Vor fi luate măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă, în vederea accesării de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă.
România va putea utiliza, în perioada 2026 – 2032, o alocare financiară din partea Uniunii Europene între 5,05 și 6,01 miliarde euro pentru protejarea gospodăriilor și microîntreprinderilor vulnerabile, precum și a utilizatorilor de transport vulnerabili la efectele comercializării noilor certificate de emisii pentru clădiri și transportul rutier.
Primul an de aplicare a Directivei ETS poate fi 2027 sau 2028 în funcție de opțiunea fiecărui stat membru. Însă, amânarea cu un an implică reducerea alocării UE de la nivelul maxim la nivelul minim de 5,05 miliarde euro.
Pentru a beneficia de noul fond, fiecare stat membru va elabora un plan pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice care va fi aprobat prin Decizie a CE.
În sensul Regulamentului FSC, sărăcie energetică înseamnă lipsa accesului unei gospodării la serviciile energetice esențiale, cum sunt încălzirea, răcirea și iluminatul adecvate, precum și energia necesară pentru funcționarea aparatelor.
Sărăcia din perspectiva transporturilor este definită ca incapacitatea sau dificultatea persoanelor și a gospodăriilor de a face față costurilor transportului privat sau public sau lipsa transportului ori accesul limitat al acestora la transportul necesar pentru accesul lor la servicii și activități socioeconomice esențiale.
Sprijinul financiar va viza măsuri și investiții cu impact pe termen lung, cu condiția ca acestea să vizeze în principal gospodăriile vulnerabile, microîntreprinderile vulnerabile sau utilizatorii de transport vulnerabili și să fie menite:
* să sprijine renovarea clădirilor cu cea mai slabă performanță, inclusiv pentru chiriași și persoanele care trăiesc în locuințe sociale;
* să sprijine accesul la locuințe la prețuri accesibile și eficiente din punct de vedere energetic, inclusiv la locuințe sociale.
Măsurile trebuie să contribuie la decarbonizare, dar și să asigure informații, educație, acțiuni de sensibilizare și recomandări specifice.
Pentru elaborarea PNSC vor fi constituite grupuri de lucru, la nivel inter-ministerial, cu participarea autorităților publice centrale.
Din componența acestor grupuri pot face parte reprezentanți ai partenerilor economici și sociali, ai organismelor relevante ale societății civile și altor părți interesate în baza procedurii de selecție elaborată de MIPE.