașov a fost abandonat în 2019 și reluat în 2024, după lungi proceduri de atribuire și soluționări de contestații.

Recent, s-au reluat lucrările pentru lărgirea la patru benzi a tronsonului dintre Rucăr și Câmpulung Muscel.

Lucrările de modernizare a DN 73 se execută pe două loturi: unul pe teritoriul județului Argeș și celălalt în județul Brașov:

– lotul 1 km 54+050 – km 92+000, Câmpulung – limita dintre județele Argeș și Brașov;

– lotul 2 km 92+000 – km 128+250, limita dintre județele Argeș și Brașov – intrarea în municipiul Brașov.

De ce nu este acest proiect finalizat, dacă lucrările au început în 2014?

Primul contract de lucrări pentru modernizarea DN73 a fost semnat de CNAIR în 2011, cu spaniolii de la Azvi, pentru suma de 275,86 milioane de lei fără TVA, din care 75% fonduri europene prin POIM, iar restul din fonduri guvernamentale.

Ordinul pentru începerea lucrărilor a fost dat pe 19 mai 2014. Perioada de executie era de 5,5 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic+DE și 28 luni pentru execuția lucrărilor, până la 19 septembrie 2016, termen prelungit până în septembrie 2017.

În anul 2019, ministrul de atunci al Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat că reziliază contractul. Antreprenorul s-a ţinut de treabă o perioadă, dar la inițiativa sa contractul a fost reziliat în anul 2020. La momentul respectiv lucrările erau realizate în proporţie de 50%, iar pe multe porţiuni nu era turnat stratul final de asfalt.

Contractele pentru modernizarea DN73 au fost atribuite anul acesta

Licitația pentru atribuirea contractelor de proiectare și execuție a lucrărilor rămase de executat pe cele două loturi ale DN73 a fost lansată în mai 2023.

Lotul 2 a fost atribuit pe 23 februarie 2024, antreprenorului Viarom Construct. Valoarea contractului semnat este de circa 213,5 milioane lei fără TVA.

Pentru Lotul 1 a fost desemnată câștigătoare asocierea Groma Hold Eood & Evropeiski Patishta Ad & Gott Strasse SRL & Perfect Consult Europe SRL, din Bulgaria.

Însă, Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj (Strabag) a depus mai multe contestații.

Decizia Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a fost să anuleze procesele verbale de evaluare ce au condus la declararea admisibilă și câștigătoare a ofertei asocierii bulgare.

Câștigătorul, în final, a fost ARL Cluj, iar contractul pentru lotul 1 a fost atribuit abia pe 12 august 2024. Valoarea contractului este de peste 426,2 milioane lei fără TVA.

Lot 1 Câmpulung Muscel – Fundata

Așa se face că recent au început lucrările pe lotul din județul Argeș, pe mai multe puncte de lucru, în special pe tronsonul cuprins între Rucăr și Câmpulung. Pe aceste sectoare circulația se desfășoară pe un singur sens și au fost instalate semafoare.

Între Dragoslavele și Câmpulung se lucrează la consolidări și la casetele de lărgire iar în interiorul localității Rucăr se amenajează trotuarele.

Antreprenorul, firma Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj, are la dispoziție 18 luni pentru realizarea investiției.

Pe lângă refacerea totală a straturilor de asfalt, proiectul prevede lărgirea carosabilului la minim 7 m, reabilitarea sau reconstruirea a 7 poduri și a 89 de podețe de pe traseu.

Vor fi resistematizate cinci intersecții cu drumuri laterale și vor fi reamenajate aproximativ 1300 de accese la proprietăți.

O provocare aparte pe acest sector o reprezintă lucrările de consolidare, corpul drumului fiind afectat de numeroase zone cu alunecări de teren și cedări ale terasamentelor.

La finalizarea lucrărilor vor fi refăcute toate elementele de semnalizare, marcaje și indicatoare rutiere, și toate elementele de siguranță rutieră.

Lot 2  Fundata – Brașov

Ordinul de începere a lucrărilor pentru lotul 2 al DN73, între km 91+615 și km 128+250, a fost emis în 11 martie 2024.

Pe acest lot, constructorul a început montarea parapetului de siguranță în zona Fundata.

În câteva săptămâni vor fi închise și casetele de lărgire, înainte de instalarea definitivă a iernii sunt așternute ultimele covoare asfaltice în zona Bran.

Stadiul fizic al proiectului la data de 1 noiembrie era de 28%, după cum ne-au transmis reprezentanții Viarom.

Până la 15 noiembrie au fost executate aproape 3500 m consolidări cu fundații adâncite de parapete, 4000 m rigolă carosabilă, 13 podețe din cadre prefabricate C2 și P2, și 150 m de consolidare pe minipiloți forați la 12 m adâncime. A fost așternută o cantitate de aproximativ 60 mii de tone de mixturi asfaltice și au fost finalizate casetele de lărgire ale părții carosabile cu straturile sistemului rutier proiectat la stadiul de strat de mixtură asfaltică AB31,5 pe o lungime de circa 8200 m.

Pe șantier sunt mobilizate peste 150 de persoane și mai mult de 50 de utilaje și echipamente specifice lucrărilor de drumuri.

Proiectul ar putea fi finalizat și drumul deschis traficului până la finalul anului 2025, mai spun reprezentanții Viarom.

Lucrările vizează, pe lângă lucrările de ranforsare și lărgire a carosabilului la minim 7 m, și modernizarea a 13 poduri, resistematizarea a 21 de intersecții, numeroase lucrări de consolidare, respectiv refacerea sistemului de evacuare a apelor pluviale.

O schimbare importantă va fi și lărgirea la 4 benzi de circulație a sectorului cuprins între ieșirea din municipiul Brașov și intersecția cu drumul de legătură spre autostrada Râșnov – Cristian, potrivit DRDP Brașov.

Totuși, șoferii nu par în totalitate mulțumiți, spunând că ar fi nevoie de o a doua bandă la urcare, acolo unde relieful permite. Aceștia susțin că modernizare nu înseamnă doar consolidare.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024

Revista Arena Constructiilor noiembrie-decembrie 2024

Sus