Oferte locuri de munca top

Taierea facilitatilor fiscale pune in pericol ”campania de industrializare a tarii”

Și premierul Marcel Ciolacu și ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, ar trebui să se gândească bine înainte să ia măsura tăierii integrale a facilităților fiscale pentru angajații din construcții, sperând că aceasta ar contribui cumva la reducerea deficitului bugetar.

Mai ales acum în plină ”campanie de industrializare a țării”, după cum numește prim-ministrul Ciolacu perioada aceasta în care au fost demarate și sunt în pregătire importante proiecte de infrastructură, când se acordă ajutoare de stat pentru construirea de unități de producție.

Tot acest plan măreț al Guvernului poate fi pus în pericol dacă scade și mai mult forța de muncă din construcții. În condițiile în care oricum sectorul este în criză de forță de muncă și, mai ales, de lucrători calificați.

Cum în cea mai mare parte derularea proiectelor de investiții depinde de importurile de materiale de construcții, cel puțin forța de muncă este autohtonă și ar trebui să nu o pierdem.

Sectorul construcțiilor este important, din punct de vedere strategic, pentru toate țările europene, construcțiile inginerești fiind vitale în dezvoltarea infrastructurii fizice din Europa.

Sectorul este considerat, de asemenea, esențial pentru redresarea economiei UE având în vedere cota considerabilă din bugetul NextGenerationEU alocată construcțiilor, în special proiectelor axate pe creșterea eficienței energetice, de la construirea de parcuri solare și eoliene, la reabilitarea clădirilor.

Un raport EURES privind starea actuală a dezechilibrelor pe piața muncii din Europa arată că

aproape jumătate din ocupațiile clasificate ca fiind în penurie aparțin sectorului construcțiilor.

Prin urmare, toate țările europene încearcă să își consolideze sectorul construcțiilor.

De exemplu, Germania se bazează în mare măsură pe lucrătorii migranți. Ca urmare, a simplificat procesele administrative și oferă un sprijin mai bun pentru integrare ca să atragă și reține lucrătorii străini. Noua Lege privind Imigrarea Muncitorilor Calificați arată că ”Germania nu numai că acceptă imigrația calificată, ci și-o dorește”, după cum a afirmat ministrul federal al Muncii, Hubertus Heil.

În toată Europa condițiile de muncă în construcții s-au îmbunătățit semnificativ, iar salariile sunt mai mari decât în ​​alte sectoare.

În ceea ce privește România, premierul Marcel Ciolacu a declarat că ”trebuie să continuăm să investim în primul și în primul rând în lucrurile care se multiplică foarte repede în economie și, în mod special, în economia locală.”

Prin urmare, Guvernul are nevoie de un sector de construcții puternic.

Iată, însă, care are opinia constructorilor.

Eliminarea totală a facilităților va cauza un blocaj în derularea executării lucrărilor

Angajatorii din construcții au numai două opțiuni în cazul eliminării integrale a facilităților fiscale pentru angajații din acest sector, consideră Ciprian Platon, directorul general al firmei de construcții Tesaro Kit Construct SRL, din București.

Fie păstrează salariul brut la același nivel și se diminuează veniturile nete ale angajaților, fapt care va conduce automat la diminuarea numărului de angajați.

Fie majorează salariului brut astfel încât angajatul să rămână cu același salariu net – în acest caz, societatea va avea costuri mai ridicate (deja greu de susținut prin creșterea succesivă a prețurilor materialelor de construcții din ultimii ani).

Ambele variante vor avea, însă, un impact negativ major asupra economiei țării, consideră domnul Platon. Aceasta întrucât conduc la o diminuare drastică a forței de muncă în construcții și creșterea ratei șomajului. În consecință, duc la imposibilitatea susținerii mai multor lucrări, implicit, și stagnarea sau chiar declinul dezvoltării țării.

La prima măsură de diminuare a facilităților fiscale, cea din toamna anului trecut, constructorul spune că pentru a putea finaliza lucrările deja începute și a-și îndeplini obligațiile contractuale asumate, societatea a fost nevoită să mărească salariile brute ale angajaților, astfel încât ritmul de lucru să nu fie afectat de lipsa forței de muncă.

Dar o eventuală eliminare integrală a acestor facilități îi neliniștește pe constructori.

”Onest vorbind, nu suntem pregătiți pentru o astfel de situație. Majorarea salariilor brute încă o dată va pune societatea noastră în imposibilitatea de a acoperi aceste costuri. Iar reducerea numărului de angajați conduce automat la reducerea numărului de lucrări pe care le-am putea susține. În orice caz, societatea noastră va avea de suferit”, spune domnul Platon.

Germania: Deficitul de muncitori calificati in constructii – una dintre cele mai mari provocari din istoria tarii

Mai puțini angajați în construcții, mai puține proiecte de investiții realizate

Scăderea numărului de angajați în construcții va duce la un blocaj în derularea executării lucrărilor. Astfel, rata șomajului va crește, în timp ce constructorii vor fi nevoiți să aducă forță de muncă din afară. Chiar și în cazul utilizării forței de muncă externe, constructorii se confruntă cu costuri ridicate, fiind obligați, pe lângă plata salariilor, să le asigure cazarea și transportul acestor angajați străini.

”Apreciem că proiectele și investițiile publice vor avea cel mai mult de suferit, acestea fiind atribuite prin proceduri de achiziții publice, unde, în mare parte, criteriul cel mai important este prețul cel mai mic. Or, în acest caz, mulți constructori nu își vor mai putea permite să susțină lucrări astfel încât să acopere toate cheltuielile cu materialele și manoperă și să rămână și cu un profit. Să ne amintim că orice societate este înființată să facă profit, iar lipsa acestuia va îngreuna activitatea constructorilor până când o va stopa complet”, este de părere directorul general al firmei de construcții Tesaro Kit Construct SRL.

Un alt efect al eliminării totale a facilităților fiscale este că măsura ”cu siguranță se va reflectă în ofertele de preț”. Tocmai din acest considerent, crede domnul Platon, constructorii care execută lucrări atribuite prin proceduri de achiziții publice, unde criteriul cel mai important este prețul cel mai mic, vor avea cel mai mult de suferit.

În mod clar vor creștere prețurile lucrărilor de construcții

O eventuală eliminare completă a facilităților fiscale de care beneficiază în prezent angajații din construcții va duce ”în mod clar, la creșterea prețurilor lucrărilor de construire”, apreciază directorul general al firmei de construcții Troia Premium Construct din București, Eleodor Răileanu.

Angajații nu vor lucra pe salarii nete mai mici și vor încerca să câștige mai mult în altă țară sau în altă activitate. ”Dacă scade numărul de angajați se ajunge la mărirea prețurilor construcțiilor. Fiind mai puțină forță de muncă, oamenii cer mai mulți bani și proiectele într-adevăr vor fi din ce în ce mai greu de realizat”, mai spune domnul Răileanu.

La prima diminuare a acestor facilități, cea din toamna anului trecut, constructorul spune că în primul rând a redus din personal și apoi a reziliat din contracte pentru că nu se mai încadrau în valoarea estimată. Pasul următor a fost să mărească prețurile ofertate pentru noile contracte.

”Până la urmă acolo se ajunge, la scumpirea lucrărilor. Creșterea salariilor înseamnă majorarea tarifului pentru ora de manoperă a firmei ceea se va reflecta în prețurile noilor contracte. Vom cere mai mulți bani de la beneficiar”, spune domnul Răileanu.

Eliminarea completă a facilităților va fi de nesuportat pentru firme, care nu vor mai putea să o compenseze prin majorarea salariilor brute. ”În momentul în care s-au redus facilitățile eram cu lucrările la jumătate, în diferite stadii de execuție, și a fost foarte greu să suportăm compensările pentru lucrătorii calificați”, spune domnul Răileanu. Acest efort nu va mai putea fi făcut încă o dată.

Investițiile private în construcții vor scădea pe măsura scumpirii manoperei

Dacă firmele de construcții ce derulează proiecte de investiții publice își pun problema reducerii de personal în cazul unei eliminări totale a facilităților fiscale pentru angajații din acest sector, constructorii implicați în proiecte private spun că, fără îndoială, vor crește corespunzător prețurile ofertate.

”Vor crește costurile cu angajații, implicit costurile pe manoperă și, crescând costurile, din punctul meu de vedere, mulți dintre clienți se vor gândi de două ori dacă vor mai face sau nu investiții”, apreciază Florin Font, directorul general al firmei de construcții Edil Bausteel din Maramureș.

Deja scumpirea manoperei, produsă în urma tăierilor din toamna trecută a unora dintre facilitățile fiscale, i-a determinat pe anumiți clienți să își reducă din lucrările planificate, pentru a se putea încadra în bugetul alocat.

”Vă dau un exemplu foarte clar. Anul trecut, în momentul când s-au aplicat primele tăieri ale facilităților, investitorul care avea în plan să dezvolte 60 de magazine a fost nevoit să facă doar 55, având în vedere că i-am mărit prețurile atât noi, cât și celelalte firme care licitau”, spune domnul Font.

În toamna anului trecut, firma a mărit salariile brute ale angajaților, dar jumătate din valoare a transferat-o către clienți.

”Noi activăm pe piața de retail în care clienții, fiind multinaționale, lucrează pe bugete bine stabilite. Am avut un război foarte puternic să obținem majorarea prețurilor, chiar prin a ne retrage din proiecte. Am reușit să obținem ceva, dar foarte puțin și, în consecință, am mai diminuat procentul pe care noi l-am pierdut din profitabilitate prin mărirea salariilor”, spune constructorul.

Și precizează: ”Nu am putut să fac absolut nimic pentru lucrările pe care le aveam în desfășurare. Lucrând cu multinaționale, avem contracte semnate în avans pe trei – șase luni, pentru câte un pachet de magazine.”

Contractele semnate au clauze care permit majorarea valorii numai în situația în care un material se scumpește cu mai mult de 5%, restul cheltuielilor în plus trebuie să și le asume constructorul.

În contractele de achiziții publice, statul a permis să ajusteze devizele, dar ”nouă nu ne permite nimeni în mediul privat”, spune domnul Font.

Chiar dacă vor fi eliminate total facilitățile constructorul spune că nu va scădea salariile oamenilor: ”Orice pot să fac pe lumea asta, dar nu să diminuez salariile. Dacă îi faci așa ceva unui angajat, cu siguranță în secunda doi a plecat și atunci rămânem fără forță de muncă. Deci cu siguranță vor trebui crescute salariile brute, 100%. Asta e indiscutabil din punctul meu de vedere și din punctul de vedere al societății pe care o conduc, fără nicio problemă. Însă, implicit, odată cu creșterea salariilor brute, va trebui să creștem manopera.”

În schimb, scumpirea manoperei în sectorul construcțiilor include riscul de a se diminua volumul de lucrări.

*

Realitatea din piață arată că prin tăierea ultimelor facilități fiscale acordate angajaților din construcții, Guvernul ar merge împotriva tendinței la nivel european, celelalte țări din UE luând măsuri să își întărească sectorul de construcții.

Astfel, Guvernul și-ar pune în pericol proiectele de investiții publice și ar stimula emigrarea lucrătorilor calificați.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2024

Revista Arena Constructiilor iulie-august 2024

Sus