Angajaților de naționalitate străină din Germania, supuși contribuțiilor la asigurările sociale, le sunt atribuite circa 25 miliarde de euro, adică un procent de aproximativ 5,8% din valoarea adăugată brută totală realizată în statele est-germane, conform Institutului Economic German (IW).
Dacă ar fi să fie diferențiați pe industrie, contribuția directă la valoarea adăugată a angajaților străini este cea mai mare în industria construcțiilor, cu 2,10 miliarde de euro, urmată de depozitare și alte servicii de transport cu 1,77 miliarde de euro și angajarea temporară cu 1,53 miliarde de euro.
Alături de polonezi și de cehi, muncitorii din România au un rol deosebit de important.
Astfel, în Brandenburg, Mecklenburg-Pomerania de Vest, Saxonia, Saxonia-Anhalt și Turingia, schimbarea demografică de pe piața muncii este deja mult mai vizibilă decât în restul republicii.
În total, în cele cinci landuri, a fost înregistrată o scădere de 116.000 de persoane cu cetățenie germană, care au fost angajate, supuse contribuțiilor la asigurările sociale în decembrie 2023 față de decembrie 2018.
Pe de altă parte, a existat o creștere de 200.000 de persoane angajate la nivel național în această perioadă.
Cauza acestei situații o reprezintă interacțiunea mai multor factori.
Un punct central este că, după reunificare, lucrătorii mai tineri au migrat din statele est-germane pe o perioadă lungă de timp, deoarece transformarea economiei a dus la distorsiuni severe pe piețele muncii.
În același timp, acolo a existat o scădere bruscă a natalității în anii 1990, ceea ce înseamnă că astăzi foarte puțini tineri intră pe piața muncii.
Lucrurile stau altfel în fostul oraș fost divizat Berlin. Prin urmare, nu va fi inclus în analiza de mai jos, deși piața sa de muncă este strâns legată de statele din estul Germaniei.
Imigrația poate reduce un astfel de decalaj demografic pe piața muncii.
Totuși, în faza socialistă, Germania de Est nu a reușit să înființeze o societate de imigrație în aceeași măsură ca în Occident, iar după reunificare, creșterea imigrației a fost împiedicată inițial de situația nefavorabilă de pe piața muncii.
Acest lucru s-a schimbat acum și lucrătorii din străinătate ajung din ce în ce mai mult în statele est-germane.
Numărul de angajați fără cetățenie germană, supuși contribuțiilor la asigurările sociale, aproape sa dublat între decembrie 2018 și decembrie 2023, crescând cu aproximativ 173.000 până la 403.000.
Acest lucru a compensat mai mult decât declinul în rândul rezidenților autohtoni și a dus la o creștere totală a ocupării forței de muncă de 56.000 de persoane. Numai în Turingia ocuparea totală a scăzut.
Dintre toți angajații supuși contribuțiilor la asigurările sociale din statele est-germane, aproximativ 8,6% aveau cetățenie străină în decembrie 2023.
Deși aceasta este doar puțin mai mult de jumătate din media națională de 15,5%, este aproape dublu față de valoarea corespunzătoare din decembrie 2018 de 4,9%.
Proporția a fost deosebit de mare în Brandenburg, cu 11,2%, și destul de scăzută în Mecklenburg-Pomerania de Vest, cu 6,6% și în Saxonia-Anhalt, cu 7,4%. Saxonia are 8,2 %, iar Turingia 8,9 %.
Când sunt analizate naționalitățile angajaților străini care s-au alăturat statelor din estul Germaniei, devine evident că această creștere se datorează diferitelor contexte migraționale.
Țara vecină, Polonia, este deosebit de importantă, cu o pondere de 24%, deși este probabil ca aceasta să fie în mare parte migrație la scară foarte mică în zona de lângă graniță.
Cea de-a doua țară vecină, Republica Cehă, reprezintă 3,2%, iar celelalte țări din UE, împreună, 16%, România jucând un rol deosebit de important.
În ansamblu, aceasta rezultă într-o pondere de 43,2% pentru celelalte țări UE.
Se mai pune accent și pe contextele refugiaților 10,1% din creșterea numărului de angajați străini poate fi atribuită cetățenilor ucraineni și 15,7% cetățenilor celor mai importante opt țări de azil non-europene de origine.
De asemenea, India joacă un rol deosebit la 4,5 %, de unde s-au mutat mai ales specialiști de înaltă calificare în ultimii ani.
Acest lucru este valabil și pentru Vietnam, cu 3,1%, de unde oamenii s-au mutat în Germania de Est în timpul fazei socialiste.
Țările asiatice nemenționate încă reprezintă un total de 6,4%, restul Europei reprezintă 9,1% și 7,8% pentru restul lumii.
În ipoteză în care productivitatea este la nivelul mediu al tuturor angajaților din sectoarele respective, contribuția totală a angajaților străini la valoarea adăugată brută este de 24,65 miliarde de euro.
Aceasta corespunde unei cote de 5,8% din valoarea adăugată brută totală în statele est-germane. Faptul că aceasta este mai mică decât cota lor de angajare supusă contribuțiilor de asigurări sociale se datorează faptului că nu numai angajații supuși contribuțiilor de asigurări sociale contribuie la crearea de valoare.
Dacă aici ar fi luați în considerare cetățenii străini care desfășoară activități independente și angajați marginal, suma și ponderea totală ar fi mai mari.
Dacă angajarea în străinătate ar fi încă la nivelul din decembrie 2018, ar fi doar 13,97 miliarde de euro.
Prin urmare, 10,69 miliarde de euro pot fi atribuite creșterii angajării cetățenilor non-germani între 2018 și 2023 și, prin urmare, este probabil să fie strâns legată de imigrația care a avut loc doar în statele din estul Germaniei în ultimii ani.
Aceasta corespunde cu 2,5% din valoarea adăugată brută totală.
În ceea ce privește aceste valori, trebuie menționat că procesele de producție ale sectoarelor sunt legate între ele și dacă s-ar elimina numărul de salariați cu naționalități străine supuși contribuțiilor la asigurările sociale, alte sectoare economice ar fi afectate și prin indirect și indus efecte de runda a doua și a treia.
Pentru angajații străini din statele est-germane, aceasta se ridică chiar la o contribuție la valoarea adăugată de 29,64 miliarde de euro, din care 12,75 miliarde pot fi atribuite persoanelor care s-au alăturat forței de muncă din decembrie 2018.
Aceasta corespunde cotelor de 6,9% și 3,0%.
Având în vedere situația demografică din Polonia și din alte țări ale UE, pare discutabil dacă lucrătorii care imigrează în principal din UE pot continua să prevină scăderea ocupării forței de muncă în statele din estul Germaniei, care este așteptată având în vedere dezvoltarea demografică.
Mai degrabă, în viitor, trebuie să fie recrutați mai mulți lucrători calificați din țări terțe cu o demografie puternică.